Η μελέτη μπορεί να γίνει μια αρκετά προκλητική διαδικασία και τα εμπόδια γίνονται ακόμη μεγαλύτερη αν κάνουμε λάθος αρχή. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε τις συμβουλές των ειδικών για σωστό διάβασμα του παιδιού που πηγαίνει στο δημοτικό, αλλά και των μεγαλύτερων παιδιών του γυμνασίου. Ας δούμε τις μας προτείνουν οι ειδικοί.
Για τα πρωτάκια του δημοτικού
Τα παιδιά της Α’ δημοτικού δεν ξέρουν πώς να οργανώσουν το διάβασμά τους και ως εκ τούτου χρειάζονται τη βοήθειά μας:
Αρχικά οφείλουμε να βάλουμε το παιδί σε μία ρουτίνα του τύπου «όταν επιστρέφω από το σχολείο αδειάζω την τσάντα μου, κοιτάζω το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και βάζω στο γραφείο μου τα βιβλία και τα τετράδια που θα χρειαστώ. Στη συνέχεια αρχίζω να διαβάζω ένα ένα μάθημα και μόλις το ολοκληρώσω, το βάζω στην τσάντα».
Επάνω στο γραφείο του παιδιού δεν πρέπει να υπάρχουν παιχνίδια και καλό είναι να μην διασπάται η προσοχή του από άλλα ερεθίσματα όπως π.χ. η ανοιχτή τηλεόραση στο διπλανό δωμάτιο.
Αν το παιδί δεν κάθεται να διαβάσει μόνο του, πείτε του πως το διάβασμα είναι αποκλειστικά δική του δουλειά και πως εσείς θα είστε δίπλα του μόνο στην περίπτωση που θα χρειαστεί κάποια βοήθεια. Με την αυτόνομη μελέτη τα παιδιά αποκτούν ανεξαρτησία, αυτοπειθαρχία και αίσθημα ευθύνης, οφέλη ισάξια των γνώσεων που αποκομίζει κάποιος μέσα από τη μελέτη.
Αν δείτε ότι το παιδί δυσκολεύεται να κάνει κάποια άσκηση, αντισταθείτε στον πειρασμό να του την κάνετε εσείς, αλλά προσπαθήστε να του την εξηγήσετε ή αλλιώς, αφήστε τη να του την εξηγήσει η δασκάλα. Μην ξεχνάτε ποτέ να το επιβραβεύετε.
Για τις υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού
Όταν το παιδί επιστρέφει από το σχολείο δώστε του τον απαραίτητο χρόνο ξεκούρασης ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να είναι λιγότερος από μία ώρα.
– Καλό είναι το παιδί να διαβάζει πάντα στο δωμάτιό του και όχι σε κάποιον άλλον χώρο του σπιτιού όπως π.χ. στο σαλόνι.
– Φροντίστε ώστε το παιδί να έχει μία σταθερή ώρα μελέτης.
– Συμβουλεύεστε το να ξεκινάει πάντα από τα πιο δύσκολα μαθήματα για να έχει περισσότερη ενέργεια και πιο καθαρό μυαλό για εκείνα που απαιτούν περισσότερη προσπάθεια.
– Πείτε του να υπογραμμίζει με έντονο χρώμα τα σημεία που το δυσκολεύουν και να τα επαναλαμβάνει.
– Πάνω στο γραφείο καλό είναι να έχει μόνο το βιβλίο, το τετράδιο ή το φυλλάδιο του μαθήματος που μελετά κι αφού το ολοκληρώσει να το βάζει στην τσάντα.
Για τα παιδιά του γυμνασίου και του λυκείου
Ναι στα μικρά και συχνά διαλείμματα: Μικρά διαλείμματα βοηθούν τα παιδιά να αντέξουν περισσότερες ώρες διαβάσματος.
Ναι στη εξάσκηση: Πολύ σημαντικό για τη σωστή μελέτη είναι να κάνει το παιδί διάφορες ασκήσεις και τεστ πάνω σε αυτά που έχει διαβάσει
Ναι στη «διδασκαλία»: Συμβουλεύετε το παιδί να διαβάζει σαν να διδάσκει σε κάποιον.
Ναι στην κλασική μουσική: Σύμφωνα με έρευνες είναι καλό να διαβάζουμε με κλασική μουσική γιατί μας βοηθάει να συγκεντρωθούμε καλύτερα.
Όχι στο διάβασμα το βράδυ: Το βράδυ, ο εγκέφαλος μας αδυνατεί να αποθηκεύσει πληροφορίες. Ένα παιδί μετά από μια τυπική σχολική ημέρα, το μόνο που θα πετύχει διαβάζοντας αργά το βράδυ είναι να χάσει τον ύπνο του.
Όχι στο κινητό: Το κινητό δίπλα σε κάποιον που μελετά μπορεί να είναι ένας από τους λόγους που δεν μπορεί να συγκεντρωθεί να διαβάσει. Το instagram και το facebook μπορούν να περιμένουν κι αυτά το τέλος της μελέτης…