Οι ψυχολόγοι από τα βρετανικά Πανεπιστήμια του Central Lancashire και του Lancaster και του σουηδικού Πανεπιστημίου του Gävle βρήκαν ότι η μουσική που ακούμε στο παρασκήνιο την ώρα που ασχολούμαστε με άλλες εργασίες μειώνει σημαντικά την ικανότητα δημιουργικής επίλυσης των προβλημάτων, την ικανότητα να εκτελούμε αποτελεσματικά τα καθηκόντά μας, ενώ δοκιμάζει και περιορίζει τον λεκτικό μας πλούτο! Από την άλλη μεριά όμως δεν διαπίστωσαν παρόμοια επιβαρυντική δράση με τους ήχους που ακούγονται σε μία βιβλιοθήκη.
Για παράδειγμα σε ένα εθελοντή παρουσιάστηκαν τρεις λέξεις (π.χ. dress, dial, flower) ζητώντας του να εντοπίσει μία λέξη (στην προκειμένη ήταν η λέξη sun) που θα μπορούσε να συνδυαστεί με τις προαναφερθείσες λέξεις που του είχαν παρουσιαστεί δημιουργώντας μία κοινή λέξη ή φράση (sundress, sundial και sunflower).
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τρία πειράματα που περιλάμβαναν λεκτικά πειράματα όπως το παραπάνω είτε σε ένα ήσυχο περιβάλλον, είτε ακούγοντας:
- Ένα τραγούδι στο παρασκήνιο με ξένους (άγνωστους) στίχους
- Ορχηστρική μουσική χωρίς στίχους
- Τραγούδια με γνωστούς στίχους
Ο Δρ. Neil McLatchie από το Πανεπιστήμιο του Lancaster δήλωσε: «Βρήκαμε ισχυρά στοιχεία για μειωμένη απόδοση όταν ακούγεται μουσική συγκριτικά με συνθήκες σιωπής». Μάλιστα η μείωση της ικανότητας δημιουργικής επίλυσης των λεκτικών προβλημάτων ήταν αισθητή και στα τρία μουσικά περιβάλλοντα που επέλεξαν οι ερευνητές.
Οι ερευνητές λένε ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι η μουσική διαταράσσει την προφορική λειτουργία της μνήμης.
Μάλιστα το τρίτο παράδειγμα έκθεσης σε μουσική με οικείους στίχους, επηρέασε περισσότερο τη δημιουργικότητα ανεξάρτητα από το ότι η μουσική βελτίωνε τη διάθεση των συμμετεχόντων
Από την άλλη μεριά δεν υπήρχε σημαντική διαφορά στην απόδοση των συμμετεχόντων στα λεκτικά πειράματα όταν βρίσκονταν σε ένα ήσυχο περιβάλλον (σιωπής) ή εκτίθεντο στο θόρυβο μίας βιβλιοθήκης.
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι αυτό οφείλεται στην «σταθερότητα» του ήχου της βιβλιοθήκης ο οποίος δεν είναι τόσο διασπαστικός.
«Για να συνοψίσουμε, τα ευρήματα αμφισβητούν τη δημοφιλή άποψη ότι η μουσική ενισχύει την δημιουργικότητα και επιπλέον υποστηρίζουν πως η μουσική ανεξάρτητα από το περιεχομένο (ορχηστρικό, γνωστοί ή άγνωστοι στίχοι) επηρεάζει δυσμενώς τη δημιουργική απόδοση στην δοκιμασία επίλυσης προβλημάτων.