homescreen

Πόσο σας ενοχλεί το αναμμένο φως και τι σημαίνει αυτό για τον ύπνο σας

Πόσο σας ενοχλεί το αναμμένο φως και τι σημαίνει αυτό για τον ύπνο σας


Νίκη Ψάλτη

Ανήκετε σε αυτούς που εκλαμβάνουν ακόμη και ένα χαμηλό φως ως πολύ φωτεινό ή σε εκείνους που δεν ενοχλούνται ακόμη και αν έχουν ξεχάσει τα φώτα αναμμένα;

Ακόμη και το φως ενός κεριού είναι αρκετά φωτεινό για να καθυστερήσει και να διαταράξει τον ύπνο μας υποστηρίζουν οι ερευνητές σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στην PNAS.

Μερικοί άνθρωποι όπως εξηγούν είναι τόσο ευαίσθητοι που ένα τόσο αμυδρό φως μπορεί να τους αφήσει ξάγρυπνους. Υπενθυμίζουν δε ότι η έκθεση στο τεχνητό φως μετά το σούρουπο καθυστερεί την αύξηση της ορμόνης του ύπνου, της μελατονίνης.

Μελετώντας τον τρόπο που διαφορετικά επίπεδα φωτός επηρεάζουν τους ανθρώπους οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα ευαισθησίας ορισμένων ανθρώπων είναι έως και 58 φορές υψηλότερα από των υπολοίπων.

Αυστραλοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Monash εξέτασαν την επίδραση του τεχνητού φωτισμού στο μοτίβο του ύπνου των ανθρώπων και διαπίστωσαν ότι ορισμένοι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν έως και 60 φορές μεγαλύτερη ένταση φωτός σε σύγκριση με άλλους χωρίς να διαταραχθεί η ικανότητά τους να κοιμηθούν!

Οι ερευνητές μελέτησαν την επίδραση του τεχνητού φωτός σε μια ομάδα 55 ανδρών και γυναικών.

Διαπίστωσαν ότι το χαμηλό επίπεδο φωτισμού – τόσο χαμηλό ώστε να είναι αδύνατο το διάβασμα – μπορούσε να παρεμποδίσει την έκκριση μελατονίνης κατά 50% στον μέσο άνθρωπο.

Ωστόσο η ίδια μείωση μελατονίνης παρατηρείται σε μερικούς ανθρώπους με φως ακόμη χαμηλότερης έντασης – στο 25% της προαναφερθείσας – που αντιστοιχεί σε λίγα αναμμένα κεριά ή στο μισό της έντασης του φωτός μιας λάμπας σε φώτα του δρόμου.

Από την άλλη μεριά εκείνοι με μεγαλύτερη ανοχή στο φως δεν παρουσίασαν μείωση κατά 50% των επιπέδων μελατονίνης παρά μόνο όταν εκτίθεντο σε φως τέτοιας έντασης αντίστοιχης με την ανατολή του ήλιου.

«Για μερικούς ανθρώπους ένα χαμηλό φως για διάβασμα μπορεί να γίνεται αντιληπτό ως πολύ φωτεινό, ενώ άλλοι μπορεί να μην καταλαβαίνουν καν την διαφορά από το απόλυτο σκοτάδι» εξηγεί ο αναπληρωτής καθηγητής Sean Cain.

Ο ίδιος πάντως πρόσθεσε ότι χαμηλώνει τα φώτα στο σπίτι του τόσο πολύ ώστε να μη σκοντάφτει στα έπιπλα.

Στο πλαίσιο της έρευνας οι 55 συμμετέχοντες ακολούθησαν ένα αυστηρό πρόγραμμα ύπνου για οκτώ εβδομάδες και εκτέθηκαν σε φως για μια βραδιά την εβδομάδα σε εργαστηριακές συνθήκες.
Παρατηρήθηκε ότι φως έντασης 10 Lux – ισοδύναμο με ένα φως του δρόμου – μπορεί να καθυστερήσει την έλευση του ύπνου κατά 22 λεπτά.

Τα 30 Lux η χαμηλότερη συνιστώμενη ένταση φωτός για διάβασμα οδηγούσαν σε καθυστέρηση στην έλευση του ύπνου κατά 77 λεπτά, ενώ τα 50 Lux, ισοδύναμα με λάμπτήρα 45 watt καθυστερούσαν την έλευση του ύπνου κατά 109 λεπτά!

Η ευαισθησία των ανθρώπων στην ένταση του φωτός μπορεί να είναι σύμφωνα με τους ερευνητές ένας υποτιμημένος παράγοντας του του τρόπου με τον οποίο το βιολογικό ρολόι επηρεάζει την υγεία μας.