Ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοΐού δεν σχετίζεται μόνο με την απόσταση που χωρίζει κάθε επιβάτη τρένου από συνεπιβάτη του που πάσχει από τον ιό SARS-COV-2, αλλά και από το χρονικό διάστημα της κοινής παρουσίας τους στο βαγόνι της αμαξοστοιχίας, επισημαίνουν οι ερευνητές στη σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στο Clinical Infectious Diseases.
Πρόκειται για την πρώτη μελέτη, όπως οι ίδιοι αναφέρουν, που υπολογίζει τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού SARS-Cov-2 στα μέσα μαζικής μεταφοράς βάσει δεδομένων που αντλήθηκαν από επιδημιολογικές μελέτες για περιπτώσεις ασθενών και στενών επαφών τους -στην προκειμένη στα τρένα υψηλής ταχύτητας της Κίνας.
Η μελέτη διενεργήθηκε σε συνεργασία με την Κινεζική Ακαδημία Επιστημών, την Κινεζική Ακαδημία Τεχνολογίας, Πληροφορίας και Επικοινωνιών και το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων της Κίνας.
Βάσει του εκτιμώμενου δείκτη προσβολής για επιβάτη που κάθεται στην ίδια σειρά με άτομο θετικό στον κορωνοϊό, οι ειδικοί επισημαίνουν πως η ασφαλής απόσταση που απαιτείται είναι άνω του ενός μέτρου για μετακίνηση μίας ώρας. Έπειτα από δύο ώρες, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι απόσταση μικρότερη των 2,5 μέτρων ενδέχεται να είναι ανεπαρκής για την αποφυγή της μετάδοσης του ιού.
Συγκεκριμένα, ερευνητές του WordPop, ειδικευμένοι στη χαρτογράφηση πληθυσμού, ανέλυσαν βάσει προηγμένων μοντέλων ανώνυμα δεδομένα ταξιδιωτικών δρομολογίων και λοιμώξεων που σχετίζονται με επιβάτες στο υψηλής ταχύτητας σιδηροδρομικό δίκτυο της Κίνας την περίοδο μεταξύ 19 Δεκεμβρίου 2019 και 6 Μαρτίου 2020. Στα δεδομένα που εξετάστηκαν περιλαμβάνονταν 2.334 επιβάτες θετικοί στον κορωνοϊό και 72.093 στενές επαφές· η χρονική διάρκεια της μετακίνησης κυμαινόταν από λιγότερη από μία ώρα έως οκτώ ώρες.
Η ανάλυση κατέδειξε ότι επιβάτες που κάθονταν σε τρεις σειρές (πλάτος) και πέντε σειρές (κατά μήκος) απόσταση από ασθενή με κορωνοΐό προσβλήθηκαν σε ποσοστό μεταξύ 0 και 10%. Ο μέσος ρυθμός μετάδοσης για τους συγκεκριμένους συνεπιβάτες «στενής επαφής» ήταν 0,32%. Τον υψηλότερο κίνδυνο είχαν οι επιβάτες που βρίσκονταν ακριβώς δίπλα σε ασθενή και οι οποίοι προσβλήθηκαν κατά μέσο όρο σε ποσοστό 3,5%. Για όσους κάθονταν στην ίδια σειρά καθισμάτων το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 1,5%.
Ο «δείκτης προσβολής» για κάθε θέση -ο αριθμός νοσούντων από COVID-19 που κάθισε σε συγκεκριμένη θέση διαιρούμενος με τον συνολικό αριθμό επιβατών που κάθισε στο ίδιο κάθισμα- αυξανόταν κατά 0,15% για κάθε ώρα που ένα άτομο ταξίδευε με τον ασθενή. Για όσους κάθονταν στις αμέσως διπλανές θέσεις το αντίστοιχο ποσοστό ανέβαινε στο 1,3% ανά ώρα.
Ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης είναι ότι προσβλήθηκε με κορωνοϊό μόνο το 0,075% των επιβατών που κάθισαν σε θέση στην οποία είχε προηγουμένως καθίσει ασθενής.
Ο επικεφαλής της έρευνας Dr. Shengjie Lai υπογραμμίζει πως παρόλο που υπάρχει αυξημένος κίνδυνος μετάδοσης της COVID-19 στα τρένα, το σημείο όπου καθόμαστε οι ίδιοι και η χρονική διάρκεια του ταξιδιού, σε συνάρτηση με τη θέση κάποιου πάσχοντα από τη νόσο, είναι καίριας σημασίας για το εάν ο ιός θα διασπαρεί, εξ ου και χαρακτηρίζει πολύ σημαντικό να είναι μειωμένος ο αριθμός των επιβατών στους συρμούς και να προωθούνται προστατευτικά μέτρα ατομικής υγιεινής, η χρήση μάσκας, και πιθανώς η θερμομέτρηση πριν την επιβίβαση στο τρένο.
Ο διευθυντής του WorldPop, καθηγητής Andy Tatem, προσθέτει πως η μελέτη καταδεικνύει ότι ο κίνδυνος μετάδοσης δεν σχετίζεται μόνο με την απόσταση από άτομο που νοσεί, αλλά και με τον χρόνο παρουσίας κοντά του. Και εκφράζει την ελπίδα η μελέτη να συμβάλει στην ενημέρωση των αρχών παγκοσμίως σχετικά με τα μέτρα προστασίας και αποφυγής διασποράς του κορωνοϊού.