Με ένα πολυνομοσχέδιο δεκάδων σελίδων, που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή και θα συζητηθεί αύριο στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, επιχειρεί το υπουργείο Υγείας να βγει από μια μακρά περίοδο νομοθετικής αδράνειας και να κλείσει μείζονα θέματα που διατηρούσε ανοιχτά τα τελευταία δύο χρόνια, όπως η περίφημη αλλαγή του ΚΕΕΛΠΝΟ, αλλά και να δώσει το στίγμα της προεκλογικής περιόδου, μέσα από διάφορες προσλήψεις και διευθετήσεις και παροχές.
«Εκσυγχρονισμός και αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου των ιδιωτικών κλινικών, σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών, και λοιπές διατάξεις» είναι ο τίτλος του νομοσχεδίου, καθώς πράγματι το βασικό και μεγαλύτερο τμήμα του αφορά στα τρία αυτά μεγάλα θέματα -με το περιεχόμενό τους να μην επιφυλάσσει καμία έκπληξη σε στελέχη του χώρου της υγείας. Ωστόσο, υπάρχουν μεμονωμένες διατάξεις στο νομοσχέδιο που φαίνεται πως κάνουν τη διαφορά.
Οι χώροι εποπτευόμενης χρήσης ναρκωτικών και η πρόσληψη επικουρικού προσωπικού για ΟΚΑΝΑ και ΚΕΘΕΑ
Η θέσπιση των χώρων εποπτευόμενης χρήσης (ΧΕΧ) για τους χρήστες ναρκωτικών ουσιών στην Αθήνα είναι μια από τις σημαντικές παρεμβάσεις. Βεβαίως πρέπει να σημειωθεί ότι ουδέν άλλο προβλέπεται με χρονοδιάγραμμα, αντιθέτως επίκειται γενικώς κι αορίστως η έκδοση υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία τους. Πρόκειται για χώρους στους οποίους θα παρέχονται υπηρεσίες για την ασφαλέστερη χρήση ναρκωτικών ουσιών και κατ’ επέκταση τη μείωση της βλάβης στους χρήστες. Την άδεια για τη λειτουργία τους θα τη δίνει ο υπουργός Υγείας. Προϋποτίθεται επίσης η δημιουργία μητρώου εγγραφής όσων κάνουν χρήση ναρκωτικών στους ειδικούς χώρους, προκειμένου να υπάρχει επίσημη καταγραφή και να ελέγχεται η κατάσταση.
Σε συνάφεια με τις παρεμβάσεις στο δύσκολο πεδίο όπου κινούνται οι χρήστες ναρκωτικών ουσιών και με τη μεγάλη λίστα αναμονής στα Κέντρα Απεξάρτησης βρίσκεται και διάταξη που προβλέπει ότι ο ΟΚΑΝΑ και το ΚΕΘΕΑ θα μπορούν να καταρτίζουν ηλεκτρονικούς καταλόγους επικουρικού προσωπικού, πλην ιατρών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες τους.
Οι ανασφάλιστοι και ο οικογενειακός γιατρός
Μπορεί οι οικογενειακοί γιατροί να αναζητούνται με το… κυάλι από τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ και οι ελλείψεις στην περίφημη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) να βρίσκονται στο κόκκινο, ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου Υγείας έλαβε την απόφαση, ατενίζοντας σταθερά. τον προεκλογικό ορίζοντα, να καλύψει και τους ανασφάλιστους. Ετσι, με το άρθρο 104 του νομοσχεδίου δίδεται η δυνατότητας της κάλυψης των ανασφάλιστων και μέσω ιδιωτών γιατρών, συμβεβλημένων με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ). Σημειώνεται, ότι το πλαίσιο της ΠΦΥ όπως παρουσιαζόταν μέχρι τώρα και από το υπουργείο Υγείας και μέσω της ΗΔΙΚΑ, για τους ανασφάλιστους προβλεπόταν ότι καλύπτονται μόνο από τους οικογενειακούς γιατρούς των Τοπικών Μονάσων Υγείας (ΤΟΜΥ) και των Κέντρων Υγείας. Απομένει να φανεί αν θα έχει αντίκρισμα στους ανασφάλιστους αυτή η προεκλογική παροχή του υπουργείου καθώς οι γιατροί δεν επαρκούν και η εξυπηρέτηση του πληθυσμού γίνεται με δυσκολίες.
Η απλόχερη νομική προστασία για το ΔΣ του ΕΚΑΒ -και τον πρώην πρόεδρο
Πολλαπλές αναγνώσεις απαιτεί το άρθρο 127 για τη νομική ευθύνη των μελών του ΔΣ του ΕΚΑΒ. «Τα μέλη του ΔΣ του ΕΚΑΒ δεν ευθύνονται αστικά έναντι τρίτων, πλην δημοσίου και ΕΚΑΒ, για πράξεις και παραλείψεις, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, εκτός αν ενήργησαν με δόλο ή βαριά αμέλεια. Με απόφαση του ΔΣ μπορεί να παρέχεται νομική προστασία στα μέλη του ΔΣ και μετα τη λήξη της θητείας τους ή μετα την αποχώρηση τους από την υπηρεσία, όταν ενάγονται αστικά ή διώκονται ποινικά για πράξεις και παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους εκτός αν ενήργησαν με δόλο ή βαριά αμέλεια ορίζεται».
Πρόκειται για μια νομική προστασία που είχε προαναγγελθεί από το υπουργείο, σύμφωνα με τους εργαζόμενους του ΕΚΑΒ, καθώς ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ, ο κ. Καρακατσιανόπουλος, ο οποίος σημειωτέον είχε λάμψει διά της απουσίας του τις «μαύρες» μέρες της καταστροφής στο Μάτι από τον συντονισμό του ΕΚΑΒ, έχει ανοιχτά μέτωπα στα δικαστήρια όλης της χώρας. Θεωρείται δε απολύτως φωτογραφική αυτη η διάταξη δεδομένου ότι η νομική προστασία θεσπίζεται ακριβώς για την περίπτωση του πρώην προέδρου ο οποίος εναν μήνα μετα τη πυρκαγιά στο Μάτι είχε υποβάλει την παραίτηση του επικαλούμενος προσωπικούς λόγους. Όπως ομως αναφέρουν πηγές του ΕΚΑΒ, οι εκκρεμότητες στα δικαστήρια τον…κυνηγούν και για αυτό εξασφαλίστηκε η δωρεάν νομική προστασία του από τον φορέα.
Λύση στα κενά του ΕΣΥ
Με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου επιχειρείται να κλείσουν και οι «τρύπες» που συνεχώς εντοπίζονται στο προσωπικό των δημόσιων νοσοκομείων. Έτσι, προβλέπεται παράταση του χρόνου υπηρεσίας και εκπαίδευσης των ειδικευμένων ιατρών που εξειδικεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (ΜΕΝΝ) για χρονικό διάστημα μέχρι δύο έτη ακόμα. Δυνατότητα για ανάλογη παράταση θητείας θα έχουν και οι ειδικευόμενοι ιατροί μετά την απόκτηση του τίτλου ειδικότητας στα νοσοκομεία όπου απασχολούνται.
«Χαράτσι» (και) στα καλλυντικά
Ενα νέο τέλος προβλέπεται και θα επιβάλλεται στα καλλυντικά τα οποία θα επιβαρύνονται με εισφορά 1% επί της καθαρής χονδρικής τιμής πώλησης τους. Το «χαράτσι» θα είναι κλιμακωτό: για ετήσιες πωλήσεις έως 100.000 ευρώ ο συντελεστής θα είναι 0,75%. Για πωλήσεις από 100.001 ευρώ έως 5 εκατ. ευρώ ο συντελεστής θα είναι στο 1% ενώ για πωλήσεις άνω των 5 εκατ. ευρώ ο συντελεστής θα διαμορφώνεται στο 1,25 %. οι συνολικές πωλήσεις των καλλυντικών προϊόντων εκτιμώνται για το 2018 στα 899 εκατομμύρια ευρώ. Με δεδομένο πως οι συνολικές πωλήσεις των καλλυντικών προϊόντων άγγιξαν το 2018 τα 899 εκατ. ευρώ, δεν είναι δύσκολο να σκεφθεί κάποιος το ισχυρό εισπρακτικό κίνητρο του υπουργείου Υγείας. Το τέλος θα έχει αναδρομική ισχύ από το 2018. Τα έσοδα θα αποδίδονται απευθείας στον ΕΟΦ ώστε να ενισχυθούν τα εργαστήρια που διαθέτει για περισσότερους και καλύτερους ελέγχους.
Το πλαίσιο για τις ιδιωτικές κλινικές και για το νέο ΚΕΕΛΠΝΟ
Το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών ξεδιπλώνεται σε 47 διατάξεις και αποτελεί ουσιαστικά τη συλλογή, σε ένα ενιαίο πλαίσιο, πολλών και διάσπαρτων νομοθετημάτων για τις ιδιωτικές κλινικές και στοχεύσει στην κωδικοποίηση των παραμέτρων της λειτουργίας τους. Ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, θέματα αδειοδότησης και εποπτείας του ιδιωτικού κλάδου, ο ελάχιστος αριθμός κλινών, ο αναγκαίος εξοπλισμός και η ίδρυση τμημάτων και ζητήματα στελέχωσης και εφημέρευσης.
Από τη 48 ως την 63 διάταξη αναπτύσσεται ο περίφημος Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), στη θέση του “αμαρτωλού” κατά την ηγεσία του υπουργείου Υγείας ΚΕΕΛΠΝΟ. Για τους περίπου 600 εργαζόμενους του Κέντρου δημιουργούνται ισάριθμες προσωποπαγείς θέσεις στον νέο οργανισμό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Τη διοίκηση θα ασκεί επταμελές διοικητικό συμβούλιο το οποίο διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και θα αποτελείται από καταξιωμένα και αναγνωρισμένα πρόσωπα του επιστημονικού χώρου του ιδιωτικού τομέα ή της δημόσιας διοίκησης. Ο πρόεδρος θα είναι επιστήμονας εγνωσμένου κύρους από το χώρο των επιστημών υγείας. Τέλος, δημιουργείται Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων και Έρευνας για τη διαχείριση και την αξιοποίηση των κονδυλίων επιστημονικής έρευνας, εκπαίδευσης, κατάρτισης, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας, καθώς και παροχής συναφών υπηρεσιών, προς επίτευξη του σκοπού του.