Χρόνια τώρα, σειρά μελετών έχουν αναδείξει το τεράστιο πλήθος «αόρατων» συμμάχων που περιβάλλουν τον άνθρωπο και δρουν ευεργετικά στη θωράκιση της υγείας του. Στον αέρα και γύρω μας, εξηγούν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ και το Πανεπιστήμιο Φλίντερς στην πρόσφατη μελέτη τους για τη συμβολή της φύσης και της βιοποικιλότητας στο ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα, συνυπάρχει ένας μικρόκοσμος ζωντανών μικροοργανισμών από βακτήρια, μύκητες και άλγες έως πρωτόζωα, ιοί και γυρεόκοκκοι.

Η νέα έρευνα, η οποία δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports, αποκαλύπτει ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με το πώς αυτοί οι μικροοργανισμοί φτάνουν στον οργανισμό μας καθώς και παράγοντες που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την ιδιαίτερη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

Ο ρόλος του αναστήματος

Οι αδιόρατες μορφές ζωής που ταξιδεύουν με τον αέρα προέρχονται από το έδαφος, τη σημαντικότερη πηγή βιοποικιλότητας στην Γη. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ένα μόλις γραμμάριο χώμα περιέχει περισσότερους μικροοργανισμούς από το σύνολο των ανθρώπων που κατοικούν στον πλανήτη.

Ωστόσο, η μελέτη διαπίστωσε πως οι συγκεντρώσεις των μικροβίων στον αέρα γίνονται σε στιβάδες, με διαφορετική πυκνότητα και ποικιλία ανά διαφορετικό ύψος. Έτσι, στο ύψος του κεφαλιού σε όρθια θέση ενός μέσου ενήλικα παρατηρήθηκαν λιγότερα αλλά και διαφορετικών ειδών βακτήρια σε σχέση με εκείνα που αιωρούνταν στο ύψος ενός παιδιού ή ενός καθήμενου ενήλικα.

Επομένως, το ύψος και η στάση σώματος μάς εκθέτουν σε διαφορετικούς τύπους μικροοργανισμών, ωφέλιμων και επιβλαβών, διαπιστώνει η έρευνα που επισημαίνει επιπλέον τη σημασία της έκθεσης σε αυτό το μικροβίωμα κατά την παιδική ηλικία προς οικοδόμηση ενός ισχυρού ανοσοποιητικού συστήματος. «Ανακαλύψαμε ότι η μεγαλύτερη ποικιλότητα μικροβίων όσο πλησιάζουμε στο έδαφος είναι πιθανώς ζωτικής σημασίας για δυνατή άμυνα του οργανισμού των παιδιών μελλοντικά», κατέληξαν.

Τα δέντρα που μας προφυλάσσουν

Ένα σημαντικό εύρημα της μελέτης ήταν η διαφορετική επίδραση της φύσης ανάλογα με τον τύπο του περιβάλλοντος. Μέσα από τον έλεγχο 135 δειγμάτων, διαπιστώθηκε ότι οι δασώδεις εκτάσεις σε ένα αστικό πάρκο κοντά στην Αδελαΐδα της Αυστραλίας περιείχαν περισσότερα είδη βακτηρίων αλλά λιγότερα δυνητικά παθογόνα από τις κοντινές αθλητικές εγκαταστάσεις. Μια εξήγηση είναι η λειτουργία των δέντρων ως φίλτρων των μικροβίων που κυκλοφορούν με τον αέρα, μειώνοντας τον κίνδυνο επαφής με τα επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία.

Πέρα από ευεργετική επίδραση στην ανθρώπινη υγεία, η «πράσινη» αυτή δράση θα βοηθούσε το φυσικό περιβάλλον ως προς την ορθή λειτουργία των οικοσυστημάτων, την υγεία των φυτών και την επικοινωνία μεταξύ τους -ναι, τονίζουν οι ειδικοί, τα φυτά μιλούν μεταξύ τους-, αλλά ακόμη και τη ρύθμιση του κλίματος.