Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά δημοσίευσαν την πρώτη παγκοσμίως μοριακή δοκιμή ανάλυση της πρωτεΐνης ακίδας S του μεταλλαγμένου στελέχους Omicron του κορωνοϊού.

Η ανάλυση -που έγινε σε σχεδόν ατομικό επίπεδο χρησιμοποιώντας ένα κρυοηλεκτρονικό μικροσκόπιο- αποκαλύπτει πώς το στέλεχος Omicron, που ενσωματώνει τις περισσότερες μέχρι τώρα μεταλλάξεις, μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα και διαοφεύγει σε μεγάλο βαθμό της ανοσίας. Τα ευρήματα αυτά ρίχνουν περισσότερο φως στο γιατί η Omicron είναι εξαιρετικά μεταδοτική και θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης πιο αποτελεσματικών θεραπειών.

Ο Δρ Σριραμ Σουμπραμανιαν, καθηγητής στο Τμήμα Ιατρικής, Βιοχημείας και Μοριακής Βιολογίας του καναδικού πανεπιστημίου έχει θέσει την ανάλυση προς αξιολόγηση από ανεξάρτητη ομάδα επιστημόνων και παράλληλα την έχει αναρτήσει στο bioRxiv.

Τι εξέτασε η μελέτη

Η παραλλαγή Omicron είναι πρωτοφανής καθώς ενσωματώνει 37 μεταλλάξεις στην πρωτεΐνη ακίδα S – δηλαδή τρεις έως πέντε φορές περισσότερες μεταλλάξεις από οποιαδήποτε άλλη παραλλαγή.

Αυτό είναι σημαντικό για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή η πρωτεΐνη ακίδα είναι ο τρόπος με τον οποίο ο ιός προσκολλάται και μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα. Δεύτερον, επειδή τα αντισώματα προσκολλώνται στην πρωτεΐνη ακίδα για να εξουδετερώσουν τον ιό. Ως εκ τούτου, μικρές μεταλλάξεις στην πρωτεΐνη ακίδα S έχουν δυνητικά μεγάλες επιπτώσεις για τον τρόπο μετάδοσης του ιού, τον τρόπο με τον οποίο το σώμα τον καταπολεμά και την αποτελεσματικότητα των θεραπειών.

Η μελέτη χρησιμοποίησε κρυοηλεκτρονική μικροσκοπία και άλλες μεθόδους για να κατανοήσει πώς οι μεταλλάξεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά της παραλλαγής Omicron σε μοριακό επίπεδο.

Τα ευρήματα

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι αρκετές μεταλλάξεις (R493, S496 και R498) δημιουργούν νέες γέφυρες νατρίου και δεσμούς υδρογόνου μεταξύ της πρωτεΐνης ακίδας και του υποδοχέα των ανθρώπινων κυττάρων ACE2. Αυτό φαίνεται να αυξάνει το πόσο ισχυρά προσκολλάται ο ιός στα ανθρώπινα κύτταρα, ενώ άλλες μεταλλάξεις (K417N) μειώνουν τη δύναμη αυτού του δεσμού.

Συνολικά, τα ευρήματα δείχνουν ότι η Omicron έχει μεγαλύτερη ικανότητα προσκόλλησης από τον αρχικό ιό SARS-CoV-2, με επίπεδα πιο συγκρίσιμα με αυτά που βλέπουμε με την παραλλαγή Δέλτα. Είναι αξιοσημείωτο ότι η παραλλαγή Omicron εξελίχθηκε για να διατηρήσει την ικανότητά της να συνδέεται αποτελεσματικά με τα ανθρώπινα κύτταρα παρά τις τόσο εκτεταμένες μεταλλάξεις.

Η ισχύς της Omicron

Τα πειράματα της καναδικής επιστημονικής ομάδας επιβεβαιώνουν αυτό που βλέπουμε στον πραγματικό κόσμο – ότι η πρωτεΐνη ακίδα S της Omicron είναι πολύ καλύτερη από άλλες παραλλαγές στην αποφυγή των μονοκλωνικών αντισωμάτων που χρησιμοποιούνται συνήθως ως θεραπείες, καθώς και στην αποφυγή της ανοσίας που παράγεται τόσο από τα εμβόλια όσο και από τη φυσική λοίμωξη.

Σημειωτέον, η Omicron μπορεί να αποφύγει λιγότερο την ανοσία που δημιουργείται από τα εμβόλια, σε σύγκριση με την ανοσία που προέρχεται από φυσική μόλυνση σε μη εμβολιασμένους ασθενείς με COVID-19. Αυτό υποδηλώνει ότι ο εμβολιασμός παραμένει η καλύτερη άμυνά μας ενάντια στην παραλλαγή Omicron.

Τι σημαίνουν οι αλλαγές για τη μακρο-συμπεριφορά της Omicron

Και τα δύο χαρακτηριστικά που αναδείχθηκαν ως αποτέλεσμα των μεταλλάξεων στην πρωτεΐνη ακίδα – ισχυρή δέσμευση στα ανθρώπινα κύτταρα και αυξημένη διαφυγή αντισωμάτων – είναι πιθανώς παράγοντες που συμβάλλουν στην αυξημένη μεταδοτικότητα της παραλλαγής Omicron. Αυτοί είναι οι υποκείμενοι μηχανισμοί που τροφοδοτούν την ταχεία εξάπλωση της παραλλαγής και γιατί θα μπορούσε να γίνει η κυρίαρχη παραλλαγή του SARS-CoV-2 πολύ γρήγορα.

Πώς αντιμετωπίζεται μια παραλλαγή που είναι τόσο αποτελεσματική στην αποφυγή της ανοσίας

Τα καλά νέα είναι ότι η κατανόηση της μοριακής δομής της πρωτεΐνης ακίδας S θα επιτρέψει στους επιστήμονες να αναπτύξουν πιο αποτελεσματικές θεραπείες κατά της Omicron και άλλων σχετικών παραλλαγών στο μέλλον. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο ιός προσκολλάται και μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα σημαίνει ότι μπορούμε να αναπτύξουμε θεραπείες που διακόπτουν αυτή τη διαδικασία και εξουδετερώνουν τον ιό.

Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας στοχεύει να κατανοήσει καλύτερα τον τρόπο που η προσκόλληση των εξουδετερωτικών αντισωμάτων και θεραπειών θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματική σε ολόκληρο το φάσμα των παραλλαγών του κορωνοϊού και πώς αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη θεραπειών ανθεκτικών στις παραλλαγές του SARS-CoV-2.

Ειδήσεις σήμερα:

Μετάλλαξη Omicron: Μάσκα παντού από αύριο – Δείτε τα νέα μέτρα για Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά

Κορωνοϊός – ΗΠΑ: Σούπερ εμβόλιο για όλες τις παραλλαγές ετοιμάζει ο αμερικανικός στρατός

Σε ποια σημεία γίνοvται δωρεάν rapid test σήμερα Πέμπτη