Η μετάβαση στην εφηβεία είναι συχνά μία από τις δυσκολότερες αλλαγές για τους νέους, κατά τη διάρκεια της οποίας αυξάνονται και οι προκλήσεις που τα παιδιά καλούνται να αντιμετωπίσουν όπως η έκθεση στα ναρκωτικά και στο αλκοόλ, οι επικίνδυνες συμπεριφορές και οι διαταραχές ψυχικής υγείας. Μία νέα μελέτη από ερευνητές του Πανεπιστημίου Brigham (BYU) αποκαλύπτει πώς οι μαθητές μπορούν να προετοιμαστούν για αυτές τις προκλήσεις αναπτύσσοντας επίπεδα αντοχής και δύναμης μέσω της συμμετοχής σε διάφορα αθλήματα.
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν στοιχεία ότι οι έφηβοι που συμμετείχαν σε αθλήματα είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα αντοχής και ψυχικής δύναμης σύμφωνα με τους γονείς τους, συγκριτικά με τους εφήβους που δεν έκαναν κάποιο σπορ. Αυτό σημαίνει πως η ενθάρρυνση των μαθητών να συμμετάσχουν σε κάποιο άθλημα θα μπορούσε να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν προκλήσεις της ζωής τους τόσο κατά την εφηβεία όσο και κατά την ενηλικίωσή τους.
«Οι έφηβοι αντιμετωπίζουν προκλήσεις και αντιξοότητες ενώ συμμετέχουν σε σπορ και πρέπει να ανακαλύψουν πώς να τα βγάζουν πέρα. Τα ομαδικά αθλήματα διδάσκουν στα παιδιά να δένονται με τους συνομήλικους τους έχοντας ένα κοινό στόχο ο οποίος είναι μεγαλύτερος από το άτομο. Μία συμπεριφορά που τους μαθαίνει να αντέχουν περισσότερο», εξηγεί ο Jason Johnson.
Τα ευρήματα των ερευνητών δείχνουν επίσης ότι η συμμετοχή των εφήβων σε ομαδικά αθλήματα δείχνει σημαντικά υψηλότερα επίπεδα αυτοελέγχου, ενσυναίσθησης και κοινωνικών ικανοτήτων συγκριτικά με τους μη-συμμετέχοντες, χαρακτηριστικά που οφείλονται στο αυξημένο σθένος.
«Το ομαδικό πνεύμα είναι πραγματικά σημαντικό στα αθλήματα. Λαμβάνοντας μέρος σε σπορ διδάσκει επίσης στους μαθητές πώς να παραμένουν ταπεινοί μετά από μία νίκη, πώς να συμπεριφέρονται ο ένας στον άλλον αλλά και πώς να συμπεριφέρονται στους αντιπάλους τους», εξήγησε ο καθηγητής Paul Caldarella, εκ των συγγραφέων της μελέτης.
Στα πλαίσια της μελέτης, οι ερευνητές μίλησαν με γονείς 276 μαθητών εφήβων, οι 214 εκ των οποίων συμμετείχαν σε ομαδικά αθλήματα και οι 62 όχι. Οι γονείς κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια για τη συμμετοχή των παιδιών τους σε αθλήματα, για τα επίπεδα ψυχικής δύναμης, για τις κοινωνικές τους ικανότητες καθώς επίσης και για την ενσυναίσθησή τους.
«Η ψυχική δύναμη απαιτεί αυτοπειθαρχία και επιμονή παρά τις όποιες αντιξοότητες. Θα μπορούσατε να πληγωθείτε, να χάσετε ένα παιχνίδι, ή να ληφθεί μια κακή απόφαση εναντίον σας, όμως πρέπει να βρείτε τον τρόπο πώς θα προχωρήσετε μπροστά από αυτό το αρνητικό γεγονός μένοντας συγκεντρωμένοι», εξηγεί ο καθηγητής Caldarella.
Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ένα θετικό συσχετισμό μεταξύ του αριθμού των αθλημάτων που παίζει ένας έφηβος και της αύξησης της ψυχικής δύναμης, κάτι που σημαίνει πως οι μαθητές ωφελούνται περισσότερο από τη συμμετοχή σε τρία ή τέσσερα αθλήματα παρά από την εξειδίκευση σε ένα.
«Αυτή η μελέτη δείχνει πως η ψυχική δύναμη είναι κάτι που μπορεί να αναπτυχθεί με την πάροδο του χρόνου και δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιέσαι», καταλήγει ο κ. Caldarella.