Οι άνδρες αναδεικνύονται σε πιο επικίνδυνους οδηγούς συγκριτικά με τις γυναίκες και είναι πιο πιθανό να οδηγούν επικίνδυνα οχήματα αποκαλύπτει η πρώτη έρευνα αυτού του είδους που δημοσιεύθηκε online στο Injury Prevention.
Τα ευρήματα ωθούν τους ερευνητές στην διαπίστωση ότι η μεγαλύτερη φυλετική ισότητα σε επαγγέλματα που σχετίζονται με τις μεταφορές και το οδικό δίκτυο συνολικά θα βοηθούσε στη μείωση αυτών των κινδύνων.
Οι ερευνητές θέλησαν να διερευνήσουν κάτι που σπανίως ελέγχεται στις έρευνες. Το πόσο επικίνδυνος είναι ένας οδηγός όχι για τον εαυτό του, αλλά για τους άλλους οδηγούς, πεζούς και γενικότερα χρήστες του οδικού δικτύου.
Ανέτρεξαν σε δεδομένα της περιόδου 2005-2015 αναφορικά με αστυνομικά στατιστικά στοιχεία τραυματισμών, στατιστικά κυκλοφορικής συμφόρησης καθώς και εθνικά ταξιδιωτικά δεδομένα της Αγγλίας.
Χρησιμοποίησαν τα στοιχεία για να αναλύσουν τον κίνδυνο για τους οδηγούς από άλλους μοτοσυκλετιστές, οδηγούς αυτοκινήτων και ταξί, λεωφορείων και φορτηγών ανά δις χιλιομέτρων ταξιδιού και τα κατηγοριοποίησαν ανά τύπο δρόμου (λεωφόρους και μικρές οδούς σε αστικές και αγροτικές περιοχές) και φύλο.
Σε απόλυτους αριθμούς τα αυτοκίνητα και τα ταξί συσχετίστηκαν με τα 2/3 των τροχαίων ατυχημάτων σε άλλους οδηγούς. Ωστόσο μια σύγκριση των μοιραίων ατυχημάτων ανά καλυπτόμενη απόσταση δείχνει ότι άλλα οχήματα μπορεί να είναι πιο επικίνδυνα.
Τα φορτηγά συσχετίστηκαν με ένα στους έξι θανάτους άλλων οδηγών. Παρόμοια υψηλά επίπεδα θανατηφόρων ατυχημάτων ίσχυαν και για τα λεωφορεία ανά χιλιόμετρο οδήγησης.
Παρά το μικρό τους μέγεθος και οι μηχανές έθεταν σε κίνδυνο τους άλλους οδηγούς. Κάθε καλυπτόμενο χιλιόμετρο συνδεόταν με περίπου 2.5 φορές περισσότερους θανάτους άλλων οδηγών ή χρηστών του οδικού δικτύου συγκριτικά με κάθε καλυπτόμενο χιλιόμετρο από αυτοκίνητα.
Στις αστικές περιοχές οι περισσότεροι θάνατοι -173 στη διάρκεια της περιόδου μελέτης – αφορούσαν πεζούς. Είναι σημαντικό λοιπόν οι οδηγοί αυτοκινήτων να μην ενθαρρύνονται να μεταβούν από το αυτοκίνητο στη μηχανή για τη μεταφορά τους, επισημαίνουν οι ερευνητές.
Στην άλλη πλευρά η ποδηλασία φάνηκε σχετικά ασφαλής για τους υπόλοιπους. Σχετίστηκε με λιγότερους θανάτους άλλων ανθρώπων ανά χιλιόμετρο συγκριτικά ΄με άλλες μεθόδους μεταφοράς.
Η ανάλυση με βάση το φύλο έδειξε ότι οι άνδρες αποτελούσαν μεγαλύτερο κίνδυνο για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου για τους πέντε από τους έξι τύπους οχημάτων που μελετήθηκαν.
Για τα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία ο κίνδυνος από τους άνδρες οδηγούς ήταν διπλάσιος από εκείνον των γυναικών ανά καλυπτόμενο χιλιόμετρο, αυξανόμενος σε τέσσερις φορές μεγαλύτερο κίνδυνο για τους οδηγούς φορτηγών και άνω των δέκα για τους μοτοσυκλετιστές.
Η επικεφαλής ερευνητρια Δρ. Rachel Aldred επισημαίνει ότι το επάγγελμα του οδηγού ανδροκρατείται, παραθέτοντας τον υψηλό φόρο αίματος για τους άλλους οδηγούς ή χρήστες του οδικού δικτύου που αφορούν τα φορτηγά, το 95% των οποίων έχουν άνδρες οδηγούς.
Παρότι τα φορτηγά γενικότερα είναι επικίνδυνα οχήματα, οι άνδρες οδηγοί θέτουν ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο συγκριτικά με τις γυναίκες προσθέτει η Δρ. Aldred. Προτείνει μάλιστα μεγαλύτερη ισότητα των δύο φύλων σε αυτά τα επαγγέλματα με σκοπό τη μείωση των ατυχημάτων και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει όσοι χαράζουν πολιτική να το λάβουν υπόψη για την ασφάλεια όλων όσων κυκλοφορούν στους δρόμους.