Το θέμα της έναρξης των μαθημάτων της νέας σχολικής χρονιάς απασχολεί τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και ανά χώρα τις κυβερνήσεις, τις υγειονομικές αρχές, την εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές και τις οικογένειες τους. Άπαντες αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση: πώς θα οργανωθεί εξ αρχής το σχολείο μετά το τέλος της περασμένης χρονιάς μετά τις απώλειες (ώρες, μαθήματα, εξετάσεις, τηλεεκπαίδευση εξ αποστάσεως ) εξαιτίας των περιορισμών που εφαρμόστηκαν στην πλειονότητα των χωρών. Η μόνη, μέχρι στιγμής, από κοινού συναντίληψη εδράζεται στη λήψη αυστηρών μέτρων ασφαλείας.
Σε όλο τον κόσμο προκρίνεται η, μη υποχρεωτική δυστυχώς, χρήση μάσκας για μαθητές (εκτός από τα νηπιαγωγεία), δάσκαλους, καθηγητές, βοηθητικό προσωπικό, η απόσταση ασφαλείας μεταξύ των θρανίων, ο καθημερινός έλεγχος της θερμοκρασίας, το πλύσιμο των χεριών, ο τακτικός αερισμός των σχολικών τάξεων κλπ. Καθώς όμως το φθινόπωρο πλησιάζει η πρόβλεψη επανόδου της κανονικότητα της καθημερινής σχολικής επαφής των μαθητών μεταξύ τους και με τους δασκάλους τους, μοιάζει δύσκολη, προβληματική, αν δεν αποτελεί ψευδαίσθηση. Δεδομένης, προφανώς, της αυξητικής διάδοσης του κορωνοϊό στη κοινότητα, εν μέσω καλοκαιριού και το πολύ πιθανό ενδεχόμενο ενός δευτέρου σφοδρού κύματος πανδημίας.
Αναγκαστικά, η νέα σχολική «ομαλότητα» περιλαμβάνει έκτακτα, εναλλακτικά και μεικτά μοντέλα όπου η διδασκαλίας πρόσωπο-με-πρόσωπο θα εναλλάσσεται με εκείνη της εξ αποστάσεως, με αναστολές παρουσίας αλλά και περιοδικές ανά ομάδα προσελεύσεις στο σχολείο. Ενιαία, όμως, πρακτική αντιμετώπισης της εξάπλωσης του θανατηφόρου ιού δεν υπάρχει στους χώρους διδασκαλίας. Αποτέλεσμα, μύλος.
Ήδη τα σχολεία στη Δανία άνοιξαν ξανά στις 10 Αυγούστου με τις αίθουσες να κάνουν μάθημα 10 – 12 μαθητές. Η χρήση, όμως, μάσκας δεν είναι υποχρεωτική. Χωρίς προστατευτική μάσκα και δίχως σεβασμό στους μεταξύ τους,κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης προσήλθαν στα θρανίας στις 11 Αυγούστου και οι μαθητές στη Σκωτία, εν μέσω μιας αναζωπύρωσης του COVID-19 στη χώρα
Στη Γερμανία, όπου επίσης τα μαθήματα ξεκίνησαν κανονικά με τη φιλοδοξία η κανονικότητα να περιλάβει και τα 16 ομόσπονδα κρατίδια, υπάρχουν κιόλας αμφιβολίες για το εγχείρημα. Εκτός της Βάδης- Βυρτεμβέργης και της Βαυαρίας όπου η νέα σχολική χρονιά ξεκινά αρχές και μέσα Σεπτεμβρίου, σε όλα τα υπόλοιπα κρατίδια τα μαθήματα ξεκίνησαν τον Αύγουστο.
Στο Βερολίνο τα σχολεία άνοιξαν στις 10 Αυγούστου και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, σε 37 από τα 825 δημοτικά και δευτεροβάθμια σχολεία μέσης εκπαίδευσης εμφανίστηκαν κρούσματα κορονοϊού, οπότε και τα πλέον επιβαρυμένα έκλεισαν. Αν και η περιφερειακή υγειονομική αρχή αποφασίζει πώς να δράσει με βάση κάθε εστία μόλυνσης και κάθε σχολείο, η εφημερίδα Berliner Zeitung υπολογίζει δεκάδες εκπαιδευτικούς και εκατοντάδες μαθητές να έχουν μπει σε καραντίνα στη Γερμανική πρωτεύουσα.
Επίσης στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, την πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της χώρας με πληθυσμό περίπου 18 εκατομμύρια κατοίκους, 2,5 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι προσήλθαν στα 5.500 σχολεία τους στις 12 Αυγούστου. Οι μαθητές και οι δάσκαλοι φορούσα μάσκα στην τάξη τους, και μόνο παιδιά από την 1η έως την 4η τάξη του Δημοτικού εξαιρούνταν εν ώρα μαθήματος.
Ωστόσο ο τοπικός Τύπος αναφέρει διάφορες περιπτώσεις μόλυνσης από Covid-19 σε πολλά σχολεία με συνέπεια μερικό κλείσιμο,λουκέτο και καραντίνα. Όλα αυτά συμπίπτουν με την αύξηση των λοιμώξεων στη Γερμανία, αφού το Ινστιτούτο Robert Koch ανέφερε χθες 2.034 κρούσματα μέσα σε 24 ώρες, τον υψηλότερο ημερήσιο απολογισμό από τα τέλη Απριλίου, ενώ η χώρα πλησιάζει επικίνδυνα το οδυνηρό των 10.000 νεκρών.
Ανάλογες ή μεγαλύτερες δυσκολίες αντιμετωπίζουν η Νότια Κορέα και το Χονγκ Κονγκ εξαιτίας της αύξησης των ιογενών εστιών που εμφανίστηκαν αυτό το καλοκαίρι. Ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας παραδέχθηκε ότι «ο στόχος ήταν ένα γρήγορο και πλήρες άνοιγμα των σχολείων, αλλά οι αναποδιές θα είναι αναπόφευκτες ανάλογα με την περιοχή και την κατάσταση». Παίζεται αν με αυτές τις δηλώσεις του καθησύχασε τουλάχιστον τις οικογένειες των μαθητών.
Εν τω μεταξύ στην Ισπανία όπου κάθε αυτόνομη περιφέρεια είναι υπεύθυνη για την επιστροφή των μαθητών στις τάξεις, περισσότερο από τους αγωνιούντες γονείς, αγανακτισμένες εμφανίζονται οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών. Ήδη έχουν προκηρύξει σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων λόγω έλλειψης πόρων και την αποτυχία λήψης μέτρων προστασίας στα σχολεία.
Στη Γαλλία, τα σχολεία πρόκειται να ανοίξουν ξανά την 1η Σεπτεμβρίου, 15 παιδιά ανά τάξη. Ενδέχεται να παραμείνουν κλειστά μόνο σε περιοχές που έχουν δηλωθεί ως ζώνες «έντονης μετάδοσης του ιού», όπως το Παρίσι και η Μασσαλία. Ωστόσο τα σχολεία θα παρέχουν μάσκες για τους καθηγητές και τους λοιπούς εργαζόμενους, αλλά οι μαθητές θα πρέπει να τις προμηθεύονται μόνοι τους.
Από τη μεριά της η Ιταλία προβληματίζεται για το πώς θα μπορέσει να εφαρμοστεί, πρακτικά, η επιστροφή των ανά 15 μαθητών στη τάξη, στα σχολεία όλης της χώρας, με ημερομηνία έναρξης τη 14η Σεπτεμβρίου. Έχουν παραγγείλει μονοθέσια πλαστικά θρανία με ροδάκαι για να τηρούν τα παιδιά πιο εύκολα τις αποστάσεις ασφαλείας και να μοιράζονται σε μικρές ομάδες. Παρόλα αυτά η παραγγελία μπορεί να μην παραδοθεί εγκαίρως. Και μέσα στο σκεπτικισμό για την επόμενη μέρα οι διευθυντές των ιταλικών σχολείων ζητούν να μην έχουν καμία ποινική ευθύνη σε περίπτωση μολύνσεων των μαθητών από τον ιό!.
Καλού κακού το ιταλικό υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους καθηγητές να ετοιμάσουν και εναλλακτικό πρόγραμμα για εξάμηνη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Αντίθετα,στα σχολεία του Βελγίου που ανοίγουν την 1η Σεπτεμβρίου μελετάται ότι σε περίπτωση αύξησης των κρουσμάτων θα υπάρξει εκ περιτροπής διδασκαλία, με τους μαθητές να πηγαίνουν στα σχολεία κάθε εβδομάδα, ανά ομάδες.
Όλα αυτά σε συνθήκες αβεβαιότητας, αμφιβολιών και φόβου από τους γονείς οι οποίοι, σύμφωνα με διεθνείς δημοσκοπήσεις, δεν εμπιστεύονται τα μέτρα πρόληψης κατά της μετάδοσης του ιού στα σχολεία. Παρότι η επαναλειτουργία των σχολείων και η εκπαίδευση των παιδιών αποτελεί ζήτημα αποφασιστικής προτεραιότητας, για την ώρα ο πονοκέφαλος είναι αναπόφευκτος.
Με τους διευθυντές να διστάζουν, τους έντρομους γονείς να έχουν σοβαρούς ενδοιασμούς και τους καθηγητές να απειλούν να «αρρωστήσουν» εάν δεν έχουν εγγυήσεις ότι έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα, το σκηνικό μοιάζει αμφίρροπο. Ακόμη και στις ΗΠΑ. Στο Λος Άντζελες ξεκινούν τα μαθήματα αύριο, υποχρεωτικά από απόσταση, ενώ στο Φοίνιξ της Αριζόνα που τα σχολεία άνοιξαν κανονικά, ακυρώθηκαν προσωρινά τα δια ζώσης μαθήματα επειδή οι εκπαιδευτικοί κήρυξαν λευκή απεργία.