Πόσες φορές έχετε… κάνει τσακωτό τον σκύλο να μασουλάει μια κάλτσα, ή ένα παπούτσι σας; Και πόσες φορές δεν του τα πήρατε με το ζόρι από το στόμα;
«Μία αντίδρασή που δεν είναι σωστή, γιατί «του ενισχύετε το αίσθημα της φύλαξης, της διαφύλαξης του πόρου (παιχνίδι, τροφή). Και αυτό έχει δύο αρνητικά αποτελέσματα: α) σε επείγουσα κατάσταση δεν θα μπορέσετε να το αποσπάσετε εύκολα και β) στην προσπάθειά του να το κρατήσει θα αντιδράσει με τρόπο που δεν επιθυμούμε», τονίζει η θετική εκπαιδεύτρια σκύλων, κυρία Ανθή Αγγελικάκη.
Αντί, λοιπόν, να αρπάζετε με το ζόρι αυτό που κρατάει στο στόμα του, το πιο σωστό είναι, λέει η θετική εκπαιδεύτρια σκύλων, να του μάθετε την «Ανταλλαγή».
«Δηλαδή, ξεκινάμε και του δίνουμε κάτι που είναι γι’ αυτόν μέτριας αξίας. Μετά λίγα δευτερόλεπτα του δείχνουμε ότι κρατάμε κάτι που του αρέσει πολύ. Το πιθανότερο είναι να αφήσει αυτό με το οποίο ασχολείται, και να στρέψει την προσοχή του σε αυτό που του δείχνουμε. Τότε του δίνουμε αυτό που κρατάμε και παίρνουμε αυτό που άφησε. Έτσι, έχουμε κάνει το πρώτο βήμα για την εκμάθηση της ανταλλαγής, που είναι το σύνθημα ‘Δώστο‘, ή ‘Φτύστο‘», εξηγεί η κυρία Αγγελικάκη.
Διευκρινίζει ότι επαναλάβουμε αυτή τη διαδικασία 4-5 φορές, στην περίπτωση που ο σκύλος έχει τις επιθυμητές αντιδράσεις. Διαφορετικά, ενισχύουμε την ανταλλαγή με κάτι πιο δελεαστικό. Εάν είναι τροφή, του δίνουμε να τη μυρίσει.
«Στο σημείο αυτό δεν χρησιμοποιούμε τη λέξη ‘Δώστο’, ή ‘Φτύστο’, γιατί θέλουμε να έχουμε πολλές επιτυχίες πριν «βαφτίσουμε» αυτή τη συμπεριφορά. Όταν έχουμε επιτυχία πέντε στα πέντε, για παράδειγμα, κάνουμε το επόμενο βήμα.
Προσθέτουμε το σύνθημα ‘Δώστο’, ή ‘Φτύστο’, την ώρα που του δείχνουμε αυτό που κρατάμε, και ο σκύλος αφήνει αυτό που έχει στο στόμα του. Συνεχίζουμε με αυτόν τον τρόπο, και όσο βλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τη μεριά του, εξακολουθούμε να κάνουμε την άσκηση. Αν δούμε ότι αρχίζει να βαριέται, σταματάμε», λέει η κυρία Αγγελικάκη.
Αυτό που πρέπει να αλλάξουμε στα επόμενα βήματα, σύμφωνα με την εκπαιδεύτρια, είναι κάτι που θα κρατάει και θα είναι πιο σημαντικό γι’ αυτόν. Σταδιακά, και ανάλογα με την πρόοδό του, αυξάνουμε τον βαθμό δυσκολίας. Για παράδειγμα, του δίνουμε το αγαπημένο του παιχνίδι και το ανταλλάσσουμε με μια κροκέτα ξηράς τροφής. Το τι είναι «αγαπημένο», είναι διαφορετικό για κάθε σκύλο.
Στην περίπτωση που δεν έχουμε την ανταπόκριση που επιθυμούμε, κάνουμε ένα βήμα πίσω.
«Όταν φτάσουμε στο επίπεδο που θα ανταλλάσει με την πρώτη οτιδήποτε κρατάει στο στόμα του, τότε μπορούμε να μεταφέρουμε την άσκηση έξω, κάνοντας πάλι σταδιακά βήματα. Με τη διαφορά, ότι προσθέτουμε το σύνθημα εξ αρχής. Αυτό που κερδίζουμε με αυτήν την άσκηση είναι ότι, αν έχει πάρει κάτι και πρέπει να το αφήσει, λέγοντάς του το παράγγελμα, πιθανόν, να ανταποκριθεί. Φυσικά, σε μία έκτακτη ανάγκη, είτε γνωρίζει το σύνθημα είτε όχι, θα χρειαστεί να επέμβουμε για να του το ‘κλέψουμε’, όσο το δυνατόν με πιο ήρεμο τρόπο», διευκρινίζει η θετική εκπαιδεύτρια σκύλων.
Και επισημαίνει ότι αυτό το σύνθημα, καλό θα ήταν να το μαθαίνουμε στον σκύλο μας από την πρώτη στιγμή που έρχεται σπίτι μας, όπως και όλα τα υπόλοιπα («Κάτσε», «Μείνε», «Έλα», «Άστο», «Μαζί», «Stop»), που είναι απαραίτητα για μια ασφαλή βόλτα.
Το «Άστο», όπως διευκρινίζει, είναι ένα σύνθημα με το οποίο ο σκύλος μαθαίνει να αδιαφορεί πλήρως για κάτι φαγώσιμο που θα συναντήσει στη βόλτα. Στο σπίτι το χρησιμοποιούμε για πράγματα που δεν θέλουμε να πλησιάζει ο σκύλος μας. Την εκμάθηση του συνθήματος «Άστο» θα την αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.
* Η κυρία Ανθή Αγγελικάκη είναι απόφοιτη της Σχολής Star Dogs Trainers Academy, εμπλουτίζει συνεχώς τις γνώσεις της ως προς την εκπαίδευση και τη συμπεριφορά των ζώων συντροφιάς, ενώ τον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τον εθελοντισμό, τον αθλητισμό και τη ζωγραφική. Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Μάρτη του 1989 και από την παιδική της ηλικία μεγάλωνε με γάτες.
Όταν ήταν 22 χρονών διέσωσε και υιοθέτησε αδέσποτο σκύλο, που ήταν σοβαρά χτυπημένος από αυτοκίνητο. Και εκείνη ήταν η στιγμή που αποφάσισε να αφοσιωθεί και στους σκύλους.
Διαβάστε επίσης