Το πλέον επίκαιρο ερώτημα, τώρα που ανοίγουν τα σχολεία, είναι το εξής: «Πως θα φορέσει το παιδί τη μάσκα στο σχολείο;». Η ψυχολόγος Μαρίνα Μόσχα παίρνει από το χέρι μικρούς και μεγάλους εξηγώντας τους πώς να κάνουμε το απαραίτητο αυτό αξεσουάρ τρόπο ζωής – για το καλό όλων μας…
1. Εξηγούμε στο παιδί τους λόγους για τους οποίους πρέπει να την φορέσει με λόγια που αρμόζουν στην ηλικία του.
2. Απαντάμε στις τυχόν ερωτήσεις και απορίες του χωρίς να μεγεθύνουμε καταστάσεις και χωρίς να δείχνουμε δυσφορία αναφορικά με τη χρήση της μάσκας.
3. Αγοράζουμε μάσκες με χαρούμενα παιδικά σχέδια ή με τους αγαπημένους ήρωες του παιδιού.
4. Κάνουμε πρόβες στο σπίτι και το μαθαίνουμε πως θα την φορέσει σωστά, αρκετές μέρες πριν πάει στο σχολείο και όχι τελευταία στιγμή. Το παιδί, χρειάζεται λίγο χρόνο προσαρμογής όπως άλλωστε χρειαζόμαστε οι περισσότεροι.
5. Φοράμε λοιπόν μαζί του την μάσκα, παρατηρώντας χωρίς να μιλήσουμε ή να το ρωτήσουμε, πότε θα νιώσει δυσφορία (αν νιώσει – δεν είναι υποχρεωτικό). Του εξηγούμε πως θα την βγάλει, με τον σωστό τρόπο. Αν το παιδί είναι πολύ μικρό ηλικιακά, καταγράφουμε τον χρόνο που θα αρχίσει να δυσκολεύεται και την επόμενη φορά το προλαβαίνουμε στο να βγάλει την μάσκα, καθώς του ζητάμε εμείς να την αφαιρέσει με τον τρόπο που του έχουμε δείξει και το επιβραβεύουμε, ώστε να μην καταγραφεί μέσα του ως αρνητική εμπειρία. Σιγά σιγά, καθώς εξοικειώνεται, αυξάνουμε τον χρόνο αφαίρεσης της μάσκας. Σε πιθανή αντίδρασή του, την επόμενη φορά μειώνουμε λίγο τον χρόνο, χωρίς όμως να το επιβραβεύσουμε ή να κάνουμε σχόλια. Σταδιακά, όσο την φοράει, προσπαθούμε να κάνουμε δραστηριότητες που θα κάνει στο σχολείο του, π.χ. ζωγραφίζουμε μαζί του, του διαβάζουμε ένα παραμύθι, τραγουδάμε, ώστε να δει πως θα αντιδράσει καθώς η μάσκα στη διάρκεια του χρόνου αλλά και με την ομιλία ή το τραγούδι, θα υγρανθεί πιο γρήγορα.
6. Το μαθαίνουμε κάθε πότε θα πρέπει να την αλλάζει, πώς θα την βγάζει και πού θα την τοποθετεί.
7. Το μαθαίνουμε πότε και που θα την φορέσει (χώρους του σχολείου) και πότε θα την βγάλει, όπως επίσης και πώς θα την χρησιμοποιήσει αν θέλει να φάει ή να πιεί κάτι, τηρώντας πάντα τους κανόνες υγιεινής που του έχουμε μάθει.
8. Αν δυσκολεύεται, βρίσκουμε τρόπους αντιμετώπισης, όπως για παράδειγμα, αν φοράει γυαλιά, θα βάλει πρώτα τη μάσκα και μετά τα γυαλιά του από πάνω για να μην θολώνουν.
9. Εφόσον έχει αρχίζει και συνηθίζει τη χρήση της μάσκας για πιο μεγάλο διάστημα, δοκιμάστε να βγείτε και έξω, π.χ. πηγαίνετε μαζί για ψώνια, επίσκεψη στο γειτονόπουλο ή στο σπίτι ενός φίλου του… Αυξήστε δηλαδή τον χρόνο χρήσης και εκτός σπιτιού, συνδυάζοντας και άλλους χώρους και δραστηριότητες.
10. Του εξηγούμε γιατί δεν πρέπει «να ανταλλάξει μάσκα» με τους φίλους του και τι θα κάνει αν κάποιο παιδί στο σχολείο επιμείνει σε αυτό.
11. Δεν κάνουμε κριτική μπροστά του για το αν είναι εύκολο ή όχι να την φορέσει, πόσες ώρες, κλπ. Δεν κάνουμε αρνητική κριτική επίσης ή δεν λειτουργούμε αντιδραστικά μπροστά του.
12. Προτιμάμε τις πάνινες μάσκες σε σχέση με τις μιας χρήσης, κυρίως στα μικρά παιδιά, επειδή είναι πιο μικρό το προσωπάκι τους και δυσκολεύονται περισσότερο.
13. Αν νιώσει δυσφορία του λέμε να μιλήσει στη δασκάλα ή στον δάσκαλο πριν βγάλει τη μάσκα του. Επίσης, μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες από τους δασκάλους του, όταν ξεκινήσει το σχολείο για το αν αντιμετωπίζει δυσκολίες στη χρήση μάσκας.
14. Δίνουμε το παράδειγμα εμείς με την στάση μας. Αν για παράδειγμα, υπερθεματίζουμε το θέμα και εκφράζουμε αντιρρήσεις ή μιλάμε για το πόσο δύσκολο είναι, τότε πως περιμένουμε να υπακούσει εκείνο, αν δεν υπακούμε εμείς;
15. Φροντίζουμε να έχουμε επίσημη ενημέρωση και αποφεύγουμε τις συνωμοσιολογίες που μπορούν να βάλουν σε κίνδυνο την υγεία.
Μην ξεχνάμε πως υπάρχουν παιδιά με νοσήματα που επιβάλλουν τη χρήση μάσκας για να προστατευτούν και τα καταφέρνουν μια χαρά για μεγάλα χρονικά διαστήματα, χωρίς να παρουσιάσουν προβλήματα στην υγεία τους. Ας αντιμετωπίσουμε λοιπόν τη χρήση μάσκας ως όπλο απέναντι στον ιό που καραδοκεί και απειλεί την υγεία μας και την ζωή ανθρώπων που είναι πιο ευαίσθητοι σε αυτόν!
Και δεν είναι μόνο η χρήση της μάσκας, είναι και οι κανόνες υγιεινής που θα πρέπει να υπενθυμίσετε στα παιδιά σας, το καλό και σχολαστικό πλύσιμο των χεριών για να φάνε, να μην αγκαλιάζονται και φιλιούνται, να μην βάζουν τα δάχτυλα στο στόμα, στη μύτη, να χρησιμοποιούν χαρτομάντιλο αν θέλουν να ξύσουν το προσωπάκι τους ή να φυσήξουν τη μυτούλα, όπως και να χρησιμοποιούν μόνο τα δικά τους αντικείμενα, παγούρι, φαγητό, κλπ. Δείξτε τους, τους νέους τρόπους χαιρετισμού και κάντε τους ως παιχνίδι. Μην ξεχνάμε πως τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα βιωματικά, παίζοντας!
Πράγματι, το θέμα της μάσκας δεν είναι και μία τόσο εύκολη υπόθεση. Είναι όμως ο μόνος τρόπος που έχουμε, μαζί με το αντισηπτικό, την τήρηση αποστάσεων (που στο σχολείο δεν είναι εφικτή) και την καλή υγιεινή των χεριών που δεν αγγίζουν το πρόσωπο για να προστατευτούμε. Ας δείξουμε την κατάλληλη ωριμότητα που αρμόζει στην περίπτωση, άλλωστε χρειάζεται να μάθουμε να ζούμε με τον κορωνοϊό, χωρίς όμως να τον «προσκαλέσουμε» και στο σπίτι μας, μέχρι να αντιμετωπιστεί η πανδημία.