homescreen

Να τι παθαίνουμε όταν μας λείπει η βιταμίνη Κ

Να τι παθαίνουμε όταν μας λείπει η βιταμίνη Κ


ygeiamou.gr team

Σημαντική επίδραση στην κινητικότητα φαίνεται πως έχει η έλλειψη της βιταμίνης Κ σύμφωνα με νέα μελέτη

Με αυξημένο κίνδυνο κινητικών δυσκολιών και αναπηρίας σε γηραιότερους ενήλικες σχετίζεται η έλλειψη βιταμίνης K σύμφωνα με νέα μελέτη που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου Tufts και δημοσιεύθηκε στο Journal of Gerontology: Medical Sciences.

Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που αξιολογεί τη σχέση μεταξύ των επιπέδων βιοδεικτών βιταμίνης Κ και της κινητικής δυσκολίας και αναπηρίας σε γηραιότερους ενήλικες.

«Λόγω του αυξανόμενου πληθυσμού των ηλικιωμένων είναι σημαντικό για μας να καταλάβουμε τους διάφορους παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο για αναπηρία», δήλωσε η Δρ. Kyla Shea, επικεφαλής της μελέτης.

Από τους μελετητές εξετάστηκαν δύο βιοδείκτες: η βιταμίνη Κ που κυκλοφορεί στο αίμα (φυλλοκινόνη) και μια λειτουργική μέτρησης της βιταμίνης Κ το πλάσμα ucMGP. Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε με αξιοποίηση δεδομένων από 635 άνδρες και 688 γυναίκες ηλικίας 70-79 ετών από τη μεγάλη έρευνα Health ABC (Health, Aging, and Body Composition Study). Στην έρευνα η αξιολόγηση της κινητικότητας των συμμετεχόντων γινόταν κάθε έξι μήνες για έξι έως 10 χρόνια  Τα στοιχεία λαμβάνονταν μέσω ετήσιων κλινικών επισκέψεων και τηλεφωνικών συνεντεύξεων στον ενδιάμεσο χρόνο.

Η μελέτη έδειξε ότι οι γηραιότεροι ενήλικες με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Κ στο αίμα ήταν πιο πιθανό να αναπτύξουν κινητικές δυσκολίες και αναπηρία. Ο έτερος βιοδείκτης, το πλάσμα ucMGP, δεν έδειξε κάποια σαφή σχέση με την κινητική δυσκολία ή αναπηρία.

Συγκεκριμένα, οι εθελοντές με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Κ στο αίμα τους ήταν σχεδόν 1,5 φορά πιο πιθανό να αναπτύξουν κινητικούς περιορισμούς και σχεδόν δύο φορές πιο πιθανό να αναπτύξουν κινητική αναπηρία συγκριτικά με τους εθελοντές που είχαν υψηλότερα επίπεδα. Το συμπέρασμα ήταν το ίδιο και για τα δύο φύλα.

«Οι δύο βιοδείκτες που εξετάσαμε είναι γνωστό ότι αντικατοπτρίζουν τα επίπεδα βιταμίνης K, ενώ τα επίπεδα των βιοδεικτών μπορούν επίσης να επηρεαστούν από επιπλέον γνωστούς ή άγνωστους παράγοντες. Πρέπει όμως να γίνουν περισσότερα πειράματα για να κατανοηθούν οι μηχανισμοί των βιοδεικτών και της βιταμίνης Κ καθώς επίσης και του ρόλου τους στην ικανότητα κίνησης», δήλωσε η Sarah Booth, εκ των συγγραφέων της μελέτης και ερευνήτρια της βιταμίνης Κ και της διατροφής.

Τα επίπεδα βιταμίνης Κ στο αίμα αντικατοπτρίζουν την ποσότητα βιταμίνης Κ στη διατροφή. Οι καλύτερες διατροφικές πηγές βιταμίνης Κ περιλαμβάνουν τροφές όπως το σπανάκι και το μπρόκολο αλλά και ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα. Για ένα μέσο ενήλικα, μία κούπα σπανάκι του παρέχει 145 μικρογραμμάρια (mcg) βιταμίνης Κ1 και μισή κούπα βρασμένο μπρόκολο παρέχει 110 μικρογραμμάρια βιταμίνης Κ1.