Σε παραδοσιακές επιλογές παιχνιδιών καλεί τους γονείς να στραφούν για τα δώρα στα παιδιά τους η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής.
Οι Αμερικανοί παιδίατροι επισημαίνουν με σύστασή τους στο Pediatrics ότι οι παραδοσιακοί τύποι παιχνιδιών όπως οι κούκλες, τα τρενάκια, τα αυτοκινητάκια, τα λούτρινα ζώα και τα επιτραπέζια δίνουν στα παιδιά προσχολικής ηλικίας μεγαλύτερη ελευθερία για να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους αλλά και να εξασκήσουν τις ικανότητές τους στην επίλυση προβλημάτων. Παράλληλα τους δίνεται η δυνατότητα να μάθουν να αλληλεπιδρούν με τους άλλους γύρω τους.
Οι αντιλήψεις των γονέων για τα παιχνίδια των παιδιών τους έχουν αλλάξει τις τελευταίες δύο δεκαετίες θεωρώντας πως είναι θετικό και αναγκαίο το να εντρυφήσουν όσο νωρίτερα γίνεται στη σύγχρονη τεχνολογία. Με αυτό τον τρόπο στις προτιμήσεις των γονέων τα ηλεκτρονικά και εικονικά παιχνίδια κατακτούν την πρώτη θέση αφήνοντας πίσω τις παραδοσιακές επιλογές.
Παρότι αυτά τα παιχνίδια προωθούνται και διαφημίζονται ως εκπαιδευτικά οι ερευνητές, ανάμεσά τους ο αναπληρωτής καθηγητής Παιδιατρικής Alan Mendelsohn, του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης τονίζει πως «τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο ποιοτικό χρόνο και αλληλεπίδραση με τους γονείς μέσα από τα παιχνίδια».
Ωστόσο ο Δρ. Mendelsohn τονίζει τη σημασία του μέτρου επισημαίνοντας πως ο χρόνος μπροστά στην οθόνη για ένα παιδί εφόσον δεν ξεφεύγει από τα φυσιολογικά όρια δεν είναι επιβλαβής. «Δεν πρέπει να αντικαθιστά τις αλληλεπιδράσεις των γονιών με τα παιδιά», εξηγεί.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει στους γονείς να μη γίνεται καμία χρήση οθόνης για βρέφη και νήπια έως 18 μηνών, πολύ περιορισμένη χρήση για τις ηλικίες 18 έως 24 μηνών και χρήση έως 60 λεπτών ανά ημέρα για παιδιά προσχολικής ηλικίας έως πέντε ετών.
Παράλληλα ο ελληνικής καταγωγής Δρ. Δημήτρης Χρηστάκης, διευθυντής του Κέντρου για την Υγεία, Συμπεριφορά και Ανάπτυξη του Παιδιού στο Ινστιτούτο Ερευνών για τα Παιδιά στο Σιατλ των ΗΠΑ σημειώνει ότι δεν υπάρχει ακόμη ομοφωνία κατά πόσον οι επιπτώσεις από τις ηλεκτρονικές συσκευές στην ανάπτυξη των παιδιών είναι θετικές ή αρνητικές.
«Το πρόβλημα με όλες αυτές τις συσκευές είναι πως σχεδιάστηκαν για να απαιτούν την προσοχή του χρήστη ενώ είναι δύσκολο να μοιραστείς κάτι, όταν τις χρησιμοποιείς».
Και η έρευνα καταλήγει πως η αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά και με τους γονείς την ώρα του παιχνιδιού είναι κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων του παιδιού.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ