Είναι γνωστό πως η σωματική άσκηση και δραστηριότητα δρα θετικά και ποικιλοτρόπως σε νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και ο αυτισμός. Αυτό που για πρώτη φορά αποδεικνύεται από μια μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Veterinary Science, είναι το σημαντικό όφελος που μπορεί να προσφέρει η ιππασία βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σε συνδυασμό με ασκήσεις για την γνωσιακή κατάρτιση των παιδιών.
Ο Dr. Brandon Rigby, από το Woman’s University των ΗΠΑ, μαζί με την ερευνητική του ομάδα, μελέτησαν τις περιπτώσεις είκοσι πέντε παιδιών ηλικίας 5 έως 16 ετών με νευροαναπτυξιακές διαταραχές, τα οποία παρακολούθησαν κάποιο πρόγραμμα διάρκειας από 8 εβδομάδες έως ένα χρόνο. Τα προγράμματα περιελάμβαναν εβδομαδιαία μαθήματα ιππασίας, καθώς και συνεδρίες με λογοθεραπευτή δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ιππασίας, τα παιδιά διδάχτηκαν σχετικά με την ανατομία των αλόγων, τον απαραίτητο για το άθλημα εξοπλισμό και τα βασικά στοιχεία της ιππασίας. Οι δημιουργικές δραστηριότητες για τον εγκέφαλο, επικεντρώθηκαν σε ασκήσεις που βελτιώνουν την αντίδραση του εγκεφάλου σε σχέση με εξωτερικά ερεθίσματα όπως ήχους, εικόνες, η ισορροπία και ο προσανατολισμός στον χώρο. Οι συνεδρίες περιελάμβαναν επιπλέον μουσικοθεραπεία καθώς και ασκήσεις με το βλέμμα και την κίνηση των χεριών. Τα παιδιά μαζί με τους γονείς, επωμίστηκαν επιπρόσθετες ασκήσεις που θα μπορούσαν να εκτελούν καθημερινά στο σπίτι.
Μετά από οκτώ εβδομάδες, τα παιδιά εμφάνισαν βελτίωση στις κινητικές δεξιότητες, έστω και με κάποια καθυστέρηση σε ορισμένες περιπτώσεις. Για όσους συνέχισαν το πρόγραμμα μέχρι τη συμπλήρωση ενός έτους, τα οφέλη παρέμειναν εμφανή καθ ‘όλη τη διάρκεια της μελέτης. Οι τελευταίοι παρουσίασαν σημαντική καλυτέρευση στην συμπεριφορά τους και τις σχολικές επιδόσεις τους, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Επιπλέον, σύμφωνα με γονείς και θεραπευτές, τα παιδιά αποδείχτηκαν πιο χαρούμενα, συγκεντρωμένα και ήρεμα, τόσο κατά τη διάρκεια του προγράμματος όσο και μετά την ολοκλήρωση του.