Τροφή για σκέψη και… γραφή δίνουν τα ευρήματα νέας μελέτης του Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Νορβηγίας (NTNU) που καταδεικνύει πως, τη στιγμή που η ψηφιακή τεχνολογία καλπάζει και εισχωρεί όλο και περισσότερο στα σχολεία, είναι η γραφή στο χέρι που βοηθά περισσότερο τις λειτουργίες της μάθησης και της μνήμης στα παιδιά.
Πολλές μελέτες έχουν ήδη αποτυπώσει ότι τόσο τα παιδιά, όσο και οι ενήλικες, μαθαίνουν περισσότερα και θυμούνται καλύτερα όταν γράφουν με το χέρι συγκριτικά με τη χρήση πληκτρολογίου -εύρημα το οποίο έρχεται να επιβεβαιώσει και η νέα μελέτη που υπογράφεται από την καθηγήτρια Audrey van der Meer του Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Νορβηγίας.
«Όταν γράφετε τη λίστα για τα ψώνια σας ή τις σημειώσεις για μία διάλεξη, απλά θυμάστε το περιεχόμενο καλύτερα μετά» επισημαίνει η Van der Meer.
Έχοντας ήδη καταγράψει το 2017 τη σχετική ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου 20 φοιτητών, η Νορβηγή καθηγήτρια επανήλθε φέτος με νέα μελέτη απεικόνισης εγκεφάλου σε 12 εφήβους και 12 παιδιά. Είναι, δε, η πρώτη φορά που παιδιά συμμετέχουν σε ανάλογη μελέτη καταγραφής εγκεφαλικών κυμάτων μέσω ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος.
Τα αποτελέσματα της εξέτασης, που διήρκησε 45 λεπτά για τον κάθε συμμετέχοντα, έδειξαν ότι ο εγκέφαλος τόσο των εφήβων, όσο και των παιδιών, ήταν πολύ πιο ενεργός όταν έγραφαν με το χέρι παρά όταν πληκτρολογούσαν στον υπολογιστή.
«Η χρήση μολυβιού και χαρτίου δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ‘άγκιστρα’ για να κρατήσει τις αναμνήσεις μας. Η γραφή στο χέρι προκαλεί πολύ μεγαλύτερη δραστηριότητα στις αισθητήριες περιοχές του εγκεφάλου. Πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται πιέζοντας το μολύβι επάνω σε χαρτί, βλέποντας το γράμματα που γράφετε και ακούγοντας τον ήχο καθώς γράφετε. Αυτές οι αισθητηριακές εμπειρίες δημιουργούν επαφή μεταξύ διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου και ‘ανοίγουν’ τον εγκέφαλο στη μάθηση. Μαθαίνουμε καλύτερα και θυμόμαστε καλύτερα» αναφέρει η Van der Meer.
Με την ψηφιακή πραγματικότητα να αποτελεί πολύ μεγάλο μέρος της ζωής των παιδιών στην Ευρώπη και το χρόνο που περνούν μπροστά στις οθόνες κινητών και υπολογιστών να αυξάνεται διαρκώς, η ιδία τονίζει πως τόσο τα δικά της, όσο και τα ευρήματα άλλων μελετών, υποδεικνύουν τη σημασία του να ενθαρρύνονται τα παιδιά να γράφουν και να ζωγραφίζουν από πολύ μικρή ηλικία.
Ειδικά για τη Νορβηγία, όπου η ψηφιακή τεχνολογία είναι εξαιρετικά ενσωματωμένη στα σχολεία σε σημείο που ορισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα λειτουργούν μόνο με ψηφιακά μέσα, η ίδια τονίζει πως είναι απαραίτητο να προσφέρονται στα παιδιά μαθήματα γραφής. Το ίδιο, και ακόμη περισσότερο, ισχύει ως προς την ψηφιακή μάθηση στην Φινλανδία.
Υπό αυτό το πρίσμα η ίδια καλεί στη θέσπιση εθνικών κατευθυντήριων γραμμών που να διασφαλίζουν ότι τα παιδιά θα λαμβάνουν στο σχολείο έστω την ελάχιστη κατάρτιση στη γραφή με το χέρι.
«Δεδομένων των εξελίξεων των τελευταίων ετών, διακινδυνεύουμε να χάσει μία ή περισσότερες γενιές την ικανότητα να γράφει στο χέρι, και αυτό θα ήταν μία εξαιρετικά δυσμενής συνέπεια» υπογραμμίζει η καθηγήτρια Audrey van der Meer.
Πρόσφατη έρευνα σε 19 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέδειξε πως έφηβοι και παιδιά στη Νορβηγία περνούν τον περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο. Οι ηλικίες 9 έως 16 ετών περνούν σχεδόν τέσσερις ώρες ημερησίως online (σε smartphone, υπολογιστές και τάμπλετ), χρόνος διπλάσιος συγκριτικά με το 2010.
Διαβάστε επίσης