Γιώργος Καλαμίτσης, Αντιπρόεδρος Ένωσης Ασθενών Ελλάδος, Πρόεδρος Συλλόγου Ασθενών Ήπατος Ελλάδας «Προμηθέας»
Θέμα: Η συμβολή και η θέση του ασθενή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των κλινικών μελετών
Στην κρίσιμη ανάγκη στενότερη συνεργασίας ανάμεσα στις ενώσεις ασθενών και τους κρατικούς φορείς εστίασε ο κ. Καλαμίτσης.
Δρ. Βαρβάρα Μπαρούτσου, Παθολόγος, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακευτικής Ιατρικής, Western Europe Cluster Chief Scientific Officer Novartis
Θέμα ομιλίας: Η αντιδιαστολή ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και ελληνική πραγματικότητα στο χώρο της κλινικής έρευνας
Στην αντιδιαστολή ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και ελληνική πραγματικότητα στο χώρο της κλινικής έρευνας επικέντρωσε η Δρ. Βαρβάρα Μπαρούτσου. Κατά την ομιλία της στο συνέδριο έκανε ειδική αναφορά στον κανονισμό 536 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις κλινικές δοκιμές φαρμάκων, ο οποίος έχει θεσμοθετηθεί από το 2014, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα στην Ελλάδα. Η εφαρμογή του στη χώρα μας αναμένεται το 2021.
«Πώς μετασχηματίζουμε την κλινική καινοτομία σε οφέλη για τους ασθενείς;» διερωτήθηκε η Δρ. Μπαρούτσου. Ακολούθως αναφέρθηκε στις επενδύσεις σε επιστήμη και έρευνα, επισημαίνοντας το απαιτούμενο τεράστιο κόστος κεφαλαίου για έρευνα και ανάπτυξη.
Η στρατολόγηση των ασθενών στις κλινικές μελέτες αποτελεί μεγάλο πρόβλημα σε παγκόσμιο επίπεδο. Η καθυστέρηση που προκύπτει, συνεπάγεται μεγάλο κόστος.
Η κλινική μελέτη μπορεί να διενεργηθεί πλέον με τη βοήθεια της τηλεϊατρικής παρακολούθησης των ασθενών (υπάρχει σχετική δημοσίευση από την Ελβετία, 2019). Κατ’ αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται πιο εύκολη στρατολόγηση ασθενών, πιο άμεση και πρακτική παρακολούθησή τους, ταχύτερη, πιο ποιοτική και πιο ασφαλής εξέλιξη της μελέτης κ.ο.κ.
Για την επόμενη διετία ο στόχος είναι η εφαρμογή του κανονισμού 536. Επιπλέον, προτείνεται μεταξύ άλλων, η θεραπεία της νομοθετικής στρέβλωσης περί τροποποίησης των συμβάσεων που δημιουργούν προβλήματα χρόνου, κόστους και ασυνέπειας για την πραγματοποίηση κλινικών μελετών στην Ελλάδα.
Σπύρος Φιλιώτης, Αντιπρόεδρος & Υπεύθυνος Κλινικής Έρευνας Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, Αντιπρόεδρος & Γενικός Διευθυντής ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ-LILLY
Eστίασε στις κλινικές μελέτες ως όχημα πρώιμης πρόσβασης στην καινοτομία και μέσο οικονομικής ανάπτυξης.
Κωνσταντίνος Συρίγος, Καθηγητής Παθολογίας-Ογκολογίας, Διευθυντής Γ’ Παθολογίας Κλινικής της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ -Γενικό Νοσοκομείο «Η Σωτηρία»
Θέμα: Η κλινική έρευνα και ανάπτυξη σε τοπικό επίπεδο από τη σκοπιά του ερευνητή
-Μελέτη / κατανόηση των διαφόρων ασθενειών
-Διαμόρφωση πολιτικών υγείας
Πρώιμη πρόσβαση σε νέες θεραπείες και καινοτόμα φάρμακα
Τακτική και ενδελεχής παρακολούθηση
Δυνατότητα αυτοδιαχείρισης του νοσήματός τους
Βελτίωση του προσδόκιμου επιβίωσης
Περισσότερες θεραπευτικές επιλογές για τους ασθενείς τους
Υψηλού επιπέδου δημοσιεύσεις – δημιουργία βιογραφικού
Αποφυγή επιστημονικής μετανάστευσης (brain drainage)
Απόκτηση Ερευνητικής Τεχνογνωσίας
Οικονομικό όφελος
Εισροή κεφαλαίων από το εξωτερικό
Αξιοποίηση υψηλής εκπαίδευσης ανθρώπινου δυναμικού
Αντώνης Φουστέρης, Corporate Affairs Lead Pfizer Hellas
Μια εξαιρετικά ευχάριστη είδηση έδωσε ο κ. Φουστέρης, Corporate Affairs Lead της Pfizer Hellas μιλώντας στο συνέδριο, καθώς αναφέρθηκε στην επένδυση στις νέες τεχνολογίες, τα οφέλη και το κοινωνικό αποτύπωμα, κυρίως με το Παγκόσμιο Ψηφιακό Κέντρο της εταιρείας του στη Θεσσαλονίκη.
Τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του η οποία είχε τίτλο: Η επένδυση στις νέες τεχνολογίες, τα οφέλη και το κοινωνικό αποτύπωμα
Παράδειγμα: Η Τεχνητή Νοημοσύνη στα αρχικά στάδια έρευνας (σχεδιασμός υποψήφιου φαρμάκου) έχει εκτιμηθεί ότι μπορεί να μειώσει κατά 2 έτη τον απαιτούμενο χρόνο και κατά 60% το σχετικό κόστος.
– Αντικείμενο: User Experience, Artificial Intelligence, Algorithm Development, Machine Learning.
– Αλληλεπίδραση και με τα άλλα παγκόσμια Hubs
-Η σημασία των διεθνών εταιρειών για την Ελλάδα (τεχνογνωσία, καινοτομία και υψηλή προστιθέμενη αξία στη χώρα)
-Έχουμε υψηλού επιπέδου έμψυχο δυναμικό στη χώρα, το οποίο αναγνωρίζεται διεθνώς
-Ακριβώς για το λόγο αυτό η καινοτομία πρέπει να είναι οδηγός μας (μυαλά vs χέρια)
-Όταν δουλεύουμε μαζί μπορούμε να πετύχουμε
-Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί (η τεχνογνωσία από το hub της Θεσσαλονίκης στον υπόλοιπο κόσμο)
Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Για την υπόθεση Novartis
«Η σκευωρία Novartis αφορά ανθρώπους που με άρρωστο τρόπο προσπάθησαν να καταλύσουν το πολίτευμα της χώρας. Οι ποινές που προβλέπονται για τα αδικήματά τους είναι βαριές. Μιλάμε για προδοσία κατά του πολιτεύματος. Προσωπικά, περιμένω το δικαστήριο όπου θα λάμψει όλη η αλήθεια. Εκεί θα λάβω την ικανοποίηση που προβλέπεται σε ένα κράτος δικαίου. Και κατηγορούμενοι θα είναι κι άλλοι, πέραν του κ. Παπαγγελόπουλου».
Για την εμβληματική επένδυση της Pfizer στη Θεσσαλονίκη
«Καλωσορίζω την επένδυση της Pfizer με το Ψηφιακό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο θα απασχολούνται 200 επιστήμονες. Αρχικά, πρέπει να τονίσω ότι για τη χώρα είναι εθνική επιτυχία το ότι η Pfizer αποφάσισε να κάνει κάτι τέτοιο.Καταφέρνει να φτιάξει κάτι σε ένα κρίσιμο τομέα που θα το ήθελε κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Εγκρίναμε τη μεταφορά των 760 στρ. από το ΤΑΙΠΕΔ για να φτιαχτεί ένα ΣΔΙΤ πλησιόν του αεροδρομίου για μια κυψέλη μυαλών και εταιρειών. Αξιοποιούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Χτίζουμε μια οικονομία σε υγιείς βάσεις, όχι στην κατανάλωση αλλά στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Θέλουμε λοιπόν πολλά τέτοια σχέδια. Και οι κλινικές μελέτες είναι εξαιρετικά ευπρόσδεκτες».
Θέμα: Η υπέρβαση των χρόνιων στρεβλώσεων και η επίλυση των προβλημάτων της φαρμακευτικής αγοράς
«Κοινωνικό-οικονομικοί, πολιτισμικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες ίσως συνεισφέρουν περισσότερο στην υγεία των πολιτών από ό,τι παρεμβάσεις που καλείται ο δικός μας χώρος να κάνει».
-Διασφάλιση της βιωσιμότητας – αποδοτικότητας του συστήματος περίθαλψης
-Ελαχιστοποίηση των καταστροφικών δαπανών & των ανισοτήτων.
-Διασφάλιση της προσβασιμότητας των πολιτών στα φάρμακα που καλύπτουν αποτελεσματικά και με ασφάλεια τις πραγματικές ανάγκες
-Αποτελεσματικός έλεγχος κατανάλωσης & δαπανών
-Παραγωγή Προστιθέμενων Αξιών και η Ανάπτυξη
-Λογικό πλαίσιο λειτουργίας
-Έλεγχος – Λογοδοσία
-Διαφάνεια
«Το clawback είναι μια ρύθμιση που στηρίχτηκε σε ψέμα, συστηματική παραπλάνηση και μισές αλήθειες.
Αντώνης Καρόκης, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων MSD Ελλάδας: Η πρόκληση και τα δεδομένα της φαρμακευτικής καινοτομίας
«Η θνησιμότητα από καρκίνο έχει μειωθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια. Η αύξηση της επιβίωσης στους ογκολογικούς ασθενείς οδήγησε σε 2,9 εκ λιγότερους θανάτους από καρκίνο. Αύξηση στην πενταετή επιβίωση για διάφορους τύπους καρκίνου. Η αύξηση του αριθμού των επιζώντων ασθενών με καρκίνο οφείλεται στην έγκαιρη διάγνωση και στις νέες θεραπείες». Για την τιμή του φαρμάκου
«Το πόσο ακριβά είναι τα φάρμακα σχετίζεται με το πώς συμφωνούμε να τα αποζημιώσουμε. Στο σημερινό σύστημα χρηματοδότησης η αποζημίωση της καινοτομίας επαφίεται στις φαρμακευτικές εταιρείες και τους ασθενείς. Η αποζημιούμενη δαπάνη βασίζεται ολοένα και περισσότερο στη συμμετοχή της βιομηχανίας….Για κάθε 1 ευρώ του κράτους για φάρμακα, η βιομηχανία δίνει τα 0,70».
Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Πρόεδρος Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, Γενικός Διευθυντής Novo Nordisk Ελλάς: Η ομιλία του είχε θέμα τις προτάσεις της φαρμακευτικής βιομηχανίας στην οικοδόμηση ενός βιώσιμου συστήματος.
- Σταθερή τα τελευταία πέντε χρόνια
- Από τις χαμηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- Το δημογραφικό και επιδημιολογικό προφίλ της χώρας τεκμηριώνουν απόλυτα την ανάγκη για επαναπροσδιορισμό
- Από τα υψηλότερα ποσοστά ηλικιωμένων στην Ε.Ε.
- Νοσήματα όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος, η παχυσαρκία τεκμηριώνουν την ανάγκη δαπάνης περισσότερων χρημάτων για το φάρμακο.
Φλώρα Μπακοπούλου: «Οι γονιδιακές θεραπείες δεν είναι φαντασία. Υπάρχουν στην Ελλάδα».
Σημειώνεται ότι η έργο της επιτροπής της οποίας ηγείται είναι η αξιολόγηση φαρμάκων ανθρώπινης χρήσης και η γνωμοδότηση στον Υπουργό Υγείας για την ένταξή τους ή μη στον κατάλογο φαρμάκων.
Δημήτρης Φιλίππου, Πρόεδρος Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων, Πρόεδρος Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων: «Ο εκσυγχρονισμός και η διαχείριση μιας σύγχρονης φαρμακευτικής πολιτικής»
-Αύξηση ανάγκης για φαρμακευτική περίθαλψη, πρόσβαση σε υγειονομικές υπηρεσίες και σε απόλυτο αριθμό και πραγματικά
-Χρειαζόμαστε για τη θεραπεία παθήσεων περισσότερα χρήματα γιατί δίνουμε λιγότερα χρήματα στην πρόληψη
-Οι δαπάνες υγείας σε αντίθεση με τον μ.ο. της Ευρώπης μειώνονται σημαντικά -όλο και περισσότεροι πολίτες δεν έχουν ικανοποιητική πρόσβαση σε υπηρεσίες
-Στην Ελλάδα είναι χαμηλό το ποσοστό συμμετοχής στην κάλυψη των φαρμακευτικών δαπανών
-Ήμασταν ένα κράτος πρόνοιας, τώρα υπάρχει μετακύλιση υψηλού τμήματος αυτού του κόστους σε επίπεδο ατόμου και στην φαρμακευτική βιομηχανία με τη μορφή του clawback.
Τι πρέπει να αλλάξει
Η φαρμακευτική πολιτική θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να τροποποιηθεί.
Έχουμε φτάσει σε ένα αδιέξοδο, συνέπεια των καταστάσεων που πέρασε η χώρα το προηγούμενο διάστημα.
Την προηγούμενη δεκαετία βιώσαμε μια αυτόματη και απότομη αναπροσαρμογή:
Υπογραφή τριετούς μνημονίου συνεργασίας μεταξύ κυβέρνησης – βιομηχανίας για τη μείωση της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης
Γιάννης Βρούτσης, υπουργός Εργασίας
Χαρακτήρισε βαρίδι το ασφαλιστικό για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα. Επεσήμανε ότι ο νόμος Κατρούγκαλου υπήρξε ο ορισμός της τιμωρίας. “Ο νόμος που υπονόμευε την ελκυστικότητα της παραμονής στην εργασία, αποτελεί παρελθόν”. “Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχωρά στην κατάργηση των κλάσεων”.
«Εκπληρώνεται η απαίτηση να συντονιστεί η Ελλάδα με τον Μέσον Όρο συντάξεων της Ενωμένης Ευρώπης. Ενοποίηση όλων των συντάξεων στο νέο φορέα του Εθνικού Φορέα Ασφάλισης».
«Από την 21η Φεβρουαρίου στον αέρα η πλατφόρμα επιλογής ασφαλιστικού φορέα, ελεύθερα από τον ίδιο τον ασφαλιζόμενο. Μόνο μία ασφαλιστική εισφορά, ανεξάρτητα από τις πηγές εισοδήματος των πολιτών».
Για το Νομοσχέδιο: «Αύριο ξεκινά ο ο κοινοβουλευτικός διάλογος. Η κυβέρνηση τολμά, προγραμματίζει, ανοίγει δρόμους. Μεθοδικά, ρεαλιστικά και στον χρόνο που πρέπει. Αλλάξαμε το πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων. Είναι το πρώτο στην ιστορία της χώρας που θα μπει στη Βουλή με δύο μελέτες, από το Οικονομικό Πανεπιστημίου Αθηνών και από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή».
Βάσει των όσων ανέπτυξε στο συνέδριο οι δαπάνες υγείας θα συνεχίσουν τις ανοδικές τάσεις και τις επόμενες δεκαετίες λόγω:
- Αυξανόμενης ζήτησης
- Αύξησης επιπολασμού χρόνιων νοσημάτων
- Αύξησης προσδοκιών χρηστών υπηρεσιών υγείας ως προς την ποιότητά τους
- Αύξησης προσφοράς νέων και πιο ακριβών τεχνολογιών και κόστους διαγνωστικών και θεραπευτικών μεθόδων
- Δαπάνες μέσω ΕΟΠΥΥ 30%
- Κρατική χρηματοδότηση 30%
- Ιδιωτικός τομέας 40%
Μ. Νεκτάριος: «Η Ελλάδα στον πάτο της Ευρώπης, μπορεί και των Βαλκανίων ως προς τη δημόσια υγεία και ασφάλιση»
«Το αφανές χρέος των συντάξεων οδήγησε τη χώρα στη χρεωκοπία. Ήταν το μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον πλανήτη Γη. Μιλάμε για τρισεκατομμύρια ευρώ» είπε στη διάρκεια της ομιλίας του ο Μιλτιάδης Νεκτάριος, Καθηγητής, στο Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης – Πανεπιστήμιο Πειραιά.
Καταπέλτης ήταν ο Μιλτιάδης Νεκτάριος, Καθηγητής, στο Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης – Πανεπιστήμιο Πειραιά, αναλύοντας και τεκμηριώνοντας επιστημονικά την τρέχουσα, ζοφερή κατά την άποψή του, πραγματικότητα του ασφαλιστικού συστήματος στην Ελλάδα.
Παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην ημερίδα του ygeiamou.gr, ο Έλληνας «γκουρού» επί θεμάτων ασφαλίσεων, ανέφερε ότι η εμπιστοσύνη των Ελλήνων στο δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα «είναι στον πάτο. Κάτω και από τον αντίστοιχο δείκτη της Βουλγαρίας».
Ο κ. Νεκτάριος παρουσίασε, επίσης, ορθολογικές και βιώσιμες προτάσεις για μια ολική αναδιάρθρωση του δημοσίου συστήματος στην Ελλάδα, βάσει πρακτικών που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες χώρες.
Σχετικά με τον κύριο λόγο πτώχευσης της χώρας επισήμανε τα εξής:
«Είχαμε ένα κολοσσιαίο αφανές χρέος στο σύστημα συντάξεων, οπότε το 2030, πού θα βρίσκαμε τα χρήματα να καλύψουμε τις ανάγκες των συντάξεων αλλά και το αφανές χρέος; Έτσι φτάσαμε να πούμε ότι η χώρα πτωχεύει το 2015. Τουλάχιστον, με το τρίτο μνημόνιο καταφέραμε να ενώσουμε τα άπειρα ασφαλιστικά ταμεία σε ένα.
Επίσης, είχαν προβλεφθεί μειώσεις το 2020-22 οι οποίες σε συνδυασμό με το αφορολόγητο που είχε ψηφιστεί από τη Βουλή αποδείξαμε ότι ήταν ο ιδανικός συνδυασμός, του αφορόλογητου (υψηλότερου σε όλη την Ευρώπη) με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, κι έτσι ούτε ένας μισθωτός δε θα επηρεαζόταν και θα είχαμε πετύχει μια κολοσσιαία βελτίωση στην ασφαλιστική και οικονομική κατάσταση της χώρας.
Τώρα λοιπόν πρέπει να γίνει μια προσπάθεια συναίνεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, για την οριστική λύση του ασφαλιστικού ζητήματος της χώρας. Επειδή όμως δεν έγινε τίποτα από όλα αυτά ξαναγυρίσαμε στο αφανές χρέος.
Για την επόμενη δεκαετία δεν μας πειράζουν οι αγορές, γιατί το 2032 θα κάνουν οι κεφαλαιαγορές rating της χώρας. Με λίγα λόγια, μετά το 2032 θα χρειαζόμαστε 15 δισ. ευρώ κάθε χρόνο για τις συντάξεις και άλλα τόσα για να καλυφθούν τα υπόλοιπα ασφαλιστικά έξοδα».
Χριστόφορος Σαρδελής, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών, Πρόεδρος της Εθνικής Ασφαλιστικής
Για το παρόν, το μέλλον και τα σημεία κλειδιά της ασφάλισης:
«Κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχει ένα ουσιαστικό πρόβλημα επιλογής ανάμεσα σε δημόσια ή ιδιωτική ασφάλιση για τον κλάδο Υγείας. Το δίλημμα είναι εντελώς παραπλανητικό. Ταυτόχρονα όμως δεν μπορούμε να μιλάμε για το κατάλληλο μείγμα σε μια χώρα που δεν έχουμε ξεκαθαρίσει τις έννοιες και τους ρόλους. Γιατί ούτε δημόσιο σύστημα ασφάλισης έχουμε, ούτε καθαρά ιδιωτικό μπορεί να γίνει.
Αυτή λοιπόν η συζήτηση δεν μπορεί να προχωρήσει παραγωγικά, αν δεν τεθούν και απαντηθούν κάποια θεμελιώδη ερωτήματα. Ας αρχίσουμε από το δημόσιο σύστημα: Ως γνωστόν, οι συνολικές δημόσιες δαπάνες για τον κλάδο Υγείας, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καλύπτουν μόνο το 61% της συνολικής δαπάνης. Το υπόλοιπο 39% είναι ιδιωτική δαπάνη και μάλιστα το 35% κατευθείαν από τις τσέπες των ιδιωτών. Επομένως το σημερινό σύστημα είναι υβριδικό. Προφανώς, το ιδιωτικό κομμάτι έχει αναπτυχθεί γιατί το δημόσιο δεν παρέχει ποιότητα και καλύψεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών.
Επιπλέον, από τη δημόσια δαπάνη, οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης καλύπτουν μόνο τα μισά (54%), ενώ τα υπόλοιπα καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Άρα, δεν πρόκειται καν για ένα αναλογιστικά ισορροπημένο ασφαλιστικό σύστημα από την πλευρά του δημοσίου, αλλά για ένα μείγμα ασφαλιστικού και προνοιακού συστήματος. Αυτό και μόνο το στοιχείο αρκεί για να καταστήσει προβληματικές τις οποιεσδήποτε συγκρίσεις ανάμεσα στην δημόσια και την ιδιωτική ασφάλιση.
Ας εξετάσουμε την άλλη πλευρά. Μπορεί άραγε να σταθεί ένα αμιγές σύστημα ιδιωτικής ασφάλισης στον κλάδο Υγείας; Εδώ πέφτουμε πάνω σε μία από τις δομικές αδυναμίες του μηχανισμού της αγοράς να παράξει ένα κοινωνικά αποδεκτό αποτέλεσμα. Το πρόβλημα λέγεται ασύμμετρη πληροφόρηση. Ο γιατρός γνωρίζει περισσότερα για το πρόβλημα απ’ ό,τι ο ασθενής, ή ο ασφαλιστής. Είναι δηλαδή σε θέση να παραπληροφορήσει από ιδιοτέλεια, προκειμένου να κερδίσει περισσότερα, ακόμη και σε βάρος της υγείας του ασθενούς. Αυτό είναι άλλωστε η βασική αιτία ενός υπαρκτού προβλήματος, αυτού της προκλητής ζήτησης και υπερκατανάλωσης φαρμάκων, το οποίο, από μόνο του, επιβάλλει προστασία του καταναλωτή και ρύθμιση της αγοράς από το δημόσιο. Είναι και ο λόγος που από την πλευρά της ιδιωτικής ασφάλισης ζητάμε την καθιέρωση ιατρικών πρωτοκόλλων και DRGs. Θέλουμε να ενισχυθεί η διαφάνεια. Δυστυχώς όμως, το δημόσιο δεν έχει μέχρι στιγμής ανταποκριθεί επαρκώς στις βασικές αυτές ρυθμιστικές του υποχρεώσεις. Οι ασφαλιστικές προσπαθούν να το ελέγξουν μέσω εξειδικευμένων εταιριών που ελέγχουν το κόστος ανά περίπτωση μέσα στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Αυτό όμως οδηγεί σε ένα άλλο πρόβλημα. Όλο το σύστημα, ιδιωτικό και δημόσιο, είναι προσανατολισμένο στον έλεγχο του κόστους και όχι στην επιβράβευση ανάλογα με το αποτέλεσμα των υπηρεσιών και την ικανοποίηση των πολιτών, που είναι ο βασικός μηχανισμός για την εύρυθμη λειτουργία μιας οποιασδήποτε αγοράς….
Ας περάσουμε τώρα στις δυνατότητες ελέγχου και συγκρισιμότητας του κόστους στις μονάδες παραγωγής υπηρεσιών Υγείας. Χωρίς την πλήρη λογιστική και διοικητική μηχανοργάνωση των μονάδων του ΕΣΥ πάνω σ’ ένα ενιαίο κλαδικό πρότυπο λογιστικής που θα προσομοιάζει με αυτά που χρησιμοποιούνται στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια, δεν μπορεί να υπάρξει συγκρισιμότητα, αλλά ούτε καν μέτρηση της αποδοτικότητας των πόρων που αναλώνονται. Οι προτάσεις Νεκτάριου για την μετατροπή των νοσοκομείων σε ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που θα λειτουργούν με τις διοικητικές προδιαγραφές των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, είναι κατά την γνώμη μου ένα αναγκαίο βήμα για την ενοποίηση της αγοράς από την πλευρά της παραγωγής και προσφοράς των υπηρεσιών υγείας. Σε δεύτερη φάση, θα πρέπει να υιοθετηθούν δείκτες αποδοτικότητας, πάνω στις οποίες θα στηρίζεται και η χρηματοδότηση. Μόνο έτσι θα μπορεί ο ΕΟΠΥΥ να αγοράζει χωρίς προσκόμματα υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα και οι ασφαλιστικές από τα δημόσια νοσοκομεία, όπως συμβαίνει σε πιο προηγμένες χώρες…
Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στο κομμάτι της ενσωμάτωσης της τεχνολογίας, στο οποίο, προς το παρόν, πρωτοστατεί η ιδιωτική αγορά. Το θέμα έχει δύο όψεις. Από τη μια, όπου χρησιμοποιείται τεχνολογία αιχμής, οι επεμβάσεις μειώνουν την ταλαιπωρία του ασθενούς, τα μετεγχειρητικά κόστη και τον χρόνο αποκατάστασης. Ο ασθενής επιστρέφει στις παραγωγικές του δραστηριότητες πολύ ενωρίτερα, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται για την παραγωγικότητα και την εθνική οικονομία. Από την άλλη όμως, αυξάνει το κόστος κάθε συγκεκριμένης επέμβασης και, συνεπεία αυτού, τα ασφάλιστρα ή τις ασφαλιστικές εισφορές. Αυτός είναι άλλωστε ο βασικός λόγος που ο δείκτης τιμών των υπηρεσιών Υγείας του ΙΟΒΕ δείχνει υπερδιπλάσια ετήσια αύξηση από αυτόν της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος επικεντρώνεται στα κόστη μόνο των δημόσιων υποδομών. Δυστυχώς όμως, ο δείκτης ΙΟΒΕ δεν αποτελεί ακόμη μια επίσημη βάση για την απρόσκοπτη αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων, παρά το γεγονός ότι, η κάλυψη αυτού του έξτρα κόστους από τον κάθε ιδιώτη, υποκρύπτει μια έμμεση επιδότηση προς το κοινωνικό σύνολο. Όφελος, που ούτε αναγνωρίζεται, ούτε ανταμείβεται.
Στα οικονομικά, η αναπτυξιακή αυτή παρενέργεια λέγεται θετική εξωτερικότητα, για τη μεγιστοποίησή της οποίας θα πρέπει να δίνονται κίνητρα μέσω του φορολογικού συστήματος. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι αποτελεί μόνιμο αίτημα της οργανωμένης ασφαλιστικής αγοράς. Με άλλα λόγια, εκχωρούμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία ένα δημόσιο αγαθό…
Συμπερασματικά, οι ιδιαιτερότητες της αγοράς υπηρεσιών Υγείας επιβάλλουν καλύτερο προσδιορισμό των ρόλων. Οι ρυθμιστικές παρεμβάσεις ανήκουν στη σφαίρα ευθύνης του δημοσίου, με πρώτη προτεραιότητα την ολοκλήρωση των ιατρικών πρωτοκόλλων και των DRGs. Αυτά θα διευκολύνουν αφάνταστα την διαφάνεια και την συνεργασία ανάμεσα σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, όπως και στην ανάπτυξη της συμπληρωματικότητας των δύο συστημάτων. Αφού γίνουν αυτά, το όλον σύστημα πρέπει να αναπροσανατολιστεί ως προς τους στόχους του, από την κάλυψη του κόστους, στην επιβράβευση για την ποιότητα και το αποτέλεσμα. Αν μη τι άλλο, οι δυσοίωνες δημογραφικές τάσεις επιβάλλουν εγρήγορση για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του όλου συστήματος».
Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Eurolife ERB Ασφαλιστικής
Προβληματισμό προκάλεσαν οι τεκμηριωμένες με στατιστικά στοιχεία επισημάνσεις του κ. Αλέξανδρου Σαρρηγεωργίου για τις ασφαλίσεις στην Ελλάδα. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και Διευθύνων Σύμβουλος της Eurοlife ERB περιέγραψε μια «κουλτούρα» ασφάλισης στην Ελλάδα, η οποία δεν συμβαδίζει με την παγκόσμια πρακτική. Σοκαριστικό ήταν το παράδειγμά του σχετικά με τα αποταμιευτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα: Οι Έλληνες δαπανούν ποσό ίσο με το 0.8% του ΑΕΠ για κεφαλαιοποιητικά προγράμματα, ενώ οι χώρες του ΟΟΣΑ βρίσκεται πολύ υψηλότερα.
«Οι περισσότεροι Έλληνες είναι υπανασφάλιστοι τόσο στην υγεία όσο και στην περιουσία τους. Από τα ασφαλιστικά προϊόντα, top of mind είναι η υγεία. Αλλά ο κόσμος δεν έχει ακόμα αρκετά χρήματα για να τα αγοράσει. Μόνο το 16% των σπιτιών στην Ελλάδα είναι ασφαλισμένα. Είμαστε υπέρ των μεταρρυθμίσεων που θέτει το υπουργείο Εργασίας για τον πρώτο πυλώνα, που είναι κρατικός και διανεμητικός. Ο ασθενέστερος οικονομικά Έλληνας πληρώνει από την τσέπη του τα διπλάσια από ό,τι ο πλούσιος Ευρωπαίος για την ασφάλιση υγείας….Έχουμε ζητήσει από την κυβέρνηση τα ακόλουθα:
-Εφαρμογή DRGs, πρωτόκολλα ελέγχου του κόστους, της ζήτησης για εξορθολογισμό
-Διάθεση δωματίων των δημοσίων νοσοκομείων στις ασφαλιστικές εταιρείες για την παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών με χαμηλό ασφάλιστρο.
-Να εκπίπτουν άμεσα οι δαπάνες για την ασφάλιση υγείας ώστε να υπάρχει κίνητρο να ασφαλιστεί».
Γιώργος Κουτρουμάνης, Γραμματέας Τομέα Κοινωνικής Ασφάλισης ΚΙΝΑΛ
«Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού ήταν πολύ δύσκολη λόγω και των πολλών αντιδράσεων, της παγιωμένης κατάστασης με τον ξεχωριστό χώρο που είχε ο καθένας, που λειτουργούσε με τρόπο περισσότερο πελατειακό παρά λειτουργικό. Σε αυτό το πλαίσιο δεν χωρά μια αντιπαράθεση μεταξύ κρατικών και ιδιωτικών δομών. Σκοπός του ΕΟΠΥΥ είναι να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα του ασφαλισμένου. Αν δε μπορεί να το κάνει αυτό, δε πρέπει να περιμένει το κράτος να δημιουργήσει νέες δομές, αλλά να αγοράσει τις αντίστοιχες υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα. Την ίδια στιγμή το δημόσιο πρέπει να συμπληρώσει και να ολοκληρώσει τις δομές του για να γίνει ο βασικός πάροχος του ΕΟΠΥΥ και ο ΕΟΠΥΥ να γίνει στρατηγικός αγοραστής του. Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα χρόνια της κρίσης έχει διαμορφωθεί εντελώς διαφορετικό τοπίο στην ασφάλιση συντάξεων, υγείας αλλά και στις παροχές. Ένας μοναδικός ασφαλιστικός πυλώνας δεν υπάρχει σε άλλη χώρα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να πάμε στα 15-30 ταμεία ασφάλισης, ούτε να διαλύσουμε τον ΕΦΚΑ».
Σχετικά με το ποια πρέπει να είναι η δομή του ασφαλιστικού συστήματος για τα επόμενα χρόνια: «Πρέπει να έχουμε 3 διακριτούς πυλώνες: Κύρια ασφάλιση,επικουρική ασφάλιση με καθαρά ανταποδοτικά χαρακτηριστικά και δικαίωμα επιλογής μεταξύ του υφιστάμενου επικουρικού και των επαγγελματικών ταμείων. Ιδιωτική ασφάλιση, με μη υποχρεωτικό χαρακτήρα. Σήμερα δεν μπορούμε να μιλήσουμε για επάρκεια του ασφαλιστικού συστήματος, καθώς δεν καλύπτει αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης και άρα η λειτουργία πυλώνων συμπληρωματικών παροχών είναι απολύτως αναγκαία φτάνει να υπάρχει ο κατάλληλος σχεδιασμός».
Σχετικά με το management: «Κάποιος που φεύγει από κρατικό νοσοκομείο μπορεί να ξαναγυρίσει, στο ιδιωτικό υπάρχει αξιολόγηση των λόγων που οδήγησαν στην εκάστοτε απόφαση και ανάλογη αντιμετώπιση…Δεν υπάρχουν έλεγχοι ουσίας στο δημόσιο, στο ιδιωτικό υπάρχουν διαδικασίες που ελέγχουν την αποδοτικότητα και τις άλλες λειτουργίες…».
Σχετικά με οικονομικά ζητήματα: «Το ιδιωτικό θεραπευτήριο αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ, τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους ιδιώτες, το κρατικό νοσοκομείο μόνο από τους πολίτες. Οι ΣΔΙΤ είναι απόρροια της κρατικής διαχειριστικής ανεπάρκειας, είναι ήδη υπαρκτές και εκτεταμένες. Υπάρχει ανάγκη αξιοποίησης του συνόλου του επενδεδυμένου και του διαθέσιμου κεφαλαίου».
Γ.Ι. Στάθης: Στρεβλώσεις και παραλογισμοί κρατούν δέσμια τη δημόσια Υγεία
Σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία του, ο κ. Γιώργος Ι. Στάθης, MSc ΔΥΥ -ΕΣΥ, Οικονομολόγος, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Management Υπηρεσιών Υγείας (ΕΕΜΥΥ) επεσήμανε μια σειρά από εσφαλμένες πρακτικές και κακώς κείμενα στον τομέα της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα.
Μία από τις βασικές στρεβλώσεις, είναι το ενιαίο μισθολόγιο. Εξαιτίας αυτού, προκύπτουν αδικίες, πχ ανάμεσα σε ισόβαθμους που υπηρετούν σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας. «Έχει τον ίδιο μισθό κάποιος που υπηρετεί στην Αθήνα με συνάδελφό του που καλείται να μονάσει στη Σχοινούσα. Και το κράτος περιμένει να βρει πρόθυμους να στελεχώσουν υπηρεσίες υγείας στην άγονη γραμμή».
Μεταξύ πολλών άλλων, ο κ. Στάθης είπε ότι «εάν τα στελέχη των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων έκαναν σωστά τη δουλειά τους, σήμερα δεν θα χρειαζόταν να μιλάμε για ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα).
Α.Φιλιππίδης: Στην Τουρκία το 85% των ανθρώπων είναι online για τις υπηρεσίες υγείας
Ο κ. Αντώνης Φιλιππίδης, Πρόεδρος & CEO DATASEL Healthcare IT Solutions ανέβηκε στο βάθρο του συνεδρίου για την πολιτική υγείας του ygeiamou.gr για να παρουσιάσει την εμπειρία του από την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου στην Τουρκία. Χάρη στη δουλειά του κ. Φιλιππίδη και της εταιρείας του, το 85% των Τούρκων ασφαλισμένων έχουν διαδικτυακή πρόσβαση στις υπηρεσίες δημόσιας υγείας που δικαιούνται.
Ο κ. Φιλιππίδης μίλησε για ενιαία διαχείριση ιατρικών πληροφοριών μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών νοσοκομείων, με διακίνηση μεγάλου όγκου δεδομένων. Την εμπειρία αυτή θα πρέπει να αξιοποιήσει το ελληνικό κράτος και οι συνεργαζόμενοι φορείς, ώστε να προσδιοριστεί η βάση που πρέπει να υπάρξει ώστε να διοργανωθεί σωστά το ΕΣΥ στη σύγχρονη εποχή.
«Τα big data μας επιτρέπουν ροές δεδομένων μεταξύ νοσοκομείων και να αξιοποιήσουμε μέσω ανάλυσης αυτών τα καλύτερα συστήματα.
Τα νοσοκομεία θα πρέπει να είναι διατεθειμένα να χρησιμοποιήσουν και να αξιοποιήσουν τα σύγχρονα μέσα που τους παρέχονται με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας και των υπηρεσιών τους, αλλά πρέπει να υπάρχει και η πολιτική βούληση και απόφαση για να χρηματοδοτηθούν, να οργανωθούν, να δρομολογηθούν και τελικά να πραγματοποιηθούν αυτές οι διαδικασίες.
Αυτό το συνέδριο αποτελεί μια πολύ καλή αρχή για την ψηφιοποίηση των νοσοκομείων ώστε να επιτευχθεί η συγκέντρωση και ανταλλαγή πληροφοριών στο πλαίσιο του ΕΣΥ.»
Καρποδίνη: Μπορεί ο ΕΟΠΥΥ να γίνει στρατηγικός αγοραστής και όχι παθητικός;
Η Θεανώ Καρποδίνη, Αντιπρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας μίλησε για τις προκλήσεις του ΕΟΠΥΥ στη νέα εποχή, μετά από την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Η κα Καρποδίνη προσέγγισε ένα κρίσιμο ζήτημα στη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ, αυτό των προμηθειών. Συγκεκριμένα, ανέφερε «πόσο έτοιμος είναι ο ΕΟΠΥΥ να ανταπεξέλθει σε αυτό το νέο περιβάλλον; Δύο παράμετροι: Εξέλιξη του οργανισμού από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα και εξέλιξη του γύρω περιβάλλοντος.
Ο ΕΟΠΥΥ είναι πρωταθλητής στη σύμπραξη γιατί έχουμε συνεργαστεί με τους πάντες.
Πρόκειται για σύμπραξη που δείχνει παθητική και είναι.
Μπορεί ο ΕΟΠΥΥ να γίνει στρατηγικός αγοραστής από παθητικός που είναι σήμερα;
Ο ΕΟΠΠΥ ανέπτυξε εργαλεία για να μπορεί να ανταποκριθεί. Αλλά κανένας δε μπορεί να αποδώσει όταν καλείται να ανταποκριθεί μεμονωμένα.
Στόχοι: Ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες από όλους τους πολίτες, αποδοτικότερη διαχείριση και κατανομή των διαθέσιμων πόρων, καλύτερη οργάνωση και εξορθολογισμός του συστήματος
Έπρεπε να ενοποιηθούν οι δομές πρωτοβάθμιας υγείας και να καθιερωθεί ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού. Στην πενταετία που πέρασε δεν υλοποιήθηκαν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά άρχισαν να σχεδιάζονται νέες δομές και κόστη, αντί να εξελίσσονται οι ήδη υπάρχουσες. Επιπλέον, όλο το βάρος που επιφέρει στο Σύστημα η κατάσταση με τους μετανάστες, φτάνοντας σήμερα να μην είναι βιώσιμο.
Επομένως, χρειάζεται μια καλή οργάνωση και ξεκάθαρη στρατηγική και δυνατότητα διαχείρισης του συνόλου των πόρων που διατίθενται για την υγεία από τον ΕΟΠΥΥ.
Ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ
Η ΣΔΙΤ χρειάζεται έναν γενικότερο σχεδιασμό με γνώμονα ό,τι δεν παρέχεται από το δημόσιο σύστημα ή δεν επαρκεί, να συμπληρώνουμε με συμπράξεις τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Επιπλέον, χρειάζεται μια σημαντική διοικητική αναδιοργάνωση, να είναι διακριτές οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που έχει ο καθένας. Με στόχο τον εξορθολογισμό του συστήματος παροχών και κατανομής των πόρων. Απαιτείται περαιτέρω στελέχωση του οργανισμού, καθώς υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις αλλά και αδυναμία προκήρυξης διαγωνισμών για νέες προσλήψεις. Γενικώς το στοίχημα για τον ΕΟΠΥΥ είναι η αναβάθμιση της τεχνογνωσίας, η ετοιμότητα και η ανταπόκριση του Οργανισμού στο νέο περιβάλλον Υγείας.
«Γιατί υπάρχει τόση αντίδραση για τα ΣΔΙΤ; Επειδή δεν έχουμε ξεκαθαρίσει τι σημαίνουν οι ΣΔΙΤ. Είναι εργαλεία που μας επιτρέπουν να χρηματοδοτήσουν κινήσεις. Δεν έχει να κάνει με το αν ένα Σύστημα Υγείας ιδιωτικοποιείται ή όχι» τόνισε στην ομιλία του ο Βασίλης Κοντοζαμάνης, Υφυπουργός Υγείας. Ακολουθούν οι δηλώσεις του
«Το νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου είναι ένα δημόσιο πρόσωπο και σε καμία περίπτωση δε μιλάμε για ιδιωτικοποίηση. Το ΕΣΥ περιλαμβάνει τόσο τον κρατικό όσο και τον ιδιωτικό τομέα της Υγείας και πρέπει να διαχωρίσουμε ότι άλλο ο δημόσιος, ο κρατικός και ο ιδιωτικός τομέας. Πλέον τα συστήματα υγείας δεν αξιολογούνται με βάση τα τ.μ. και τις κλίνες αλλά με βάση τις υπηρεσίες.»
«Η αποζημίωση της υπηρεσίας σχετίζεται με την απόδοση. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών υγείας.»
«Ιστορικά οι μέχρι τώρα συμπράξεις αφορούσαν σε υποδομές, σήμερα επεκτείνονται σε υπηρεσίες και διαχείριση.»
«Πριν προχωρήσουμε σε ένα ΣΔΙΤ θα πρέπει να κάνουμε το value test, να δούμε πόσο κοστίζει σήμερα η παροχή της υπηρεσίας από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και πόσο κοστίζει η επένδυση και πώς πάνε οι χρηματοροές μετά από αυτή την επένδυση. Δεν υπάρχει κάποια ιδεοληψία για να εφαρμόσουμε συγκεκριμένα συστήματα.»
«Το Δημόσιο Σύστημα Υγείας διαθέτει ένα μοναδικό κέντρο για τα ελληνικά δεδομένα, το Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης με στόχο να υπάρξουν οφέλη τόσο για τον δημόσιο τομέα όσο βέβαια και για τους ασθενείς.»
«Καλύτερους μισθούς για τους εργαζόμενους, καλύτερες προμήθειες και υπηρεσίες.
Οι δημόσιες δομές λειτουργούν κανονικά και ο ιδιωτικός τομέας προσφέρει πρόσθετες υπηρεσίες υγείας»
«Πρώτη προτεραιότητα μας είναι να τρέξουμε το κομμάτι της ανανέωσης του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού που θα μας βοηθήσει να αντικαταστήσουμε τον υπάρχων και γηρασμένο εξοπλισμό και να αναβαθμίσουμε το σύνολο των υπηρεσιών.»
«Προμήθειες, διανομή υλικών ύψους 1.8 δις ευρώ σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας.
Αιμοκάθαραση σε απομακρυσμένες περιοχές και ειδικά σε κέντρα υγείας όπου δεν μπορούν να λειτουργήσουν τέτοιες μονάδες για να εξυπηρετηθούν πολίτες άγονων και απομακρυσμένων νησιών (Θάσος, Πάρος, Εύβοια).»
«Ψηφιακός μετασχηματισμός, να αφήσουμε πίσω το χαρτί και να πάμε στην εποχή της σύγχρονης τεχνολογίας όχι μόνο με τα ψηφιακά νοσοκομεία αλλά και με δράσεις από τον τομέα της πληροφορικής που βελτιώνουν τη λειτουργία και τις υπηρεσίες των δομών υγείας.»
Σε ερώτηση του Παντελή Καψή, όσον αφορά στους λόγους που οι γιατροί αντιδρούν στις ΣΔΙΤ, ο κ. Μπαργιώτης σχολίασε μεταξύ άλλων ότι δικαιολογημένα αντιδρούν οι γιατροί, γιατί δεν γνωρίζουν πώς θα ισχύσει και όλοι οι γιατροί όλων των κομμάτων είναι συμπαγείς και κρατιστές στο εν λόγω ζήτημα.
«Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι βλέπουμε με διαφορετικό μάτι τον κρατικό και τον δημόσιο τομέα» δήλωσε ο τελευταίος ομιλητής του πρώτου πάνελ του συνεδρίου Δρ. Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, Πλαστικός Χειρουργός, Πρόεδρος Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου. Ακολουθούν οι δηλώσεις του
«Η Υγεία στην Ελλάδα παρέχεται κατά 60% από τη Δημόσιο και 40% από τον ιδιωτικό τομέα. Αν δεν υπήρχε η συμμετοχή του ΕΟΠΠΥ, κατά πόσο θα ήταν ιδιωτικό; Άρα το 60% παρέχεται από τον κρατικό και το 40% από τον δημόσιο τομέα».
«Οι ΣΔΙΤ έχουν μια ασάφεια γιατί μπορούν να εκτείνονται από κάτι πολύ μικρό έως κάτι πολύ μεγάλο. Ποιες είναι οι επιδιώξεις μας; Να βελτιώσουμε τους χρόνους αναμονής; Το εύρος θεραπείων; Το κόστος;»
«Πολλά από αυτά μπορούν να εξυπηρετηθούν με ρυθμίσεις πολύ μικρότερης εμβέλειας. Αν πχ το κράτος αποφάσιζε ότι κάποια θεραπεία μπορεί να εξυπηρετηθεί από τον δημόσιο/ιδιωτικό κι όχι από τον κρατικό τομέα για να μη φεύγουν οι ασθενείς στο εξωτερικό το κόστος θα μειωνόταν σημαντικά.
Άρα το σύστημα που πάσχει μπορεί να βοηθηθεί από τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα.»
Θα πρέπει να μπορεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα των γιατρών να σταθεί ακέραια στο μελλοντικό τοπίο. Χρειάζεται ισοτιμία αμοιβών για ό,τι παρέχεται από τον κρατικό ή από τον ιδιωτικό τομέα. Επίσης προετοιμασία για το ποια ακριβώς χρήματα θα χρειαστούν οι ΣΔΙΤ και οι ΣΔΙΤ να γίνουν σταδιακά. Απαιτείται επαναπροσδιορισμός ΕΣΥ που πάσχει βαρύτατα από συγγενείς νόσους. Θα πρέπει τάχιστα να φτιαχτεί Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Ο ιδιωτικός τομέας θα έπρεπε να έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη και μερίδιο, αλλά σπαταλήθηκαν πόροι και χρόνος για να φτάσουμε σήμερα να βρισκόμαστε και πάλι στο σημείο μηδέν. Αυτό είναι ίσως και το πιο εύκολο στάδιο για να συνεργαστούν οι δύο τομείς.»
Η συγκεκριμένη προοπτική συκοφαντείται συστηυατικά, από ανθρώπους που είχαν την ευκαιρία να τη διαμορφώσουν και δεν το πέτυχαν. Η σταδιακή εφαρμογή του συστήματος και ο εξαντλητικός διάλογος μπορούν να βοηθήσουν μέσα σε ένα χρονικό διάστημα που ο ιατρικός κόσμος θα μπορεί να συνομιλεί σε ένα ίδιο επίπεδο. Είμαι βέβαιος ότι σύντομα θα μπορούμε να μιλάμε για ένα σύγχρονο ΕΣΥ που θα μπορεί να εκμεταλλεύεται τις ικανότητες των σύγχρονων μεθόδων και γιατρών, να ενσωματώσει τη νέα τεχνολογία και όλα αυτά θα είναι επ’ωφελεία όλων.»
«Το ΕΣΥ δεν βγαίνει από την κρίση, αλλά παραμένει βαθειά μέσα στην κρίση. Ο υπουργός έθεσε τα θεμέλια της προσέγγισης απέναντι στα πράγματα» είπε από το βήμα του συνεδρίου ο κ. Μάκης Παπαταξιάρχης, Πρόεδρος Pharma Innovation Forum, Πρόεδρος Φαρμακευτικής Επιτροπής του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Ακολουθούν αποσπάσματα από την ομιλία του κ. Παπαταξιάρχη
«Ο Δημόσιος Τομέας δε μπορεί από μόνος του να δώσει λύσει στις προκλήσεις του μέλλοντος. Ζούμε σε μια χώρα όπου τα δημογραφικά δεδομένα δεν είναι υπέρ μας.»
«Οι πόροι με τον τρόπο που είναι κατανεμημένοι δεν ωφελούν κανέναν.»
«Στο ΕΣΥ οποιεσδήποτε παρεμβάσεις έγιναν ήταν επίκαιρες, ανεπίκαιρες, μη ολοκληρωμένες. Είναι από τα πλέον άδικα του πλανήτη, γιατί υπάρχει μια ουσία ατόμου, πολίτη, ασθενή ο οποίος δε μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του.»
«Οτιδήποτε λέμε υγεία, δεν είναι μόνο ο αξονικός τομογράφος. Οι στρεβλώσεις υπάρχουν και είναι συγκεκριμένες. Ό,τι και να πουν οι τεχνοκράτες, όλα είναι μια πολιτική απόφαση»
«Χρειάζονται κίνητρα για ανταλλαγές προσφορών όχι μόνο για τους πληρωτές αλλά πάνω από όλα για το ΕΣΥ»
«Το βασικό ερώτημα είναι αν είναι επιθυμητή η εισαγωγή των ΣΔΙΤ στο ΕΣΥ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού δίνει και προσφέρει λύσεις.Πρέπει να επιλέξουμε αν θα περιμένουμε να αλλάξει μια κατάσταση από μόνη της αλλά το τι πρέπει και μπορούμε να κάνουμε εμείς»
«Κάποιες φορές τα ΣΔΙΤ εισάγονται γιατί το κόστος από άποψη δημόσιας δαπάνης δεν είναι το ίδιο και ο ιδιωτικός τομέας είναι επιφορτισμένος να μανατζάρει το κόστος» .Για την σημασία των ΣΔΙΤ ως εργαλείο management με στόχο την αύξηση αποτελεσματικότητας συστήματος υγείας μίλησε η κ. Αγγελική Σπαθάρου, Partner, Healthcare Systems – McKinsey & Company
«Τα ΣΔΙΤ έχουν ήδη μπει σε πολλές και διαφορετικές χώρες, με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικά αποτελέσματα. Οι τρεις τομείς παρέμβασης της ΣΔΙΤ είναι ότι αύξησε την πρόσβαση του πληθυσμού σε υπηρεσίες υγείας, αύξησε την αποδοτικότητα των έργων, αύξησε την ποιότητα των υπηρεσιών.
«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει βάση δεδομένων και διαφάνεια για το τι πληρώνεται, πότε και με ποιο τρόπο».
«Συνεπάγεται ότι ο δημόσιος τομέας διαθέτει ισχυρές δυνάμεις για τον έλεγχο των συμβολαίων και διατήρηση των συμβολαίων αυτών».
«Ο ιδιωτικός τομέας μπαίνει για να χρηματοδοτήσει, σχεδιάσει και διαχειριστεί τις παροχές. Τα ΣΔΙΤ έχουν ήδη μπει σε πολλές και διαφορετικές χώρες, με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικά αποτελέσματα» επισημαίνει η κ. Σπαθάρου
«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει βάση δεδομένων και διαφάνεια για το τι πληρώνεται, πότε και με ποιο τρόπο. Συνεπάγεται ότι ο δημόσιος τομέας έχει ισχυρές δυνάμεις στη διάρθρωση συμβολαίων και διατήρηση των συμβολαίων αυτών. Ωφελεί να υπάρχει αυτονομία στο συμβόλαιο από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα. Δε βοηθά όταν δεν υπάρχει ενιαία αντίληψη όσον αφορά στο πώς και τι θα αποδώσει ένα συγκεκριμένο ΣΔΙΤ.»
Τέλος η κ. Σπαθάρου αναφέρθηκε στα κομμάτια της παροχής υπηρεσιών στην Ελλάδα σήμερα που θα μπορούσαν να ωφεληθούν από την εισαγωγή των ΣΔΙΤ, πώς θα γίνει αυτό, με τι δικλείδες ασφαλείας και με ποιους στόχους.
Μπαργιώτας: Τίποτα δεν γίνεται χωρίς χρηματοδότηση
Ο Κώστας Μπαργιώτας, ιατρός ορθοπεδικός και Γραμματέας Τομέα Υγείας ΚΙΝΑΛ, τόνισε κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα του ygeiamou ότι το μοντέλο των ΣΔΙΤ είναι μεν καλό για τη διοίκηση και το αποτελεσματικό μάνατζμεντ «αλλά χωρίς χρηματοδότηση δεν γίνεται τίποτα. Μονίμως η Υγεία στην Ελλάδα είναι υποχρηματοδοτούμενη. Είναι απαράδεκτα χαμηλό το κονδύλι του 4,8% από τον εθνικό προϋπολογισμό για την Υγεία».
Για ένα «φτωχό σύστημα υγείας» μίλησε ο Κώστας Μπαργιώτας, Ορθοπαιδικός, Γραμματέας Τομέα Υγείας ΚΙΝΑΛ και υπογράμμισε την ανάγκη για «νέου τύπου υγεία, που όμως δεν είναι αποδεκτή από τον λαό. Γιατί η υγεία είναι δημόσιο αγαθό και η υπηρεσία και παροχή της πρέπει να είναι δωρεάν. Μετά από τόσα χρόνια κρίσης είναι αυτό που είπε ο Υπουργός, ότι ένας στους τέσσερις καρκινοπαθείς έχουν πρόσβαση στα φάρμακά τους».
Οι δηλώσεις του κ. Μπαργιώτα:
«Πρέπει να κρατήσουμε τον δημόσιο χαρακτήρα της υγείας»
«Χρηματοδότηση: Είναι απαράδεκτο το 4,8 για την υγεία. Αν αυτό δεν αλλάξει άμεσα, ούτε τα ΣΔΙΤ μπορούν να σταθούν και ίσως δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που μπορεί να λύσουν. Πρέπει να μπούμε σε μια διαδικασία σταδιακής αύξησης του προϋπολογισμού για την υγεία.»
«Το Δημόσιο δεν είναι ακέραιο. Το δεύτερο πρόβλημα του συστήματος υγείας είναι η διοίκηση και ο τρόπος διοίκησης που είναι πελατειακός. Έχουμε υπηρεσίες που δεν μπορούν να διασφαλίσουν ούτε το δημόσιο συμφέρον ούτε την υγεία. Δεν έχουμε εργαλεία, ηλεκτρική συνταγογράφηση και διακυβέρνηση δεν υπάρχει, τα δεδομένα εξετάζονται μετά την πάροδο ετών.»
«Πρέπει να ξαναβρούμε μια μεταρρύθμιση που ξεκίνησε το 2010 με την ίδρυση του ΕΟΠΥΥ και με την ίδρυση του ΠΕΔΥ, η νέα αντίληψη ότι η ΠΦΥ είναι στρατηγικής σημασίας – πρέπει να ξαναμπεί στις ράγες αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση.»
«Αν θέλουμε καινούργια χρηματοδοτικά εργαλεία, καινούργια ΣΔΙΤ είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός νέου διοικητικού μηχανισμού.»
«Οι πολίτες δέχονται μια πανσπερμία πληροφοριών για το αν η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη θα ξεπουλήσει την δημόσια υγεία. Σε κανένα σύστημα υγείας δεν είναι ποτέ αρκετές οι αλλαγές που συμβαίνουν» δήλωσε ο Υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, ο πρώτος ομιλητής του Συνεδρίου.
Οι δηλώσεις του κ. Κικίλια:
«Προτεραιότητά μας οι ευπαθείς ομάδες, οι ασθενείς, οι οικογένειες, όσοι δεν έχουν και όσοι δε μπορούν»
«PPP προσπάθεια μεταρρύθμισης ώστε οι πολίτες μπορούν να εξυπηρετούνται καλύτερα και να λαμβάνουν υπηρεσίες αξιόπιστες και ποιοτικές.»
«ΣΔΙΤ: Υπάρχει νοικοκυροσύνη και τακτοποίηση στον τρόπο με τον οποίο ο κυβέρνηση διαμοιράζει τους πόρους»
«Η Ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων δέχεται να χρηματοδοτήσει συγκεκριμένα έργα στη υγεία.»
«ΣΔΙΤ/PPP: Θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα, όπως έχει εφαρμοστεί σε όλες τις προηγμένες υψηλού επιπέδου χώρες.»
«Τρία στάδια ΣΔΙΤ: Εντελώς δωρεάν για τους πολίτες
1: Εξοπλισμός, 2: Κέντρα αποκατάστασης, μονάδες τεχνητού νεφρού, 3: Ολόκληρα νοσοκομεία
1ο τμήμα: Μακροχρόνια μίσθωση μηχανημάτων κατά χρόνο και περίπτωση. Να ρίξουμε το χρόνο αναμονής για μια βασική εξέταση που οδηγεί σε θεραπεία, ίαση σοβαρών ασθενειών. Αν έχουμε τη δυνατότητα να μισθώσουμε μακροχρονίως τις υπηρεσίες ενός δεύτερου ή τρίτου μηχανήματος και μετά να τα αγοράσουμε σε τιμή τέτοια που να μπορεί να την υποστηρίξει το Ελληνικό Δημόσιο.
Εκεί που χρειάζεται θα χρησιμοποιήσουμε αυτό το 1ο χρηματοδοτικό μοντέλο.
2ο τμήμα: Σε ένα νοσοκομείο ή νησί λόγου χάρη, όπου ο τουρισμός φτάνει τους 10 μήνες και εμείς χρειαζόμαστε τεχνητό νεφρό, να έρθει στο συγκεκριμένο νησί και να υλοποιηθεί ως 2ο κομμάτι της ίδιας διαδικασίας και να προσφέρει τέτοιες υπηρεσίες. Πακέτα από ασφαλιστικές εταιρείες.
3ο τμήμα: Ολική επένδυση: Το δημόσιο βάζει τους όρους για την αποκλειστική λειτουργία, ανακαίνιση και εκμετάλλευση κτιρίου σε 0-6 χρόνια ανάλογα με την κατάσταση του κτιρίου.»
«Μέσα σε μόλις 13 μήνες ζωής, το ygeiamou έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως ένα από τα κορυφαία site για θέματα Υγείας στην Ελλάδα» δήλωσε η Μαίρη Μπιμπή διευθύντρια σύνταξης του ygeiamou.gr στην εναρκτήρια ομιλία του Συνεδρίου για την Υγεία και την Ασφάλιση που διεξάγεται αυτή τη στιγμή στο Hilton (αίθουσα «Εσπερίδες»).
Το συνέδριο με τίτλο «Συζητάμε για το Σύστημα Υγείας της επόμενης δεκαετίας» διεξάγεται με τη συμμετοχή κορυφαίων στελεχών της κυβέρνησης, της επιστημονικής κοινότητας, της εγχώριας και διεθνούς επιχειρηματικότητας και εκπροσώπων ασθενών.
Ενημερωθείτε για το συνέδριο, τη θεματολογία και τους ομιλητές