Θέσπιση φορολογικών κινήτρων που θα ενθαρρύνουν τη λειτουργία ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης και τη συμπληρωματική ιδιωτική ασφάλιση, μείωση εισφορών σε βάθος τετραετίας και συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα στα νοσοκομεία είναι οι δράσεις που προκρίνει η κυβέρνηση στους τομείς της ασφάλισης και της υγείας.
Το νέο ασφαλιστικό θα βασίζεται σε σύστημα «τριών πυλώνων»:
- Ο πρώτος είναι υποχρεωτικός, αναδιανεμητικός, δημόσιος (ΕΦΚΑ).
- Ο δεύτερος, υποχρεωτικός, κεφαλαιοποιητικός, δημόσιος ( ΕΤΕΑΕΠ) ή Επαγγελματικά Ταμεία που μπορεί να συνεργάζονται με επαγγελματίες του ιδιωτικού τομέα για την καλύτερη απόδοση του χαρτοφυλακίου τους, υπό την αυστηρή εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδας.
- Ο τρίτος, προαιρετικός, ιδιωτικός, εφόσον κάποιος επιθυμεί να έχει συμπληρωματική ιδιωτική ασφάλιση.Οι εισφορές σε αυτόν τον πυλώνα θα πρέπει να είναι αφορολόγητες.
Σε πρώτη φάση θα ληφθούν αποφάσεις για το νέο μοντέλο λειτουργίας του δημόσιου επικουρικού το οποίο θα έχει κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα με εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα και θα καλύπτει τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας από την 1/1/2021.
Στόχος είναι το ύψος της σύνταξης να καθορίζεται όχι μόνο από τα έτη ασφάλισης και τις αποδοχές αλλά και από την απόδοση του χαρτοφυλακίου του ασφαλισμένου.
Σύμφωνα με το νέο μοντέλο, ο ασφαλισμένος θα έχει τις εξής επιλογές:
- Θα έχει το δικαίωμα να επιλέγει τον πάροχο στον οποίο θα διατηρεί τον ατομικό του λογαριασμό. Ο πάροχος θα μπορεί να είναι το κράτος (ΕΤΕΑΕΠ) ή ένα επαγγελματικό ταμείο που θα συνεργάζεται με μια ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία η οποία θα αναλάβει και τη διαχείριση του επενδυτικού κεφαλαίου. Σήμερα στην Ελλάδα έχουν συσταθεί 22 Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (υποχρεωτικής και προαιρετικής ασφάλισης) ενώ άλλα 3-4 βρίσκονται στα σκαριά.
Τι προσδοκίες μπορεί να έχει ο ασφαλισμένος από ένα επαγγελματικό ταμείο;
Για παράδειγμα ένας εργαζόμενος του ιδιωτικού τομέα που καταβάλλει εισφορά 100 ευρώ το μήνα επί 40 χρόνια, μπορεί να προσδοκά συμπληρωματική συνταξιοδοτική παροχή 200 ευρώ ενώ αν προστεθούν και οι αποδόσεις, μπορεί η παροχή να φτάσει 230 ευρώ. Όσον αφορά στο φορολογικό πλαίσιο λειτουργίας των ΤΕΑ στη χώρα μας, όπως αυτό καθορίζεται από τον Ν.4172/2013 οι εισφορές των μελών και εργοδοτών εκπίπτουν κατά 100% και δεν φορολογούνται οι εφάπαξ παροχές, ενώ οι συντάξεις φορολογούνται ως εισόδημα.
- Θα έχει κίνητρο συμμετοχής καθώς οι εισφορές του θα κεφαλαιοποιούνται, αποκτώντας το χαρακτήρα αποταμίευσης. Ο νέος ασφαλισμένος θα μπορεί να επιλέξει με ποιο τρόπο θα επενδυθούν οι εισφορές που συσσωρεύονται στον ατομικό του λογαριασμό. Η επένδυση μπορεί να είναι χαμηλού, μεσαίου η υψηλού ρίσκου σε κρατικά ομόλογα, μετοχές και αμοιβαία κεφάλαια. Η επένδυση με χαμηλό ρίσκο επιφέρει μικρές αποδόσεις ενώ η επένδυση υψηλού ρίσκου εμπεριέχει μεν κινδύνους αλλά και προσδοκίες μεγάλων αποδόσεων που θα αυξήσουν το τελικό ποσό της σύνταξης.
Όπως τόνισε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Νότης Μηταράκης, η νέα επικουρική λόγω των αποδόσεων θα είναι αυξημένη έως και 40% σε σχέση με τη σημερινή σύνταξη και δεν θα επηρεάζεται από τους δύο βασικούς παράγοντες που σήμερα επηρεάζουν το συνταξιοδοτικό, δηλαδή το δημοσιονομικό και το δημογραφικό, παράγοντες που προβληματίζουν όλες τις χώρες της ΕΕ.
Αντίστοιχα στην ασφάλιση υγείας η κυβέρνηση σχεδιάζει συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, που θα μειώσουν το κόστος αλλά και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Δηλαδή το κράτος μπορεί να αγοράζει υπηρεσίες ενώ αντίστοιχα οι εταιρίες μπορούν να επιβραβεύουν τους πολίτες που ακολουθούν για παράδειγμα υγιεινό τρόπο ζωής.
Το σχέδιο συνεργασίας με τον ασφαλιστικό κλάδο προβλέπει για παράδειγμα να διαχειριστούν οι εταιρίες πτέρυγες των δημοσίων νοσοκομείων παρέχοντας ασφάλιση υγείας με χαμηλό ασφάλιστρο.
Ο κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας παροχής ασφαλιστικών και χρηματοοικονομικών προϊόντων Mega Brokers τάσσεται υπέρ των συμπράξεων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα τονίζοντας ότι μ’ αυτό το μοντέλο μπορεί να εξασφαλιστεί προσιτό ασφάλιστρο για τους πολίτες. Παράλληλα κρίνει απαραίτητη τη συνεργασία του κράτους με τον ασφαλιστικό κλάδο και στις παροχές υγείας προκειμένου να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες υγείας, με χαμηλό κόστος.
«Συμπράξεις λειτουργούν ήδη αλλά όχι με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Για παράδειγμα, ο ΕΟΠΥΥ παραπέμπει πολίτες στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, ενώ υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις συνεργασίας. Η σχέση αυτή που εξ ανάγκης αναπτύσσεται δεν έχει γίνει με σχέδιο. Της λείπει η βάση, η στόχευση, ο στρατηγικός σχεδιασμός και η μετρήσιμη αποδοτικότητα. Καλούμε την Πολιτεία να θέσουμε σε πιο σωστές βάσεις τη συνεργασίας ιδιωτών και δημοσίου στο θέμα της Υγείας για να επιτύχουμε τις καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες στο μικρότερο δυνατό κόστος. Αυτό θα είναι προς όφελος όλων και της οικονομίας. Δεν παραβλέπουμε τη γενική προσέγγιση για Δημόσια Δωρεάν Ασφάλιση, ούτε υπάρχει πρόθεση να την υποκαταστήσουμε. Αντίθετα υπάρχει μόνο διάθεση για παροχές Υγείας αναβαθμισμένες, με συνέπεια, χωρίς ελλείψεις. Να αλλάξει η αντίληψη και να απαλειφθεί η ανησυχία που σήμερα επικρατεί στην κοινωνία για την δυσκολία ανταπόκρισης του συστήματος υγείας στις ανάγκες των πολιτών. Η λειτουργία κάποιων ΣΔΙΤ θα αναδείξει τις δυνατότητες του κρατικού συστήματος, το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων γιατρών, την ποιότητα των υπηρεσιών που μπορούν να προσφερθούν και την ισχυρή δυναμική του ιδιωτικού ιατρικού τομέα. Εκτιμώ ότι θα είναι μια άκρως αποδοτική συνεργασία που θα συμβάλλει πολλαπλώς στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας αλλά και της κοινωνίας», σημειώνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.