homescreen

Τα έξυπνα σνακ που νικούν την κούραση και την αϋπνία

Τα έξυπνα σνακ που νικούν την κούραση και την αϋπνία


Νίκη Ψάλτη

Ο κουρασμένος και άυπνος εγκέφαλός μας μπορεί να ζητάει λιπαρά και σακχαρούχα σνακ για να αντέξει, αλλά η έρευνα αποκαλύπτει ότι τα σνακ που θα τον βοηθήσουν να ανταπεξέλθει είναι άλλα. Ας δούμε ποια

Μια απλή κίνηση αντικατάστασης των πλούσιων σε σάκχαρα και κορεσμένο λίπος σνακ με λαχανικά μπορεί να μειώσει την επίδραση του ανεπαρκούς ύπνου στον οργανισμό υποστηρίζει νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Lifestyle Medicine.

Με απλά λόγια αντικαθιστώντας τα τσιπς με καρότα ή μήλα μπορεί να νιώσουμε μείωση της αίσθησης κόπωσης που παρουσιάζεται λόγω αϋπνίας.

Όταν λοιπόν πρέπει να παραμείνουμε οπωσδήποτε ξύπνιοι και σε εγρήγορση καλό είναι να μην υποκύψουμε στην κατανάλωση λιπαρών, σακχαρούχων και ανθυγιεινών σνακ, αλλά να επιλέξουμε πιο υγιεινά. Τα πιο υγιεινά σνακ είναι αυτά που θα διώξουν την κούραση υποστηρίζουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Stanford.

Είναι γνωστό ότι ο ανεπαρκής ύπνος επηρεάζει τις ικανότητες λήψης αποφάσεων, οδηγώντας σε έλλειψη θέλησης και αυξάνοντας την επιθυμία για κατανάλωση ζάχαρης ως μέσο ενίσχυσης της αντοχής.

Μάλιστα σύμφωνα με έρευνα του 2019 που δημοσιεύθηκε στη  Journal of Neuroscience οι κουρασμένοι άνθρωποι δεν λαχταρούν μόνο ανθυγιεινά φαγητά, αλλά είναι και πιο πιθανό να σπαταλούν περισσότερα χρήματα αγοράζοντας σνακ.

Η μειωμένη εγκεφαλική λειτουργία λόγω αϋπνίας δεν οδηγεί μόνο σε αύξηση της λαχτάρας για ζάχαρη, αλλά και για λιπαρά και αλάτι. Οι επιθυμίες αυτές δεν συνιστούν απειλή για όσους περιστασιακά ξενυχτούν, αλλά για εκείνους που λόγω επαγγέλματος κάνουν βάρδιες και ξενυχτούν, όπως οι γιατροί, ο κίνδυνος αυξημένης κατανάλωσης ανθυγιεινών σνακ είναι μεγάλος.

Οι ερευνητές βασίστηκαν στην ανάλυση των δεδομένων μια έρευνας ευεξίας στην οποία συμμετείχαν 245 γιατροί τον Μάρτιο του 2016. Η μελέτη ανέδειξε τρία μοτίβα διατροφής: α) διατροφή βασισμένη σε φυτικά τρόφιμα, β) υψηλή σε πρωτεΐνη και γ) υψηλή σε κορεσμένο λίπος και ζάχαρη.

Όπως ήταν αναμενόμενο διαπιστώθηκε ότι εκείνοι που ακολουθούσαν τον τελευταίο τύπο διατροφής είχαν και υψηλότερα σκορ στην κλίμακα μέτρησης της αϋπνίας.

Από την άλλη μεριά ωστόσο η χορτοφαγική διατροφή οδήγησε σε μείωση των παραπάνω σκορ, ενώ η πρωτεϊνική διατροφή δεν οδήγησε σε αλλαγή στα σκορ.

Επομένως η κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών και η μείωση λίπους και ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερες επιδόσεις όταν ο εγκέφαλός μας είναι εξαντλημένος σχολιάζει η επικεφαλής ερευνήτιρα Δρ. Maryam Hamidi, επιστήμονας διατροφής του Κέντρου WellMD του Πανεπιστημίου Stanford.