homescreen

Πόσα λεπτά αρκούν για να κερδίσετε περισσότερα χρόνια ζωής

Πόσα λεπτά αρκούν για να κερδίσετε περισσότερα χρόνια ζωής


Μαίρη Μπιμπή

Σύμφωνα με βρετανική μελέτη, όσοι γυμνάζονται 150 λεπτά την εβδομάδα μειώνουν τον κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία ενώ χάρη στην άθληση μπορεί να προληφθεί το 46% των θανάτων που σχετίζονται με την σωματική αδράνεια

Ακόμα και κι αν δεν έχετε γυμναστεί στα νιάτα σας, η άθληση στην μέση και τρίτη ηλικία μπορεί να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερα χρόνια από τους συνομηλίκους σας, σύμφωνα με μεγάλη βρετανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The BMJ.

Η σωματική δραστηριότητα έχει τεκμηριωθεί ότι συντελεί σε μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου και συγκεκριμένων μορφών καρκίνου. Αλλά οι περισσότερες μελέτες επί του θέματος συνήθως λαμβάνουν υπόψη στοιχεία που αφορούν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή και όχι σε βάθος χρόνου.

Στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης, οι ερευνητές από Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ κατέγραψαν τα επίπεδα δραστηριότητας σε διάφορες χρονικές στιγμές αναφορικά με την δαπάνη ενέργειας ανά κιλό σωματικού βάρους. Οι αυξήσεις στην σωματική δραστηριότητα με την πάροδο του χρόνου που αναλογούσαν στην μετάβαση από την καθιστική ζωή στα 150 λεπτά άθλησης την εβδομάδα σχετίστηκαν με 24% μικρότερο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία, 29% μικρότερο κίνδυνο καρδιαγγειακού θανάτου και 11% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο, συγκριτικά πάντα με όσους είχαν παραμείνει σωματικά αδρανείς.

«Το μήνυμα της μελέτης είναι ότι ανεξαρτήτως του ποια είναι η φυσική μας κατάσταση τώρα, ποτέ δεν είναι αργά να αρχίσουμε να γυμναζόμαστε καθημερινά αν φυσικά θέλουμε να ζήσουμε περισσότερα χρόνια με υγεία. Διαπιστώσαμε ότι όλοι επωφελήθηκαν από την άθληση, ακόμα και μια υποομάδα ανθρώπων με χρόνιο νόσημα, όπως η καρδιοπάθεια και ο διαβήτης», εξηγεί ο Soren Brage, συγγραφέας της μελέτης και ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

Ο μειωμένος κίνδυνος θανάτου συνέπεια της αυξημένης σωματικής δραστηριότητας ίσχυε ανεξαρτήτως του ιστορικού άθλησης και βελτίωσης ή επιδείνωσης άλλων παραγόντων κινδύνου, όπως η διατροφή, το σωματικό βάρος, το ιατρικό ιστορικό, η αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα της χοληστερόλης.

Συγκριτικά με όσους έκαναν διαρκώς καθιστική ζωή, εκείνοι που πέρασαν από την αδράνεια στην δράση χαμηλής έντασης είχαν 24% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία, ενώ όσοι πέτυχαν ενδιάμεσα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας είχαν 38% χαμηλότερες πιθανότητες να πεθάνουν αλλά όσοι πέτυχαν υψηλά επίπεδα σωματικής δραστηριότητας είχαν 42% μικρότερο κίνδυνο θανάτου.

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι αν ο γενικός πληθυσμός γυμνάζεται 150 λεπτά την εβδομάδα σε μέτρια ένταση (όπως συστήνει και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) μπορεί να προληφθεί το 46% των θανάτων που σχετίζονται με την σωματική αδράνεια.



Απόρρητο Απόρρητο