homescreen

Υπουργείο Υγείας: Το σχέδιο για συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα

Υπουργείο Υγείας: Το σχέδιο για συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα


Παναγιώτα Καρλατήρα

Ο υπουργός Υγείας κατέστησε απολύτως σαφές ότι το ελληνικό δημόσιο θα έχει τον απόλυτο έλεγχο σε κάθε ιδιωτική επένδυση

Οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) βρέθηκαν στο επίκεντρο του συνεδρίου για την Υγεία και την Ασφάλιση που διοργάνωσε χθες το ygeiamou.gr με την υποστήριξη του ΠΡΩΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, με την ηγεσία του υπουργείου Υγείας να ξεκαθαρίζει ότι όλα γίνονται με πρωταρχικό γνώμονα τη δωρεάν παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας σε κάθε Έλληνα πολίτη και να ξεδιπλώνει το σχέδιο που θα θέσει σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα.

Σε τρία πεδία της υγείας οι ΣΔΙΤ αποτελούν την ενδεδειγμένη «συνταγή» όπως τη χαρακτήρισε ο υπουργός Υγείας, κ. Βασίλης Κικίλιας: στο πεδίο του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, σε εκείνο που περιλαμβάνει μονάδες στοχευμένες σε παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών υγείας, όπως η αιμοκάθαρση ή η αποκατάσταση, και τέλος, στην κάλυψη της ανάγκης μιας ολικής επένδυσης, π.χ. ενός νοσοκομείου.

Ο υπουργός Υγείας κατέστησε απολύτως σαφές ότι το ελληνικό δημόσιο θα έχει τον απόλυτο έλεγχο σε κάθε ιδιωτική επένδυση η οποία θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του μοντέλου ΣΔΙΤ.

Σε πρώτη φάση το υπουργείο Υγείας δρομολογεί τη μακροχρόνια μίσθωση μηχανημάτων κατά πράξη και περίπτωση, με ζητούμενο να μειωθεί ο χρόνος αναμονής για σημαντικές εξετάσεις και για σοβαρές ασθένειες. Σε δεύτερη φάση στο πρόγραμμα των ΣΔΙΤ μπαίνουν οι παροχές υπηρεσιών υγείας που δεν καλύπτονται από τις υπάρχουσες δομές του συστηματος, ιδίως σε περιοχές με ιδιαίτερες ανάγκες όπως πχ σημεια της νησιωτικής χώρας ή σημεία με τουριστικό ενδιαφέρον. Αναφέρθηκε ως παράδειγμα, αντιπροσωπευτικό του σχεδιασμού του υπουργείου Υγείας, μια Μονάδα Τεχνητού Νεφρού η οποία μπορεί να υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ και να προσφέρει τις απαιτούμενες υπηρεσίες μέςω μιας ιδιωτικής ασφαλιστικής εταιρείας. Τέλος, στο μοντέλο των ΣΔΙΤ που ενεργοποιεί η κυβερνηση και το υπουργείο Υγείας περιλαμβάνεται και η ολική επένδυση από τον ιδιώτη σε ανέγερση ή ανακαίνιση κτηρίου, με το δημοσιο να θέτει τους όρους για τη λειτουργία της μονάδας υγείας για συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα.

Τα Κέντρα Αποκατάστασης και οι Μονάδες Αιμοκάθαρσης αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα δομών και υπηρεσίων υγείας που μπορεί να λειτουργήσουν με ΣΔΙΤ, ανέφερε ο υφυπουργός Υγείας, κ. Βασίλης Κοντοζαμάνης μιλώντας στο συνέδριο του ygeiamou.gr.

Ωστόσο, «πρώτη προτεραιότητά μας είναι να «τρέξουμε» το κομμάτι της ανανέωσης του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, που θα μας βοηθήσει να αντικαταστήσουμε τον υπάρχοντα και γηρασμένο εξοπλισμό και να αναβαθμίσουμε το σύνολο των υπηρεσιών υγείας», τόνισε ο κ. Κοντοζαμάνης.

Ο υφυπουργός έκανε και την… αυτοκριτική της ηγεσίας σε ό,τι αφορά τις ΣΔΙΤ και τον τρόπο που έχει επικοινωνηθεί το μοντέλο αυτό χρηματοδότησης υπηρεσίων υγείας και στη χώρα μας. «Γιατί υπάρχει τόση αντίδραση για τις ΣΔΙΤ;», διερωτήθηκε και έδωςε την απάντηση «Διότι, κυρίως, δεν έχουμε ξεκαθαρίσει τι σημαίνουν οι ΣΔΙΤ. Πρόκειται για εργαλεία που μας επιτρέπουν να χρηματοδοτήσουμε κινήσεις απαραίτητες για τη βελτίωση των παροχών στη δημόσια υγεία. Οι ΣΔΙΤ δεν έχουν καμία σχέση με οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση του συστήματος υγείας».

Για τον… πρωταθλητή στις συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, όπως χαρακτήρισε τον ΕΟΠΥΥ, μίλησε στο Συνέδριο για την Υγεία και την Ασφάλιση η κυρία Θεανώ Καρποδίνη, Αντιπρόεδρος του Οργανισμού. «Έχουμε συμπράξει με όλους τους ιδιώτες, σε ολους τους χώρους της υγείας. Μπορεί όμως ο ΕΟΠΥΥ να γίνει στρατηγικός αγοραστής από παθητικός που είναι σήμερα;», έθεσε το ερώτημα η κυρία Καρποδίνη.

Η απάντηση είναι θετική υπό προϋποθέσεις. «Μπορεί εάν γίνει μια σημαντική διοικητική αναδιοργάνωση, να είναι διακριτές οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που έχει ο καθένας, και με απώτερο πάντοτε στόχο τον εξορθολογισμό του συστήματος παροχών και κατανομής των πόρων. Απαιτείται ακόμη περαιτέρω στελέχωση του οργανισμού, καθώς υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις αλλά και αδυναμία προκήρυξης διαγωνισμών για νέες προσλήψεις. Γενικώς το στοίχημα για τον ΕΟΠΥΥ είναι η αναβάθμιση της τεχνογνωσίας, η ετοιμότητα και η ανταπόκριση του Οργανισμού στο νέο περιβάλλον Υγείας», επισήμανε η κυρία Καρποδίνη. Ενώ ανέφερε και τα «βαρίδια» της προηγούμενης πενταετίας, κατά την οποία «αντί να ενοποιηθούν οι δομές πρωτοβάθμιας υγείας και να καθιερωθεί ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού, άρχισαν να σχεδιάζονται νέες δομές και να δημιουργούνται νέα κόστη. Επιπλέον, όλο το βάρος που επιφέρει στο Σύστημα η κατάσταση με τους μετανάστες, το καθιστά μη βιώσιμο».

Κατά την παρέμβασή του, ο γραμματέας του Τομέα Υγείας ΚΙΝΑΛ και γιατρός, κ. Κώστας Μπαργιώτας, τόνισε ότι το μοντέλο των ΣΔΙΤ είναι μεν καλό για τη διοίκηση και το αποτελεσματικό μάνατζμεντ αλλά με την προϋπόθεση ότι αλλάζει το ύψος της χρηματοδότησης. «Χωρίς χρηματοδότηση δεν γίνεται τίποτα. Μονίμως η Υγεία στην Ελλάδα είναι υποχρηματοδοτούμενη. Είναι απαράδεκτα χαμηλό το κονδύλι του 4,8% από τον εθνικό προϋπολογισμό για την Υγεία», είπε. Σε ερώτηση δε του συντονιστή της συζήτησης, κ. Παντελή Καψή, όσον αφορά στους λόγους που οι γιατροί αντιδρούν στις ΣΔΙΤ ο κ. Μπαργιώτας σχολίασε ότι «δικαιολογημένα αντιδρούν οι γιατροί, γιατί αφενός δεν γνωρίζουν πώς θα ισχύσει και αφετέρου όλοι οι νοσοκομειακοί γιατροί όλων των κομμάτων είναι συμπαγείς και κρατιστές στο εν λόγω ζήτημα».

Ο κ. Μάκης Παπαταξιάρχης, πρόεδρος του Pharma Innovation Forum (PIF) και της Επιτροπής Φαρμάκου του Ελληνο-αμερικανικού Επιμελητηρίου τεκμηρίωσε ότι «το νέο σύστημα Υγείας χρειάζεται και νέο μοντέλο χρηματοδότησης» προσθέτωντας ότι «με απλά λόγια αυτό σημαίνει: όλοι οι πάροχοι με όλους τους χρήστες, με πραγματικές τιμές, με κοινούς κανόνες και με κίνητρα για ανταλλαγές στο «φως της ημέρας» υπό τη σκέπη ενός ενιαίου πληρωτή, της ασφάλισης Υγείας». Και κατέληξε υπενθυμίζοντας ότι, η τρέχουσαεθνική δαπάνη για την υγεία μειώθηκε δραματικά ενώ η επενδυτική δαπάνηπαρέμεινε χαμηλή και στάσιμη. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του PIF η συνολική δαπάνη υγείας από 22,5 δισ. ευρώ το 2008 κατήλθεσε 14,5 δισ. ευρώ το 2018, μέγεθος κάτω από τον μ.ο. των χωρών του ΟΟΣΑ, και στοοποίο η δημόσια δαπάνη κράτος και κοινωνική ασφάλιση μόλιςφθάνει το 60% πράγμα που δείχνει την de facto από-ασφάλιση του πληθυσμού και την υπο-χρηματοδότησητου εθνικού συστήματος υγείας. «Στην παρούσα συγκυρία η προϊούσα υποβάθμισητου δημόσιου τομέα λόγω της παρατεταμένης υπο- χρηματοδότησηςαπαιτεί μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις και επενδυτικά σχέδια για τονμετασχηματισμό και την ανασυγκρότηση τωνυγειονομικών υπηρεσιών. Οι ΣΔΙΤ μπορεί να αποδειχθούν μιακαλή επιλογή για τη χρηματοδότηση τωνεπενδύσεων στην υψηλή βιοϊατρική τεχνολογία και στην ανάπτυξη νέωνδραστηριοτήτων στην πρωτοβάθμια φροντίδαστη μακροχρόνια νοσηλεία στον ιατρικό και ιαματικό τουρισμό και αλλού», πρότεινε ο κ. Παπαταξιάρχης.