Τα παιδιά που περνούν πολλές ώρες βλέποντας τηλεόραση ή παίζοντας βιντεοπαιχνίδια έχουν χειρότερες επιδόσεις στο σχολείο, υποστηρίζουν οι επιστήμονες σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο JAMA Pediatrics.

Στη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη του είδους της, οι ερευνητές ανέλυσαν τις συνήθειες σχεδόν μισού εκατομμυρίου παιδιών σε όλο τον κόσμο. Συγκεκριμένα, η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Jaume I στην Ισπανία επανεξέτασε 58 μελέτες από 23 χώρες στις οποίες συμμετείχαν 480.000 νέοι κάτω των 18 ετών. Τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν από τις 30 από αυτές τις μελέτες που συνέκριναν τη χρήση οθόνης με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, στις οποίες περιλαμβάνονταν 106.000 συμμετέχοντες.

Οι ακαδημαϊκές επιδόσεις καταγράφηκαν μέσω ανάλυσης της γλωσσικής και μαθηματικής ικανότητας και των σύνθετων σκορ, δηλαδή τον μέσο όρο των βαθμολογιών σε Αγγλικά, μαθηματικά, ανάγνωση και επιστήμη, που κυμαίνονταν από το ένα μέχρι το 36. Αντίστοιχα, ο χρόνος στην οθόνη περιελάμβανε την πλοήγηση στο διαδίκτυο, τη χρήση κινητού τηλεφώνου, την παρακολούθηση τηλεόρασης και τα βιντεοπαιχνίδια.

Όπως αναδεικνύεται από τη μελέτη, ο χρόνος που ξοδεύεται μπροστά από μια οθόνη, όπως αυτή του κινητού τηλεφώνου, δεν επηρεάζει την ακαδημαϊκή απόδοση των παιδιών. Ωστόσο, φάνηκε πως τα παιδιά που επέλεγαν να βλέπουν τηλεόραση ή να παίζουν βιντεοπαιχνίδια στο μεγαλύτερο κομμάτι του ελεύθερου χρόνου τους είχαν πράγματι χειρότερους βαθμούς στο σχολείο.

Συγκεκριμένα, αποδείχθηκε ότι η τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια συνδέονταν με χαμηλότερα σύνθετα σκορ. Η τηλεόραση συγκεκριμένα φάνηκε να επηρεάζει αρνητικά τις γλωσσικές και μαθηματικές ικανότητες, ενώ τα βιντεοπαιχνίδια από την άλλη πλευρά μπορεί να προκαλέσουν ψυχολογικά και συμπεριφορικά προβλήματα, που εμπλέκουν και την ενσωμάτωση του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον. Η περαιτέρω ανάλυση υπέδειξε, τέλος, ότι αυτές οι δραστηριότητες οθόνης έχουν μεγαλύτερη επίδραση στους εφήβους παρά στα παιδιά.

Η επικεφαλής συγγραφέας, Δρ. Mireia Adelantado-Renau ανέφερε πως «κάθε δραστηριότητα που βασίζεται σε μια οθόνη θα πρέπει να αναλυθεί εξατομικευμένα για τη σχέση της με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις. Οι επαγγελματίες της εκπαίδευσης και της δημόσιας υγείας θα πρέπει να εξετάσουν την ύπαρξη εποπτείας και τη μείωση του χρόνου των παιδιών στις οθόνες προκειμένου να βελτιωθούν οι ακαδημαϊκές επιδόσεις παιδιών και εφήβων που εκτίθενται σε αυτές τις δραστηριότητες.

Επιπλέον, «ο υπερβολικός χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης στα παιδιά έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την προσοχή και τη γνωστική λειτουργία και αυξάνει τα προβλήματα συμπεριφοράς και τις ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, γεγονός το οποίο επίσης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα ακαδημαϊκά αποτελέσματα», αναφέρουν οι συγγραφείς, οι οποίοι χαρακτήρισαν την έρευνα ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου του αυξημένου χρόνου που περνούν τα παιδιά και οι έφηβοι σε δραστηριότητες που βασίζονται σε οθόνες.

Επομένως αν θέλετε τα παιδιά να πάρουν καλούς βαθμούς φέτος, καλό είναι να μειώσετε τον χρόνο που περνούν μπροστά στις οθόνες.