homescreen

Παιδιά και ηλεκτρονικές συσκευές: Τι λάθος κάνουν οι γονείς

Παιδιά και ηλεκτρονικές συσκευές: Τι λάθος κάνουν οι γονείς


ygeiamou.gr team

Τελικά, το να αφήνετε το παιδί σας να περνά περισσότερο χρόνο στο tablet σαν ανταμοιβή για την καλή του συμπεριφορά, δεν είναι και η καλύτερη ιδέα

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Guelph βρήκαν ότι τα παιδιά των οποίων οι γονείς χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές σαν ανταμοιβή ή τιμωρία για κάποια πράξη τους, περνούν περισσότερο χρόνο πάνω από μία οθόνη από ό,τι τα υπόλοιπα.

«Όπως δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τις λιχουδιές και τα γλυκά ως ανταμοιβή για τα παιδιά, έτσι και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Όσο το κάνουμε τόσο πιο ελκυστικά φαίνονται στα παιδιά», λέει η καθηγήτρια οικογενειακών σχέσεων και εφαρμοσμένης διατροφής Jess Haines, η οποία συνεργάστηκε στην έρευνα με τη Lisa Tang. «Όταν χρησιμοποιείς το φαγητό σαν βραβείο, κάνεις τα παιδιά να προτιμούν το κέικ από το καρότο. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ηλεκτρονικές συσκευές».

Η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο BMC Obesity διερεύνησε τον αντίκτυπο των γονικών πρακτικών στο χρόνο που τα νεαρά παιδιά περνούν πάνω από μία οθόνη. Στη μελέτη συμμετείχαν 62 παιδιά ηλικίας από 18 μηνών έως πέντε ετών και 68 γονείς. «Τα παιδιά κάτω των δύο ετών δε θα πρέπει να περνούν καθόλου χρόνο με ηλεκτρονικές συσκευές», τονίζει, πάντως, η Tang.

Οι γονείς κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως «πώς ελέγχουν τον χρόνο που περνούν τα παιδιά τους στο tablet ή στο κινητό», «πότε επιτρέπουν στα παιδιά να παίζουν με τις ηλεκτρονικές συσκευές» και «αν οι ίδιοι αφιερώνονται στο κινητό ή το tablet τους όταν τα παιδιά βρίσκονται γύρω τους».

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά μέσο όρο τα παιδιά περνούν περίπου μιάμιση ώρα μπροστά από την οθόνη κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και κάτι παραπάνω από δύο ώρες μέσα στο Σαββατοκύριακο. Αντίστοιχα, οι γονείς περνούν κατά μέσο όρο δύο ώρες την ημέρα μέσα στην εβδομάδα ασχολούμενοι με τις ηλεκτρονικές συσκευές και περισσότερες από δυόμιση ώρες τα Σαββατοκύριακα.

Είναι γεγονός πως τα αποτελέσματα των παιδιών επηρεάστηκαν από παράγοντες όπως το αν οι γονείς χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές σαν επιβράβευση, καθώς η πλειοψηφία των γονέων ανέφερε ότι χρησιμοποιούσε αυτή τη μέθοδο ως ένα τρόπο να ελέγξει τη συμπεριφορά των παιδιών, ιδίως τα Σαββατοκύριακα. Η πρακτική αυτή είχε ως αποτέλεσμα τα παιδιά να περνούν κατά μέσο όρο 20 λεπτά παραπάνω κάθε μέρα μπροστά από μία οθόνη.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης, ότι αν οι γονείς ασχολούνται με τις ηλεκτρονικές συσκευές όταν τα παιδιά τους είναι τριγύρω, τα παιδιά επίσης περνούν περισσότερο χρόνο με αυτές, πράγμα το οποίο επιτείνεται όταν η μητέρα είναι εκείνη που ακολουθεί αυτό το μοτίβο συμπεριφοράς.

«Επίσης, είναι πιθανό οι γονείς να επιτρέπουν στο παιδί να ασχολείται με τις ηλεκτρονικές συσκευές όταν κι εκείνοι κάνουν το ίδιο», σημειώνει η Haimes. «Αυτό δε συμβαίνει τόσο συχνά σε γονείς με πολύ μικρά παιδιά, καθώς εκείνοι μπορούν να αφιερώσουν αυτό το χρόνο, όταν το παιδί κοιμάται. Όσο, όμως, τα παιδιά μεγαλώνουν, μειώνουν τις ώρες του ύπνου μέσα στην ημέρα και καθυστερούν να κοιμηθούν το βράδυ, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους γονείς να βρουν ελεύθερο χρόνο για να ασχοληθούν με τα νέα στο tablet ή στο κινητό τους».

Τέλος, η μελέτη βρήκε ότι στα παιδιά που επιτρέπεται να παίζουν με μια ηλεκτρονική συσκευή κατά τη διάρκεια του φαγητού, επίσης αυξάνονται οι πιθανότητες περισσότερης ενασχόλησης με τις ηλεκτρονικές συσκευές.

«Δεν πιστεύουμε ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές πρέπει να αποτελούν μέρος ενός γεύματος, καθώς αυτός ο χρόνος είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την επικοινωνία μιας οικογένειας», σημειώνει η Haines και συνεχίζει: «Οι γονείς οφείλουν να θυμούνται ότι αν απαγορεύσουν μια φορά στα παιδιά να ασχολούνται με το tablet ή το κινητό κατά τη διάρκεια του γεύματος, θα πρέπει να φανούν συνεπείς και να ακολουθήσουν αυτή την τακτική».

«Είναι σημαντικό να καταλάβουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν την ενασχόληση των παιδιών με τις ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς η καθιστική αυτή δραστηριότητα συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας, όπως επίσης και με χαμηλότερες επιδόσεις σε εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο μακροπρόθεσμα», σχολιάζει η Tang και κλείνει το σχόλιό της λέγοντας:

«Η παρακολούθηση μια οθόνης απομακρύνει ένα παιδί από άλλες δραστηριότητες που το βοηθούν να αναπτύξει κοινωνικές και εκπαιδευτικές δεξιότητες. Ελπίζουμε ότι αυτά τα ευρήματα θα μας βοηθήσουν να ενημερώσουμε κατάλληλα τους νέους γονείς, οι οποίοι εισέρχονται σε ένα κόσμο όπου οι οθόνες είναι πανταχού παρούσες».