Παρά το γεγονός ότι αγόρια και κορίτσια παρουσιάζουν ίδιες ικανότητες στα μαθηματικά, το στερεότυπο ότι τα πρώτα είναι καλύτερα σε αυτό το γνωστικό πεδίο συνεχίζει να αναπαράγεται από γονείς και δασκάλους.

Μια νέα μελέτη, ωστόσο, που δημοσιεύθηκε το 2018 (Hutchison, Lyons, Ansari, 2018; Kersey et al.) έρχεται να επιβεβαιώσει ότι τα κορίτσια ανταποκρίνονται το ίδιο στην πλειονότητα των βασικών αριθμητικών ασκήσεων.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές  εστίασαν σε ένα δείγμα 1.391 μαθητών μεταξύ 6 και 13 ετών, και παρατήρησαν ότι κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Σχολείου, αγόρια και κορίτσια ανταποκρίνονται σχεδόν το ίδιο στην πλειονότητα των βασικών αριθμητικών ασκήσεων που θεωρείται ότι είναι ενδεικτικές για τις πιο σύνθετες μαθηματικές διαδικασίες.

Σε άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε επίσης το 2018, αποδείχθηκε ότι δεν υπάρχει γενετική διαφορά στις πρώιμες μαθηματικές ικανότητες, σύμφωνα με δείγμα 500 παιδιών ηλικίας από 6 μηνών έως 8 ετών. Το γεγονός, μάλιστα, ότι η μελέτη αυτή δεν κατάφερε να εντοπίσει γενετικές διαφορές στην ηλικία των 6 μηνών είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς υποδεικνύει όχι μόνο ότι άντρες και γυναίκες έχουν εκ γενετής τις ίδιες αριθμητικές ικανότητες, αλλά και ότι οι όποιες διαφορές παρουσιάζονται αργότερα ανάμεσα στα δύο φύλα αποτελούν μάλλον αποτέλεσμα κοινωνικών επιρροών, παρά γενετικών διαφορών μεταξύ των φύλων.

Με απλά λόγια, τα ευρήματα των νέων ερευνών παρέχουν νέες αποδείξεις για τις ομοιότητες μεταξύ των φύλων σε μια σειρά από πρώιμες αριθμητικές ικανότητες σε διάφορα στάδια ανάπτυξης μέχρι και το τέλος της παιδικής ηλικίας. Έτσι αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι, τελικά, αγόρια και κορίτσια είναι εξίσου εφοδιασμένα με τις βασικές αριθμητικές δεξιότητες και, επομένως, θα πρέπει να είναι εξίσου ικανά να πετύχουν στον τομέα των μαθηματικών.

Μένει τώρα να αποδειχθεί ότι, τέτοιες μελέτες θα χρησιμοποιηθούν για να αποτρέψουν τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς από την υποτίμηση της ικανότητας των κοριτσιών να πετύχουν στα μαθηματικά. Εξάλλου, έρευνες έχουν αποδείξει ότι από την πρώτη δημοτικού οι δάσκαλοι τείνουν να προωθούν την αντίληψη ότι τα αγόρια έχουν μεγαλύτερες ικανότητες στα μαθηματικά από τα κορίτσια, ακόμα κι όταν αυτά παρουσιάζουν τα ίδια ποσοστά επιτυχίας. Επιπλέον, πολλοί είναι και οι γονείς που υιοθετούν αυτό το στερεότυπο, με αποτέλεσμα τα κορίτσια να χάνουν το ενδιαφέρον τους γι’ αυτόν τον τομέα.

Γονείς και δάσκαλοι συντηρούν το χάσμα

Πάντως, προς το παρόν τα κορίτσια θα συνεχίσουν να βρίσκονται αντιμέτωπα με αρνητικά συναισθήματα απέναντι στα μαθηματικά και να τα θεωρήσουν ένα «ανδρικό πεδίο».

Όμως, αυτά τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν να αποδειχθούν επιβλαβή, καθώς είναι δυνατό να οδηγήσουν σε απέχθεια απέναντι σε μαθήματα που σχετίζονται με τα μαθηματικά και, τελικά, να αποτρέψουν επαγγελματικές επιλογές που σχετίζονται με τομείς, όπως η Επιστήμη, η Τεχνολογία και η Μηχανική.