Ένα ειδικά σχεδιασμένο παιχνίδι για κινητά τηλέφωνα μπορεί να ανιχνεύσει άτομα που κινδυνεύουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο PNAS.
Το παιχνίδι «Glitcher», το οποίο δημιουργήθηκε από την Deutsche Telekom σε συνεργασία με την Alzheimer’s Research UK, το Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου (UCL), το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας (UEA)και προγραμματιστές παιχνιδιών, σχεδιάστηκε για να βοηθήσει τους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα την άνοια βλέποντας πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος σε σχέση με τη χωρική πλοήγηση.
Οι ερευνητές μελέτησαν δεδομένα από ένα παιχνίδι που ονομάζεται Sea Hero Quest, το οποίο έχουν κατεβάσει και παίζουν περισσότεροι από 4,3 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.
Όσο οι παίκτες βρίσκουν το δρόμο τους μέσα από λαβύρινθους σε νησιά και παγόβουνα, η ερευνητική ομάδα μεταφράζει κάθε 0,5 δευτερόλεπτα παιχνιδιού σε επιστημονικά δεδομένα, μελετώντας τον τρόπο με τον οποίο παίζουν το παιχνίδι οι άνθρωποι που είναι γενετικά προδιατεθειμένοι στη νόσο Αλτσχάιμερ, σε σύγκριση με αυτούς που δεν είναι.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι τα άτομα που έχουν γενετικό κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου Αλτσχάιμερ μπορούν να διακριθούν από αυτούς που δεν έχουν, σε συγκεκριμένα επίπεδα του παιχνιδιού Sea Hero Quest.
Μάλιστα, τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την εφαρμογή Sea Hero Quest είναι ζωτικής σημασίας για την έρευνα, αφού τα δύο λεπτά παιχνιδιού ισοδυναμούν με πέντε ώρες εργαστηριακής έρευνας και με τρία εκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως, οι επιστήμονες θα χρειάζονταν πάνω από 1.700… χρόνια για να ολοκληρώσουν μια μελέτη τέτοιας έκτασης στο εργαστήριο.
Η ομάδα μελέτησε τα σχετικά με το παιχνίδι δεδομένα που συγκεντρώθηκαν από 27.108 παίκτες στο Ηνωμένο Βασίλειο ηλικίας 50-75 ετών, την πιο ευάλωτη ηλικιακή ομάδα για την ανάπτυξη της νόσου Αλτσχάιμερ την επόμενη δεκαετία.
Συνέκριναν, λοιπόν, αυτά τα στοιχεία αναφοράς με μια μικρότερη εργαστηριακή ομάδα 60 ατόμων που υποβλήθηκε σε γενετικές εξετάσεις. Οι 31 από αυτούς τους εθελοντές είχαν το γονίδιο APOE4, που συνδέεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ, ενώ οι 29 δεν το είχαν.
Όπως αποδείχθηκε, οι άνθρωποι που είχαν το APOE4 είχαν χειρότερες επιδόσεις στη χωρική πλοήγηση και διαφορετικό τρόπο που έπαιζαν το παιχνίδι, στοιχεία πολύ σημαντικά, καθώς πρόκειται για ανθρώπους που δεν έχουν προβλήματα μνήμης.
«Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να ανιχνεύσουμε ανθρώπους που έχουν γενετικό κίνδυνο για τη νόσο Αλτσχάιμερ με βάση το πώς παίζουν το παιχνίδι», σχολιάζει ο βασικός ερευνητής Michael Hornberger, από την Ιατρική Σχολή του Norwich τoυ UEA.
Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά επειδή ένα τυποποιημένο τεστ μνήμης και σκέψης δεν μπορούσε να διακρίνει μεταξύ των ομάδων κινδύνου και των ασφαλών ομάδων.
«Μέχρι το 2050 θα πάσχουν από άνοια 135 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως. Γι’αυτό πρέπει να εντοπίζουμε νωρίς τους ανθρώπους που κινδυνεύουν, έτσι ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ανάπτυξης άνοιας στο μέλλον.
Η τρέχουσα διάγνωση της άνοιας βασίζεται έντονα στα συμπτώματα της μνήμης, τα οποία όμως γίνονται εμφανή όταν η ασθένεια είναι πλέον σε αρκετά προχωρημένο στάδιο. Αντίθετα, τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι τα ανεπαίσθητα ελλείμματα πλοήγησης και ευαισθητοποίησης μπορούν να προηγηθούν κατά πολύ των συμπτωμάτων μνήμης.
Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι μπορούμε να ανιχνεύσουμε αξιόπιστα τέτοιες μεταβολές στα υγιή άτομα που δεν έχουν εμφανίσει συμπτώματα, έχουν, όμως, γενετικό κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ. Έτσι θα μπορέσουμε να επικαιροποιήσουμε τις μελλοντικές διαγνωστικές συστάσεις και τις θεραπείες για την αντιμετώπιση αυτής της καταστροφικής ασθένειας», καταλήγει ο Δρ. Hornberger.