homescreen

Covid-free workout: Υπάρχουν επιλογές προπόνησης – Δείτε ποια σας ταιριάζει

Covid-free workout: Υπάρχουν επιλογές προπόνησης – Δείτε ποια σας ταιριάζει


ygeiamou.gr team

Η πανδημία και το δεύτερο Lockdown άλλαξε και τις συνήθειές μας σε σχέση με την άθληση. Πώς μπορούμε να παραμείνουμε σε φόρμα την εποχή του κoρωνοϊού; Τι έχει αλλάξει στην καθημερινότητά μας και ποιες είναι οι επιλογές μας;

*Γράφει ο Στέφανος Φυγετάκης, καθηγητής Φυσικής Αγωγής, προπονητής δρόμων αποστάσεων, τεχνικός διευθυντής αγώνων δρόμου, πρώην πρωταθλητής στα 3.000 μέτρα με φυσικά εμπόδια

Τους τελευταίους μήνες ζούμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση που επηρεάζει τα πάντα στη ζωή μας. Ενα από τα κύρια πράγματα που έχει αλλάξει στην καθημερινότητά μας ο κορωνοϊός είναι ο τρόπος που εργαζόμαστε – η πανδημία οδήγησε στο μεγαλύτερο «πείραμα» εργασίας από το σπίτι στην ανθρώπινη ιστορία. Η δουλειά από το σπίτι, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, ήρθε για να μείνει και πλέον αρκετές δραστηριότητες, όπως οι συναντήσεις απομακρυσμένων συνεργατών, μέσω video chat, zoom teams πρόκειται να συνεχιστούν και μετά την πανδημία.

Αναλυτές τονίζουν ότι αρκετοί εργοδότες σκέφτονται να επιτρέπουν τουλάχιστον στο 25% των εργαζομένων να δουλεύει από το σπίτι του. «Δεν νομίζω ότι θα επιστρέψουμε σύντομα σε έναν κόσμο όπου οι περισσότεροι θα δουλεύουν από τα γραφεία τους», υπογράμμισε η Sampriti Ganguli, CEO του Arabella Advisors (φιλανθρωπική συμβουλευτική εταιρεία). Η καραντίνα, από την άλλη μεριά, διόγκωσε την ανάγκη για επικοινωνία, κυρίως μέσω Διαδικτύου. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που έκαναν άμεση στροφή στις ψηφιακές τεχνολογίες και στις δυνατότητες που προσφέρουν ακόμα και στον αθλητισμό.

«Κάθε μέρα οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να περάσουν ποιοτικό χρόνο με τους αγαπημένους τους και να εργαστούν, για να κάνουν τις αγορές τους. Ανθρωποι που είχαν να ειδωθούν χρόνια πλέον μιλούν κάθε μέρα. Συνεχίζουν τη φυσική τους ζωή μέσω Διαδικτύου», τονίζει ο Stan Chudnovsky, αντιπρόεδρος του Messenger.

Γύρω μας συντελείται μία ευρύτατη ψηφιακή αλλαγή. Εταιρείες και οργανισμοί, οι οποίοι καθυστερούσαν τέτοιες διαδικασίες, πλέον τις επιταχύνουν, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Μεγάλες αλλαγές πραγματοποιούνται και στην εκπαίδευση, η οποία βρίσκεται στα βήματα της εργασίας και πλέον αρκετές διαδικασίες γίνονται ψηφιακά. Μάλιστα, αρκετοί είναι οι ειδικοί που υποστηρίζουν ότι τα online μαθήματα δεν πρόκειται να φύγουν, αν και οι πλατφόρμες ψηφιακής μάθησης δεν αναμένεται να υποκαταστήσουν τη φυσική τάξη. Αναμφίβολα, όμως, θα υπάρξει έκρηξη τεχνολογιών που θα φέρει νέα εμπειρία στη μάθηση.

Το νέο πρόσωπο του αθλητισμού

Τα μέτρα που εφαρμόζονται εν μέσω της πανδημίας έχουν αλλάξει τα δεδομένα και στο πεδίο του αθλητισμού είτε πρόκειται για επαγγελματικό αθλητισμό, π.χ. ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ σε υψηλό επίπεδο, είτε ερασιτεχνικό, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο. Ετσι λοιπόν έχουν τροποποιηθεί και οι επιλογές μας σε ό,τι αφορά την άθληση. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε όσοι επιθυμούμε να αθληθούμε εν όψει του χειμώνα, που αναπόφευκτα θα μας κλείσει μέσα και θα μειώσει τις επιλογές μας.

Ατομική προπόνηση

Η επιλογή αυτή έχει αρκετές παραμέτρους τόσο εντός του δικού μας χώρου όσο και σε εξωτερικούς χώρους.

Τρέξιμο. Εάν μας αρέσει το τρέξιμο μπορούμε να βγούμε εκτός σπιτιού και να τρέξουμε σε κάποιο πάρκο ή στο βουνό, ή στο γήπεδο στίβου που βρίσκεται στην περιοχή μας.
Το πλεονέκτημα της επιλογής μας είναι η ελευθερία στο πότε και πού θα κάνουμε τρέξιμο, η επαφή με το φυσικό περιβάλλον και φυσικά η χαρά του να είμαστε εκτός.
Το μειονέκτημα, από την άλλη μεριά, είναι ότι η μέρα μικραίνει πολύ σύντομα τον χειμώνα, οπότε έχουμε περιορισμένο χρόνο για τη δραστηριότητά μας. Επίσης, είμαστε εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες (κρύο, βροχή, αέρας).

Τρέξιμο σε κυλιόμενο διάδρομο. Για όσους επιθυμούν να τρέξουν στον χώρο τους, συνιστάται να αποκτήσουν έναν καλό κυλιόμενο διάδρομο τρεξίματος. Το πλεονέκτημα εδώ είναι ότι μπορούμε να τον χρησιμοποιούμε όποτε θέλουμε και έχουμε μέγιστη ασφάλεια αφού δεν βγαίνουμε από το σπίτι. Το μειονέκτημα αυτής της επιλογής είναι το κόστος απόκτησης, που είναι υψηλό για τους διαδρόμους καλών προδιαγραφών. Επιπρόσθετα, η μονοτονία του τρεξίματος σε κλειστό περιορισμένο χώρο ανήκει στα μειονεκτήματα αυτής της επιλογής.

Ποδηλασία. Οσοι αγαπούν την ποδηλασία, όπως και το outdoor τρέξιμο, απολαμβάνουν το πλεονέκτημα της ελευθερίας και της επαφής με το περιβάλλον. Από την άλλη μεριά, όμως, στην πόλη υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για τους ποδηλάτες στην άσφαλτο εάν δεν επιλέξουν να κινηθούν σε προστατευμένο περιβάλλον π.χ. σε πάρκο, ποδηλατοδρόμο ή στο βουνό. Φυσικά, όπως και στο τρέξιμο, οι καιρικές συνθήκες πρέπει να είναι σύμμαχοι.

Για όσους επιθυμούν την ασφάλεια του σπιτιού τους υπάρχουν τα εργόμετρα πάνω στα οποία τοποθετούμε το ποδήλατο μας και μπορούμε να κάνουμε όλη την προπόνηση ή τη βόλτα μας. Υπάρχουν μάλιστα και ακριβά σετ που συνδέονται με μόνιτορ και υπολογιστές και μπορούμε εικονικά (virtual) να κάνουμε οποιαδήποτε διαδρομή από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη μέσω Google earth ή να μπαίνουμε σε κοινές προπονήσεις με άλλους ποδηλάτες από οπουδήποτε. Ενδιαφέρον αναμφίβολα!

Hiking. Σε πιο χαλαρούς ρυθμούς μπορούμε, αν η μέρα είναι καλή, να κάνουμε περπάτημα μεγάλης απόστασης ή και hiking στο βουνό αν είμαστε πιο έμπειροι. Πρόκειται για μία καλή ήπια άσκηση για όλους, ενώ παράλληλα μας χαλαρώνει από τους γρήγορους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής κυρίως στην πόλη. Εννοείται φυσικά ότι μπορούμε να περπατήσουμε εντός σπιτιού από την άνεση του δωματίου μας με τον κυλιόμενο διάδρομο και ταυτόχρονα να διαβάζουμε ένα βιβλίο ή να είμαστε σε τηλεδιάσκεψη. Εάν ο καιρός είναι κακός και η επιθυμία για άθληση μεγάλη, ο διάδρομος είναι μια καλή λύση.

Με app και Internet

Εάν προτιμάμε τη γυμναστική στον δικό μας χώρο μπορούμε να κάνουμε την άσκησή μας μέσα στο σπίτι. Οι επιλογές πολλές. Μπορούμε να κάνουμε γιόγκα, αεροβική γυμναστική TRX, EMS, ελεύθερα βάρη, ασκήσεις με το βάρος του σώματος, Pilates ή ακόμα και χορό. Σε αυτή την περίπτωση η πιθανότητα έκθεσής μας στην COVID-19 είναι σχεδόν μηδαμινή.
Μπορούμε να πάρουμε κάποιες ενισχυτικές πληροφορίες για την άσκηση από το Διαδίκτυο ή να ακολουθήσουμε έτοιμο πρόγραμμα από πολλά νέα app που υπάρχουν πλέον σχεδόν για όλα τα είδη άσκησης.

Personal training

Ενα επόμενο στάδιο είναι να καλέσουμε έναν γυμναστή στον δικό μας χώρο (personal). Αυτή η επιλογή αναβαθμίζει το επίπεδο της άσκησης. Αρχικά επειδή ο γυμναστής μάς ελέγχει, μας συντονίζει, μας προσέχει συνεχώς όσον αφορά τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων και παρακολουθεί την εξέλιξή μας. Από την άλλη πλευρά, όμως, είναι καίριας σημασίας να τηρούμε τις αποστάσεις και τα πρωτόκολλα προστασίας από την COVID-19. Να προσθέσουμε ακόμη και το ζήτημα του κόστους που είναι σαφώς υψηλότερο τόσο σε σύγκριση με την επίσκεψη σε οργανωμένο γυμναστήριο όσο και με την κατά μόνας άσκηση σε ανοιχτό χώρο.

Κάνουμε κάτι καλό για μας

Ο αθλητισμός είναι απαραίτητος στη ζωή μας καθώς έχει αποδειχτεί στατιστικά ότι η πρώτη αίτια θανάτου παγκοσμίως είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα που σε βάθος χρόνου προέρχονται από την έλλειψη άσκησης σε συνδυασμό με την κακή διατροφή. Φυσικά και αποτελεί πρόβλημα το γεγονός ότι ζούμε σε μια εποχή όπου η επιλογή της δραστηριότητας (αθλητικής) που θα κάνουμε πρέπει να γίνει προσεκτικά σύμφωνα όχι μόνο με αυτό που μας αρέσει, αλλά και σύμφωνα με την ηλικία μας και το περιβάλλον όπου ζούμε.

Εάν, λόγου χάρη, έχουμε ηλικιωμένους ή ανθρώπους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες στο περιβάλλον μας πρέπει να εκτιμήσουμε αν η δραστηριότητα που θα επιλέξουμε θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο έκθεσης στον κορωνοϊό τόσο εμάς όσο και τους δικούς μας ανθρώπους. Ας το εξετάσουμε πιο σοβαρά: αν για χάρη της άθλησης κινδυνεύουμε να εκτεθούμε στον χώρο που θα βρισκόμαστε ίσως είναι προτιμότερο να κάνουμε κάτι στο σπίτι έστω και παρέα με το τάμπλετ.

Ο προπονητής κ. Στέφανος Φυγετάκης

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος ν.4 του YGEIAMOU που κυκλοφόρησε με το ΘΕΜΑ της Κυριακής 8/11



Απόρρητο Απόρρητο