homescreen

Δεν φαντάζεστε πόσες αποτυχημένες προσπάθειες μετρούν όσοι προσπαθούν να κόψουν το τσιγάρο

Δεν φαντάζεστε πόσες αποτυχημένες προσπάθειες μετρούν όσοι προσπαθούν να κόψουν το τσιγάρο


ygeiamou.gr team

Αν έχετε ήδη προσπαθήσει μία φορά να κόψετε το κάπνισμα και αποτύχατε, δεν πρέπει να απογοητεύεστε

Όπως τονίζουν ειδικοί πνευμονολόγοι, μία απόπειρα δεν είναι αρκετή στην περίπτωση του τσιγάρου.

«Οι καπνιστές αναπτύσσουν μια φυσιολογική εξάρτηση από τη νικοτίνη και χρειάζονται κάτι παραπάνω από τη δύναμη της θέλησης για να καταφέρουν να σταματήσουν το τσιγάρο», επισημαίνει σχετικά ο Δρ. Danish Ahmad, πνευμονολόγος από το Ιατρικό Κέντρο Milton S. Hershey του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια.

Η Αμερικανική Αντικαπνιστική Εταιρεία με τη σειρά της αναφέρει ότι οι καπνιστές συνήθως προσπαθούν να σταματήσουν το κάπνισμα από 8-10 φορές πριν τελικά το πετύχουν. Μπορεί ο αριθμός αυτός να ακούγεται απογοητευτικός για πολλούς, υπάρχουν, όμως, και ευχάριστα νέα.

Σύμφωνα με την Diane Schmeck, πιστοποιημένη θεραπεύτρια για τη διακοπή του καπνίσματος από το ίδιο Πανεπιστήμιο, «όσες περισσότερες φορές προσπαθούν οι άνθρωποι να σταματήσουν το κάπνισμα, τόσο πιο επιτυχημένη θα είναι η επόμενη φορά».

Παρόλο που το 79% των καπνιστών αναγνωρίζουν πως θέλουν να σταματήσουν το τσιγάρο, κυρίως για να αποφύγουν νόσους όπως ο καρκίνος του πνεύμονα και οι καρδιαγγειακές παθήσεις, υπάρχουν πολλοί λιγότερο γνωστοί κίνδυνοι για την υγεία. Ενδεικτικά, το κάπνισμα μπορεί να προκαλέσει καρκίνο του οισοφάγου, του παγκρέατος και του στομάχου, αλλά και αναπνευστικά προβλήματα που μπορούν δυνητικά να οδηγήσουν στο εμφύσημα.

«Το κάπνισμα επηρεάζει τα μικρά αιμοφόρα αγγεία του σώματος, πράγμα που σημαίνει χειρότερη κυκλοφορία στα άκρα ή μεγαλύτερο κίνδυνο στυτικής δυσλειτουργίας στους άνδρες», προσθέτει η Δρ. Schmeck.

Αν, ωστόσο, κάποιος καταφέρει τελικά να διακόψει το κάπνισμα, θα δει τα οφέλη πάρα πολύ άμεσα. «Μέσα σε μόλις 20 λεπτά, βελτιώνεται ο καρδιακός ρυθμός και η αρτηριακή πίεση ενός καπνιστή, ενώ μέσα σε 12 ώρες μειώνονται τα επίπεδα μονοξειδίου του άνθρακα», εξηγεί ο Δρ. Ahmad.

Σύμφωνα με έρευνες, οι καπνιστές έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να σταματήσουν το κάπνισμα μέσω προγραμμάτων προσωπικής συμβουλευτικής, ομαδικής υποστήριξης και φαρμακευτικής αγωγής, με τη θεραπεία αντικατάστασης νικοτίνης να συστήνεται συχνά από αρκετούς γιατρούς.

Τα φάρμακα αυτά αντικαθιστούν τη νικοτίνη που αναζητά το σώμα ως αποτέλεσμα του καπνίσματος. Άλλοι τύποι φαρμακευτικής αγωγής είναι η από του στόματος, με το φάρμακο που συνταγογραφείται συχνότερα σε τέτοιες περιπτώσεις να περιέχει τη δραστική ουσία βαρενικλίνη. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το καλύτερο που έχει να κάνει κάποιος για την υγεία του, είναι να συνεχίσει να προσπαθεί να σταματήσει το κάπνισμα», συμβουλεύουν, τέλος, οι επιστήμονες.