homescreen

Kορωνοϊός: Η καραντίνα οδηγεί τα ζευγάρια σε χωρισμό;


Γεωργία-Χριστίνα ΚανελλοπούλουΨυχολόγος-Οικογενειακή Σύμβουλος

Η ανησυχία των περισσότερων ζευγαριών αυτές τις μέρες είναι πώς θα διατηρήσουν το «μαζί» αλώβητο, πώς ο πολύς χρόνος μέσα στο σπίτι δεν θα επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους - Δεν υπάρχουν μαγικές συμβουλές, αλλά κάποια βήματα που μπορείτε να δοκιμάσετε με τον σύντροφό σσας

Ξαφνικά βρέθηκες στο ίδιο σπίτι συνεχόμενα 24ωρα με τον σύντροφό σου. Αυτή την εμπειρία ίσως να μην την έχει καταγράψει ποτέ ξανά ο εγκέφαλος σου για τόσες συνεχόμενες ημέρες. Και αυτό είναι φυσιολογικό. Ο ανθρώπινος νους χρειάζεται περίπου 21 ημέρες για να δημιουργήσει μία νέα συνήθεια και να προσαρμοστεί.

Η ανησυχία των περισσότερων ζευγαριών αυτές τις μέρες είναι πώς θα διατηρήσουν το «μαζί» αλώβητο, πώς ο πολύς χρόνος μέσα στο σπίτι δεν θα επηρεάσει αρνητικά τη σχέση τους. Είναι καλό να θυμάσαι πως μία κρίση φανερώνει όλα τα προβλήματα που και πριν υπήρχαν, απλά ενδεχομένως «έκρυβες κάτω από το χαλάκι». Η καραντίνα είναι εδώ για να σου υπενθυμίσει πως κάποιες φορές αυτό το χαλάκι είναι καλό να το σηκώνεις και να καθαρίζεις ό,τι υπάρχει από κάτω, να έρχεσαι αντιμέτωπος με όλα αυτά που σε φοβίζουν.

Η ποιότητα της επικοινωνίας, λοιπόν, ανάμεσα στους δύο συντρόφους θα κριθεί από τον τρόπο που επικοινωνούσαν και πριν. Πολλές έρευνες παρουσιάζουν πως τα διαζύγια στην Κίνα παρουσίασαν ραγδαία αύξηση μετά την υποχώρηση του κορονοϊου. Οι φοβίες αυτές δεν άργησαν να φτάσουν και στις θεραπευτικές συνεδρίες αυτών των ημερών. Το ερώτημα που θέτω στο άτομο που έχω απέναντι μου (διαδικτυακά) είναι το εξής: «Γιατί δεν εστιάζεις στο τώρα και σε αυτό που μπορείς να κάνεις αυτή τη στιγμή με τον σύντροφό σου;». Συνεχίζω θέτοντας και ένα δεύτερο ερώτημα «Φοβόσουν και πριν την καραντίνα ότι θα χωρίσεις; Αν ναι, αυτό αξίζει διερεύνηση».

Μαγικές συμβουλές δεν υπάρχουν καθώς το κάθε ζευγάρι είναι μοναδικό και έχει διαφορετικές ανάγκες. Σίγουρα, όμως, υπάρχουν κάποια βήματα που μπορείς να δοκιμάσεις και εσύ με τον σύντροφό σου.

Δώσε σημασία στην «ακουστική ικανότητα» σου. Το άγχος αυτών των ημερών μειώνει την πιο σημαντική ικανότητα της επικοινωνίας, αυτή του να ακούμε. Θυμήσου, πότε ήταν η τελευταία φορά που άκουσες τον σύντροφό σου προσεκτικά, χωρίς να τον διακόψεις; Ενθάρρυνέ τον να μιλήσει. Χρησιμοποίησε την σιωπή, την έντονη βλεμματική επαφή όταν μιλάτε για να νιώσει πως είσαι παρόν στη συζήτηση.

Δημιούργησε μαζί με το ταίρι σου ένα κοινό «worry time», μία ώρα μέσα στην ημέρα όπου θα την έχετε ορίσει εξαρχής και θα είναι η θα επιτρέπεται να εκφράσετε τα αρνητικά συναισθήματα δυσφορίας που έχει ο καθένας σας για την πανδημία αυτή. Θυμήσου πως έχεις δικαίωμα να έχεις διαφορετικά συναισθήματα από τον σύντροφό σου. Μπορεί αυτόν να τον προβληματίζει η δουλειά και το οικονομικό μέλλον και εσένα η μοναξιά και η υγεία των αγαπημένων σου. Τίποτα δεν είναι σωστό ή λάθος. Όλα έχουν θέση και νόημα στην κατάσταση που βιώνουμε.

Βρείτε τον δικό σας προσωπικό χρόνο και χώρο. O σεβασμός στην ιδιωτικότητα είναι πολύ σημαντικός και ο χρόνος για να υλοποιεί ο κάθε σύντροφος τις δραστηριότητες που επιθυμεί, να διαβάζει, να κάνει γυμναστική, να μιλάει με τους δικούς του ανθρώπους, κρίνεται ως απαραίτητος αυτή τη στιγμή. Αν υπάρχουν διαφορές στο πόσο χρόνο μοναχικότητας χρειάζεται ο καθένας και αν αυτό είναι κάτι που σου δημιουργεί πίεση, μπορείς να μεταφέρεις το συναίσθημα σου χωρίς να επιρρίψεις ευθύνες. Κάποια παραδείγματα είναι τα εξής:

«Όταν εργάζεσαι πολλές ώρες, αισθάνομαι μοναξιά.»
«Στεναχωριέμαι που δεν είμαι τόσο δραστήριος και θετικός όπως εσύ αυτή την περίοδο, αλλά αυτό είναι δική μου ευθύνη.»
«Χρειάζομαι λίγο περισσότερο χρόνο να μείνω μόνος στο δωμάτιο να ηρεμήσω, παρολαυτά θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε μίση ώρα πιο μετά για να μου πεις αυτό που σε προβληματίζει.»

Διαμόρφωσε μαζί με τον σύντροφό σου ένα σταθερό πρόγραμμα ρουτίνας για τα παιδιά, σε περίπτωση που υπάρχουν. Προσπάθησε αυτό το πρόγραμμα να μην έχει διπλά μηνύματα και να συμφωνείτε και οι δύο στην κάθε επιλογή. Επίσης αναγνώρισε τα «αόρατα όρια» του παιδιού σου, αλλά και του συντρόφου σου. Χρειάζεται ο καθένας χρόνο απομόνωσης. Διαχώρισε το από το συναίσθημα της απόρριψης.

Μη ξεχάσεις να φροντίσεις τον εαυτό σου. Ρώτησε τον εαυτό σου «Τι έχω περισσότερο ανάγκη τη δεδομένη στιγμή;». Αφιέρωσε χρόνο στην σωματική, αλλά και ψυχική σου περιποίηση. Αν φροντίσεις εσένα, θα έχεις δύναμη και επιθυμία να αφιερώσεις χρόνο και ενέργεια στο άλλο σου μισό. Ο σύντροφός σου δεν είναι εκεί για να μαντεύει τι ανάγκες φροντίδας έχεις, αν δεν του το εκφράσεις.

Εύχομαι μετά από όλα τα παραπάνω και κοιτώντας τον άνθρωπο που έχεις δίπλα σου, να νιώσεις πως έχεις κάνει τη σωστότερη επιλογή συντρόφου για εσένα. Η καραντίνα μας φανερώνει τις επιλογές μας. Εσύ είσαι υπεύθυνη στο ποιες θα αλλάξεις και ποιες όχι.

Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου είναι Ψυχολόγος – Οικογενειακή Σύμβουλος