Αρκετοί κηδεμόνες σκύλων αφιερώνουν χρόνο στον μικρό τους φίλο για να τον διδάξουν βασικές ασκήσεις. Και εκείνος, είναι ο καλύτερος «μαθητής» μέσα στο σπίτι, όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται.
Όταν, όμως, έρχεται η στιγμή να κάνουν τα μαθήματά τους στον… έξω κόσμο, συμπεριφέρεται λες και δεν έμαθε τίποτα.
Οι κηδεμόνες αναρωτιούνται γιατί…
«Ο πιο πιθανός λόγος που ο σκύλος σας έξω ξεχνάει τα βασικά συνθήματα, ενώ μέσα στο σπίτι είναι συνεργάσιμος και πρόθυμος, είναι ότι δεν τα ξέρει πολύ καλά, έτσι ώστε να τα εφαρμόσει και σε εξωτερικούς χώρους», διευκρινίζει η θετική εκπαιδεύτρια σκύλων, Ανθή Αγγελικάκη.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι έξω τα ερεθίσματα είναι περισσότερα, ξεσηκώνεται πολύ πιο εύκολα, και έχει μεγαλύτερη δυσκολία να συγκεντρωθεί.
Έτσι, η μεταφορά των «γνώσεων» από το σπίτι σε εξωτερικούς χώρους, σύμφωνα με την κα Αγγελικάκη, πρέπει να γίνει σωστά. Βήμα – βήμα.
Το πρώτο βήμα, λοιπόν, είναι, σύμφωνα με την κα Αγγελικάκη, ο σκυλάκος να μάθει άριστα, μέσα στο σπίτι, τα βασικά συνθήματα , όπως είναι το «Κάτσε”, «Ξάπλα», «Μείνε» και «Μαζί». Και όταν του λέτε, για παράδειγμα, να «κάτσει», να το κάνει κάθε φορά και με την πρώτη σε όλα τα σημεία του σπιτιού. Πρέπει, λέει η θετική εκπαιδεύτρια, να έχετε επιτυχία 10 στα 10.
Επίσης, αναφέρει ότι ο σκύλος πρέπει να έχει ένα κίνητρο για να κάνει αυτό που του ζητάτε. Στην αρχή μπορείτε να χρησιμοποιείτε λιχουδιές για επιβράβευση. Ένας σκύλος μπορεί να ανταποκριθεί στο «Κάτσε», ακόμη και με κροκέτα από τη ξηρά τροφή του.
Διευκρινίζει ότι επιβράβευση δεν είναι μόνον η τροφή. Μπορεί να είναι το χάδι, το παιχνίδι, το «Μπράβο».
Όταν φτάσετε στο επίπεδο που ο σκύλος σας είναι… τύπος και υπογραμμός αρχίζετε σταδιακά να μειώνετε την τροφή. Δηλαδή, όπως εξηγεί η κα Αγγελικάκη, μία δίνουμε, μία δεν δίνουμε. Μία δίνουμε, δύο δεν δίνουμε. Και αντικαθιστούμε με «Μπράβο», χάδι, παιχνίδι.
«Αφού, λοιπόν, ο σκύλος σας έχει μάθει μέσα στο σπίτι τα βασικά συνθήματα, θα πρέπει να πάτε στο επόμενο βήμα, που είναι η εκπαίδευση στην αυλή ή στο μπαλκόνι. Δηλαδή, σε έναν εξωτερικό χώρο, όπου υπάρχουν ερεθίσματα, αλλά δεν είναι τόσο πολλά και τόσο κοντά του», επισημαίνει η κα Αγγελικάκη, και τονίζει ότι και σε αυτό το στάδιο πρέπει να κάθεται, για παράδειγμα, κάθε φορά που του το ζητάτε.
Επίσης, όταν ξεκινήσετε την εκπαίδευση σε εξωτερικούς χώρους, η λιχουδιά πρέπει να είναι υψηλής αξίας, όπως αναφέρει η κα Αγγελικάκη. Γιατί εάν δεν έχει ανώτερο κίνητρο, δεν θα συγκεντρωθεί σε εμάς.
Ακόμη κι αν έχει μάθε πολύ καλά τα βασικά συνθήματα μέσα στο σπίτι. Είναι ένα κίνητρο που θα του κεντρίσει το ενδιαφέρον έναντι των άλλων ερεθισμάτων.
Όταν, λοιπόν, έχετε επιτυχία 10 στα 10 στο μπαλκόνι ή στην αυλή, τότε μπορείτε να βγείτε έξω. Αλλά «η εκπαίδευση ξεκινά από το σπίτι. Από τη στιγμή που του φοράμε το λουρί/οδηγό, ο σκύλος μας πρέπει να είναι ήρεμος, χαλαρός. Αν δεν είναι, και μας δυσκολεύει, μπορούμε να ζητήσουμε τη βοήθεια εκπαιδευτή, για να μας συμβουλεύσει για το πώς ξεκινάμε τη βόλτα μας με ηρεμία», αναφέρει η κα Αγγελικάκη.
Όταν, λοιπόν, του φορέσετε το λουρί/οδηγό και ο σκύλος σας είναι χαλαρός, ανοίγετε την πόρτα του σπιτιού σας «κρατώντας την ισχυρή λιχουδιά. Κατευθυνόμαστε προς την εξώπορτα και ανά τακτά χρονικά διαστήματα του κάνουμε τις ασκήσεις, δηλαδή του λέμε, για παράδειγμα: «Μαζί», «Κάτσε», «Ξάπλωσε», «Μείνε». Ανοίγουμε την κεντρική πόρτα και συνεχίζουμε να του λέμε τις ασκήσεις που θέλουμε να κάνει.
Φροντίζουμε να μην απομακρύνεται από εμάς, του λέμε «Μαζί», έχοντας πάντα την ισχυρή λιχουδιά», εξηγεί η θετική εκπαιδεύτρια σκύλων.
Αν κατά τη διάρκεια της βόλτας χάσετε την προσοχή του σκύλου σας και δεν μπορείτε να του την αποσπάσετε, «επειδή συναντήσατε άλλον σκύλο και θέλει να παίξει μαζί του, ή οι μυρωδιές τού έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον, τότε, είτε γυρνάτε πίσω, είτε να τον αφήνετε να εκτονωθεί για λίγο. Σε καμία περίπτωση δεν τον πιέζουμε να εκτελέσει τις ασκήσεις. Αφού εκτονωθεί, μπορεί να έχει διάθεση να κάνει κάποιες ασκήσεις, ή, λόγω υπερέντασης, να μην έχει. Οπότε, το βλέπουμε», λέει η κα Αγγελικάκη.
Στην περίπτωση που γυρίσετε πίσω και βλέπετε ότι ηρεμεί, η κα Αγγελικάκη προτείνει να βρείτε ένα πιο ήσυχο μέρος και να κάνετε τις ασκήσεις σας συνδυαστικά.
«Κατά τη διάρκεια της βόλτας δεν τον αφήνουμε ανεξέλεγκτο, ακόμη και αν δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε τις ασκήσεις γιατί ακυρώνονται όσα έχει μάθει.
Όταν ξεκινάμε την εκπαίδευση στη βόλτα, δεν του ζητάμε να κάνει ασκήσεις σε κατάσταση εκτός ελέγχου, αν είναι εκτεθειμένος σε πολλά ερεθίσματα.
Όταν σε ένα ήρεμο περιβάλλον έχουμε επιτυχία 10 στα 10, πηγαίνουμε σε περιβάλλον με περισσότερα ερεθίσματα. Πάντα, βλέποντας την ανταπόκριση του σκύλου. Και πάντα επιβραβεύουμε, όταν κάνει σωστά την άσκηση, με λιχουδιά.
Στόχος είναι να μάθει να ανταποκρίνεται σε εξωτερικούς χώρους με πολλά ερεθίσματα τόσο καλά, όσο και μέσα στο σπίτι», τονίζει η κα Αγγελικάκη και καταλήγει: «η εκπαίδευση χρειάζεται αργά και σταδιακά βήματα. Αυξάνουμε τα ερεθίσματα σιγά – σιγά. Προχωράμε στο επόμενο στάδιο, μόνον αν έχουμε επιτυχία 100%. Παράλληλα, δεν μειώνουμε την αξία της επιβράβευσης σε κάθε νέο στάδιο.
Μόνο όταν ο σκύλος μας βρίσκεται σε πολλά ερεθίσματα και ανταποκρίνεται πλήρως, μπορούμε να αντικαταστήσουμε τη… σούπερ λιχουδιά με κάτι που δεν είναι τόσο λαχταριστό».
▪ Η κυρία Ανθή Αγγελικάκη είναι απόφοιτη της Σχολής Star Dogs Trainers Academy, εμπλουτίζει συνεχώς τις γνώσεις της ως προς την εκπαίδευση και τη συμπεριφορά των ζώων συντροφιάς, ενώ τον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τον εθελοντισμό, τον αθλητισμό και τη ζωγραφική. Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Μάρτη του 1989 και από την παιδική της ηλικία μεγάλωνε με γάτες.
Όταν ήταν 22 χρονών διέσωσε και υιοθέτησε αδέσποτο σκύλο, που ήταν σοβαρά χτυπημένος από αυτοκίνητο. Και εκείνη ήταν η στιγμή που αποφάσισε να αφοσιωθεί και στους σκύλους.
Διαβάστε επίσης