Τα παιδιά έχουν μια έντονη επιθυμία να κατανοήσουν τους μηχανισμούς του κόσμου και για αυτό βομβαρδίζουν γονείς και δασκάλους με ερωτήσεις σχετικά με το πώς και γιατί τα πράγματα λειτουργούν έτσι ή αλλιώς. Πολλές φορές γίνονται ενοχλητικά, η περιέργεια όμως είναι στη φύση τους και είναι αδύνατο να την απαρνηθούν.
Η Margaret Shavlik του Πανεπιστημίου Βάντερμπιτ του Τενεσί, στις ΗΠΑ και οι συνάδελφοί της διεξήγαγαν μια πολύ ενδιαφέρουσα σχετική μελέτη στην οποία συμμετείχαν 48 παιδιά ηλικίας 3-4 ετών. Η μελέτη δημοσιεύεται στο Frontiers in Psychology και μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ. Στη μελέτη τους συμμετείχε ένας ενήλικος εθελοντής που διάβασε δύο διαφορετικά παιδικά βιβλία στα παιδιά και στη συνέχεια τους ρώτησε για τις προτιμήσεις τους.
Το ένα ήταν πλούσιο σε επεξηγηματικές πληροφορίες σχετικά με το γιατί τα ζώα συμπεριφέρονται έτσι, και για τον τρόπο που το κάνουν, και ένα άλλο που ήταν ελάχιστα αναλυτικό ως προς τις αιτίες, και κατά βάση περιέγραφε μόνο τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές των ζώων.
Τα παιδιά φάνηκαν συνεπαρμένα και ενθουσιώδη και με τους δύο τύπους βιβλίου. Ωστόσο, όταν ρωτήθηκαν ποιο βιβλίο προτιμούσαν, επέλεξαν το πρώτο, εκείνο δηλαδή που ήταν γεμάτο αιτιώδεις πληροφορίες, υποδηλώνοντας ότι τα παιδιά επηρεάστηκαν από αυτήν τη βασική διαφορά. «Πιστεύουμε ότι αυτό το αποτέλεσμα μπορεί να οφείλεται στη φυσική επιθυμία των παιδιών να μάθουν πώς λειτουργεί ο κόσμος», τόνισε η M. Shavlik.
Η επιλογή, λοιπόν, τέτοιων βιβλίων θα μπορούσε να αποτελεί για τους γονείς μια ενδεδειγμένη πρόταση, που μπορεί να καθιστά πιο εύκολη την προώθηση της φιλαναγνωσίας από τα πρώτα χρόνια της ζωής. Παράλληλα, η έρευνα αυτή δείχνει το δρόμο για τον εμπλουτισμό του αιτιώδους περιεχομένου των παιδικών βιβλίων, ως ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για τους εκδοτικούς οίκους. Το βασικό όμως είναι ότι τα ευρήματα αυτά θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους γονείς και τους δασκάλους να επιλέξουν τα πιο ελκυστικά βιβλία για να αυξήσουν το ενδιαφέρον των παιδιών για ανάγνωση, το οποίο είναι σημαντικό για τη βελτίωση της πρώιμης γνώσης και των γλωσσικών ικανοτήτων.