Ορισμένα νήπια στα οποία διαγνώστηκαν ήπια αυτιστικά στοιχεία φαίνεται να ξεπέρασαν τα συμπτώματα, αλλά τα περισσότερα εξ αυτών εξακολουθούν να δυσκολεύονται με τη γλώσσα και τη συμπεριφορά. Αυτά κατέδειξε νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Journal of Child Neurology και βασίστηκε στα δεδομένα 569 παιδιών που διαγνώστηκαν στο Κολέγιο Ιατρικής Άλμπερτ Αϊνστάιν, στη Νέα Υόρκη.

«Τα 569 παιδιά των οποίων τα στοιχεία μελετήθηκαν ήταν όλα κάτω των τριών ετών και το κοινό ότι όλα έμοιαζαν να έχουν ήπια συμπτώματα και κανένα εξ αυτών δεν ήταν στην πιο σοβαρή πλευρά του φάσματος. Τέσσερα χρόνια μετά 38 από αυτά τα παιδιά δεν ανταποκρίνονταν πια στα διαγνωστικά κριτήρια» δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Δρ. Lisa Shulman.

Η Δρ. Lisa Shulman και η ομάδα της διαπίστωσαν ότι τα 38 παιδιά «ξεπέρασαν» τα συμπτώματα αυτισμού, αλλά στα περισσότερα εξ αυτών εντοπίστηκαν άλλα προβλήματα συμπεριλαμβανομένων μαθησιακών δυσκολιών, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και αγχώδεις διαταραχές.

Αυτές δεν είναι οι πρώτες περιπτώσεις όπου παρουσιάζεται «θεραπεία» του αυτισμού. Οι γιατροί γνωρίζουν εδώ και δεκαετίες πως μία μικρή ομάδα παιδιών που είχαν διαγνωσθεί με Διαταραχές του Φάσματος του Αυτισμού έδειξαν να το ξεπερνούν.

Γιατί άλλαξαν τα δεδομένα σε αυτά τα παιδιά

Απαντώντας στην ερώτηση, τι λειτούργησε καλύτερα για αυτά τα παιδιά η Δρ. Shulman, απάντησε πως ένα ενδεχόμενο είναι να έγινε λανθασμένη αρχική διάγνωση. Είναι επίσης πιθανό ότι ορισμένα παιδιά ανταποκρίθηκαν στη θεραπεία που στόχευε στην υποστήριξη της ανάπτυξής τους.

«Τα 569 παιδιά της μελέτης διαγνώστηκαν πριν την ηλικία των τριών ετών. Αυτό που μοιάζει με αυτισμό στην ηλικία των δύο ετών, μπορεί να αρχίσει να διαφοροποιείται όσο το παιδί μεγαλώνει», εξήγησε η Δρ. Shulman.

«Για παράδειγμα ένα παιδί δύο ετών μπορεί όντως να έχει μία αγχώδη διαταραχή αλλά τα παιδιά σε αυτή την ηλικία απλά δεν μπορούν να εκφράσουν τι είναι αυτό που νιώθουν κι έτσι αυτό γίνεται ξεκάθαρο όσο το παιδί μεγαλώνει.

Από την άλλη, η πρώιμη συμπεριφορική θεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με αυτισμό να «χτίσουν» τις κοινωνικές και λεκτικές τους ικανότητες και να τα διευκολύνει στα θέματα συμπεριφοράς που έχουν. Έτσι τα μικρά παιδιά που ανταποκρίνονται μπορεί απλά να μην πληρούν πια τα κριτήρια αυτισμού.

«Πιστεύω ότι υπάρχει μία ομάδα παιδιών που πιθανότατα δεν θα είχαν ποτέ αυτισμό και υπάρχουν και ορισμένα τα οποία ανταποκρίθηκαν στην πρώιμη παρέμβαση», δηλώνει η Δρ. Shulman.