Προς τη σωστή κατεύθυνση, που είναι πρωτίστως η κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων ασθενών, κινείται το πρόσφατο -και πρώτο- σχέδιο Νόμου του υπουργείου Υγείας σχετικά με τη φαρμακευτική πολιτική, εκτιμά ο κ. Μάκης Παπαταξιάρχης, πρόεδρος του Pharma Innovation Forum (PIF, θεσμικός φορέας που εκπροσωπεί στην Ελλάδα 28 φαρμακευτικές εταιρίες έρευνας), κάνοντας μια πρώτη ανάγνωση των επτά κρίσιμων διατάξεων που αφορούν την πολιτική φαρμάκου και οι οποίες περιέχονται στο νομοσχέδιο.
Παραθέτει, ωστόσο, ο θεσμικός εκπρόσωπος της καινοτόμου φαρμακοβιομηχανίας τρία σημεία «τα οποία θα πρέπει να επανεξεταστούν υπό διαφορετικό πρίσμα και να επαναδιατυπωθούν, προκειμένου η νέα νομοθεσία να εκπληρώνει απόλυτα το στόχο της, που πρωτίστως είναι η εξυπηρέτηση των αναγκών των Ελλήνων ασθενών».
«Το νομοσχέδιο κινείται γενικά προς τη σωστή κατεύθυνση, έχει μεταρρυθμιστικό χαρακτήρα και εμπεριέχει σαφείς αναπτυξιακές και επενδυτικές προεκτάσεις», επισημαίνει μιλώντας στο ygeiamou.gr o κ. Παπαταξιάρχης.
Οι τρεις επισημάνσεις
Η πρώτη από τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τα φάρμακα αφορά την εθελούσια μείωση τιμών φαρμακευτικών προϊόντων από τις εταιρίες. Ο νομοθέτης αναφέρει πως «οι κάτοχοι αδειών κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων δύνανται να προσφέρουν, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή, τιμές χαμηλότερες των ορισθεισών στο δελτίο τιμών» αλλά διευκρινίζει ότι «στις περιπτώσεις που κάτοχοι αδειών κυκλοφορίας φαρμάκων προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, αυτές δεν επηρεάζουν τις τιμές των αντίστοιχων γενόσημων φαρμάκων».
Αναφορικά με την εθελούσια μείωση τιμών, ο κ. Παπαταξιάρχης επισημαίνει πως «πρέπει να γίνει πρόβλεψη συγχρονισμένης έκδοσης μαζί με 1 από τα 6 Δελτία Τιμών (ΔΤ) που δημοσιεύονται κατά τη διάρκεια κάθε έτους (1 Δελτίο Τιμών για ανατιμολόγηση, 1 διορθωτικό ανατιμολόγησης, 4 ΔΤ με νέα προϊόντα), καθώς οι οικειοθελείς μειώσεις έχουν αξία όταν συνδυάζονται με την έκδοση Θετικού Καταλόγου και την αναθεώρηση των τιμών αποζημίωσης, προκειμένου το όφελος να μεταφέρεται και στον ασθενή αλλά και στο κράτος εφόσον η τιμή που πληρώνει ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι η τιμή παραγωγού αλλά η τιμή αποζημίωσης».
Ναι στον συμψηφισμό clawback και επενδύσεων αλλά με ειλικρινείς και σαφείς όρους, λέει ο πρόεδρος του PIF. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι «το συνολικό ποσό της αυτόματης επιστροφής (clawback) της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ και της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης που καταβάλλεται από Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων ή φαρμακευτικές εταιρείες συμψηφίζεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 22Α και 23 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), με το ποσό που αντιστοιχεί σε: α) ποσοστό επί των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης,περιλαμβανομένων των δαπανών για κλινικές δοκιμές, και οι οποίες συνδέονται άμεσα με δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης συγκεκριμένης στόχευσης και αιτιολογίας, β) ποσοστό επί των δαπανών που αντιστοιχούν σε επενδυτικά σχέδια ανάπτυξης προϊόντων, ή υπηρεσιών ή γραμμών παραγωγής».
Ο κ. Παπαταξιάρχης θεωρεί ασαφή τη διάταξη και ζητεί «να οριστεί αυστηρό πλαίσιο αναφορικά με τις δαπάνες για τα επενδυτικά σχέδια ανάπτυξης προϊόντων ή υπηρεσιών ή γραμμών παραγωγής, δεδομένου ότι η περιγραφή είναι πολύ ασαφής».
Σημειώνει δε στο ygeiamou.gr ότι «το συγκεκριμένο ποσό συμψηφισμού δε μπορεί να αποτελέσει τη λύση του προβλήματος της ανεξέλεγκτης αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης, καθώς αφορά μόνο ένα συγκεκριμένο ποσό (<10%)».
Τα καινοτόμα φάρμακα
Στάση αναμονής τηρεί η φαρμακοβιομηχανία ως προς το τι μέλλει γενέσθαι με τα κριτήρια εισαγωγής των καινοτόμων φαρμάκων στη θετική λίστα στη χώρα μας, έπειτα από την αξιολόγησή τους, όπως τα θέσπισε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υγείας – και σε αυτή τη φάση τα διατηρεί και η τωρινή ηγεσία.
Τα νέα φάρμακα θα εισάγονται στη θετική λίστα με την προϋπόθεση ότι κυκλοφορούν σε 9 κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποζημιώνονται σε 6 από αυτά εκ των οποίων τα 3 διαθέτουν σύστημα αξιολόγησης καινοτομίας Υγείας (ΗΤΑ).
«Σχετικά με τα κριτήρια και τη μεθοδολογία αξιολόγησης των φαρμακευτικών προϊόντων, η παραμονή των εξωτερικών κριτηρίων 9:6:3 ευρωπαϊκών χωρών για την αποζημίωση προϊόντων, συνεπάγεται καθυστέρηση τουλάχιστον 2 ετών στην εισαγωγή νέων φαρμάκων, συνεπώς θα πρέπει να επανεξεταστεί προς όφελος των Ελλήνων ασθενών» εκτιμά ο κ. Παπαταξιάρχης, επισημαίνοντας ότι «δεδομένου ότι υπάρχει η εσωτερική διαδικασία ελέγχου με τις Επιτροπές HTA και Διαπραγμάτευσης, δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης ενός τέτοιου κριτηρίου, το οποίο λειτουργεί τελικά μόνο ως κριτήριο αποκλεισμού. Τέλος, θα πρέπει να τονίσουμε ότι αντιβαίνει επί της αρχής στο νεοφιλελευθερισμό και την καινοτομία», καταλήγει.
Αναφορικά με τη λειτουργία της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων επισημαίνεται η αναγκαιότητα της επίλυσης του θέματος των εκκρεμών αιτήσεων – γι’ αυτό ζητείται να οριστεί νομοθετικά η ολοκλήρωση των διαδικασιών των αιτήσεων που εκκρεμούν και να υπάρξει πρόβλεψη για ένα μεταβατικό στάδιο, προκειμένου να μην υπάρχουν επιπλέον καθυστερήσεις.
Τέλος, ο πρόεδρος του PIF θέτει υπόψη της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας πέντε ζητήματα που θεωρεί ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα.
Πρόκειται για τα εξής:
– Η ανεξέλεγκτη πορεία της φαρμακευτικής δαπάνης σε νοσοκομειακό και εξω-νοσοκομειακό επίπεδο.
– Η παροχή των φαρμάκων στους ανασφάλιστους ασθενείς.
– Ο έλεγχος του όγκου συνταγογράφησης.
– Η ομαλή διάθεση των φαρμάκων σοβαρών παθήσεων.
– Ο ενιαίος ΦΠΑ 6% στα φάρμακα.