«Μαμά, έχουμε διακοπές! Όχι άλλο διάβασμα!». Την παραπάνω φράση την ακούω καθημερινά από τότε που έκλεισαν τα σχολεία για τις διακοπές του Πάσχα. Την ακούω και τη συμμερίζομαι σαν να μπαίνω ως δια μαγείας στο σώμα και στην ψυχή του παιδιού που υπήρξα κάποτε. Κι όταν επιστρέφω στο σήμερα βλέπω τα παιδιά χαμένα σε σελίδες «πασχαλινών καθηκόντων» και «προγραμματισμένων για μετά το Πάσχα διαγωνισμάτων». Και θυμώνω. Θυμώνω πολύ… Γι’ αυτό και ζήτησα από την εκπαιδευτικό κ. Μαρία Καλλή Κουντούρη να λύσει τις απορίες μου που είναι και οι απορίες κάθε γονιού.
– Πάσχα σημαίνει και διακοπές. Ωστόσο πολλοί γονείς ανησυχούν για το πως θα «εκμεταλλευτεί» το παιδί αυτόν τον ελεύθερο χρόνο. Αφήνουμε το παιδί να κάνει ό,τι του αρέσει ή συνεχίζουμε να θέτουμε ένα πρόγραμμα κατά τα πρότυπα της υπόλοιπης χρονιάς;
«Τα παιδιά έχουν ανάγκη τις διακοπές! Χρειάζονται αυτό το διάλειμμα, για να ξεκουραστούν. Να τα αφήσουμε να βαρεθούν, να σπαταλήσουν κάποιο χρόνο κάνοντας… τίποτε, να παίξουν πολύ! Φυσικά, αν εμείς κρατήσουμε κάποιους σταθερούς «σταθμούς» μέσα στην ημέρα, θα βοηθήσουμε τα παιδιά να έχουν πολύ πιο ομαλή προσαρμογή με την επιστροφή τους στο σχολείο. Για παράδειγμα, θα ήταν καλό να κρατήσετε σταθερό το χρόνο που δικαιούται να παίζει ηλεκτρονικά! Τα παιδιά ακόμα και στις διακοπές χρειάζονται όρια και μέτρο! Επίσης μια σταθερή ώρα για διάβασμα βιβλίου, για επιτραπέζια που εξασκούν τη μνήμη και τη σκέψη… Αφήνουμε έτσι τα παιδιά να δράσουν μέσα σε μια «ελεγχόμενη ελευθερία» αποφεύγοντας τον κίνδυνο να περάσουν δεκαπέντε μέρες απλά χαζεύοντας μια οθόνη»!
– Πολλά σχολεία δίνουν στα παιδιά πολλά φυλλάδια ασκήσεων που πρέπει να διεκπεραιώσουν μέσα στις γιορτές του Πάσχα. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σ’ αυτό;
«Θα ήταν πολύ πιο χρήσιμη η μελέτη με πολύ πιο παραγωγικές δραστηριότητες. Απλά κάποιες φορές, το φυλλάδιο είναι μια εύκολη λύση για οικογένειες που δεν έχουν το χρόνο ή τη φαντασία να δημιουργήσουν συνθήκες μάθησης με τα παιδιά τους. Οι διακοπές είναι γεμάτες ερεθίσματα, που μπορείτε να συζητήσετε μαζί με τα παιδιά. Θα σας πρότεινα να τα ενθαρρύνετε να κρατούν ένα καθημερινό ημερολόγιο με πράγματα που έκαναν μέσα στη μέρα και τους ήταν σημαντικά να τα καταγράψουν και να τα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους. Μπορεί να είναι μια απλή πρόταση κάθε μέρα ή μια ζωγραφιά που θα περιγράψουν προφορικά! Μπορείτε να επισκεφτείτε ένα μουσείο, να οργανώσετε ένα κυνήγι θησαυρού στον κήπο και να φτιάξετε παρέα τους γρίφους. Να ψωνίσετε παρέα στη λαϊκή και να υπολογίσουν το κόστος. Να θυμάστε πως δύο εβδομάδες δεν καταστρέφουν ούτε απειλούν ό,τι χτίστηκε σε γερά θεμέλια στη σχολική ζωή! Οπότε, χαλαρώστε! Κι εσείς και οι εκπαιδευτικοί»!
– Ποια είναι επίσης η άποψή για για το γεγονός ότι ακριβώς μετά το Πάσχα, τα περισσότερα παιδιά, ακόμη κι αυτά του δημοτικού, έρχονται αντιμέτωπα με μία θύελλα προγραμματισμένων (πριν από το Πάσχα) διαγωνισμάτων;
«Αυτό συμβαίνει κυρίως στη μέση εκπαίδευση, όπου τα πάντα σχετίζονται πλέον με βαθμολογία. Αν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να βοηθήσετε το παιδί να προγραμματιστεί έγκαιρα και οργανωμένα! Οτιδήποτε αφήσουν τελευταία στιγμή ή μέσα στις διακοπές, απλώς θα φορτώσει τα παιδιά με επιπλέον στρες αλλά και θα χαλάσει την ανεμελιά των διακοπών! Κι αυτό σίγουρα, δεν βοηθά ένα παιδί να είναι ούτε παραγωγικό ούτε αποδοτικό! Από την άλλη, αν υπάρχει η δυνατότητα, θα ήταν ωφέλιμο και το ίδιο το σχολείο να προγραμματίσει τις αξιολογήσεις κάπως πιο ανώδυνα».
– Τι απαντάμε σε ένα παιδί που μας λέει: «Ουφ με το διάβασμα! Διακοπές έχουμε. Δεν θέλω να ανοίξω βιβλίο!»;
«Πριν απαντήσουμε στο παιδί, ας ρωτήσουμε πρώτα εμάς αν έχουμε από την πολύ μικρή ηλικία εισάγει το βιβλίο στην καθημερινότητα του, ώστε να μην το θεωρεί “σχολική υπόθεση”! Πόσες φορές το παιδί μας, μας έχει δει να διαβάζουμε ένα βιβλίο αντί να πληκτρολογούμε, πόσες φορές επιλέξαμε να χαλαρώσουμε στην παραλία ή στο μετρό συντροφιά με ένα βιβλίο; Αν οι φορές αυτές είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, το παιδί έχει τα δίκια του. Όμως ποτέ δεν είναι αργά! Γίνετε παράδειγμα. Καθίστε παρέα να διαβάσετε, σβήστε φώτα και τηλεόραση, μπείτε κάτω από ένα σεντόνι και «ταξιδέψτε» σε ιστορίες «τρόμου» με έναν φακό.. Κάντε το διάβασμα μία ευχάριστη περιπέτεια και μοιραστείτε τη μαζί του!
– Τι θα προτείνατε να κάνουμε μαζί με το παιδί μας ώστε να μην είναι κολλημένο σε tablets και υπολογιστές;
- Ορίστε σταθερή ώρα για ηλεκτρονικά
- Ορίστε μια σταθερή ώρα για ταινία
- Δώστε του επιλογές
- Κάντε μαζί του πράγματα: βόλτες, επισκέψεις, παιχνίδια, συζητήσεις
- Γίνετε παράδειγμα προς μίμηση! Μην κολλάτε σε οθόνες!
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την εκπαιδευτικό Μαρία Καλλή Κουντούρη