Ο ένας στους δύο Έλληνες δυσκολεύεται να καλύψει τις δαπάνες υγείας – στο σύστημα δημόσιας υγείας, που κατά το αφήγημα της κυβέρνησης, προσφέρει δωρεάν και καθολική κάλυψη στον πληθυσμό. Το οικονομικό βάρος είναι ακόμη μεγαλύτερο για το 21% του πληθυσμού, και συγκεκριμένα για την ηλικιακή ομάδα των 65χρονων και άνω, που στην πλειοψηφία τους δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τη συμμετοχή στα φάρμακά τους. Το 60% του πληθυσμού παραμένει χωρίς οικογενειακό γιατρό, ενώ σημαντικό ποσοστό (40%) αυτών που επισκέφθηκαν δημόσια δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) έμεινε δυσαρεστημένο από την επίσκεψη. Οκτώ στους δέκα Έλληνες χρειάστηκε να πληρώσουν από την τσέπη τους τον γιατρό, στο τελευταίο εξάμηνο, με το 20% εξ αυτών να δηλώνουν ότι έχουν δαπανήσει πάνω από 70 ευρώ τον μήνα.

Πρόκειται για μερικά από τα σημεία της δύσβατης διαδρομής που καλούνται να διανύσουν οι Έλληνες μέσα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) και στην ΠΦΥ όπως αυτά αποτυπώνονται πανελλαδική έρευνα της Alco που διεξήχθη για λογαριασμό του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΙΣΑ).

«Οι Έλληνες ανεβαίνουν Γολγοθά αναζητώντας δομές και γιατρούς στο σύστημα δημόσιας υγείας» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΙΣΑ, κ. Γιώργος Πατούλης, κατά την παρουσίαση της έρευνας στα γραφεία του ΙΣΑ, τη Μεγάλη Τρίτη.

Η έρευνα διεξήχθη όπως εξήγησε τόσο ο κ. Πατούλης όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Alco, κ. Κώστας Παναγόπουλος, προκειμένου να καταγραφεί η κατάσταση στο πεδίο της υγείας, μετά και την επίσημη έναρξη από τον περασμένο Ιανουάριο της λειτουργίας της ΠΦΥ.

Σε αντίθεση με ό,τι θετικό «βλέπει» η ηγεσία της Αριστοτέλους για τον χώρο των νοσοκομείων, των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ), των οικογενειακών γιατρών, βρίσκεται όμως η οπτική των Ελλήνων. Από την έρευνα προκύπτει πως οι Έλληνες βλέπουν δυσλειτουργίες στην ΠΦΥ που έχουν υποβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, υπολειτουργία των ΤΟΜΥ, δραματικές ελλείψεις οικογενειακών ιατρών, ειδικά στην περιφέρεια που έχει ως αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός ασθενών να υποδιαγιγνώσκεται και να υποθεραπεύεται.

Αρνητικές και απαισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις του πληθυσμού και για το μέλλον της δημόσιας υγείας, απόδειξη της ελάχιστης εμπιστοσύνης που έχουν στις υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας.

Ένας στους 2 δηλώνει πως για να πορευτεί ασφαλώς μέσα στο σύστημα δημόσιας υγείας θεωρεί αναγκαία την πληρωμή καθ’ οιονδήποτε τρόπο και επίσης ποσοστό 46% βλέπει μόνο επιδείνωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας της περίφημης «μεταρρύθμισης» της ΠΦΥ το επόμενο διάστημα.

«Η υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας -που αναδεικνύεται και από την έρευνα- είναι αποτέλεσμα των αποτυχημένων και επικίνδυνων πολιτικών που ακολουθήθηκαν. Η εικόνα που αποκαλύπτεται αποδεικνύει τις ευθύνες του Υπουργείου Υγείας που έχει οδηγήσει σε απόγνωση τους ασθενείς που δεν μπορούν να καλύψουν τις δαπάνες για την υγεία τους. Η δε περίφημη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, αποτελεί μία ακόμα παταγώδη αποτυχία που απορρύθμισε περαιτέρω το σύστημα. Όπως αποδεικνύεται, οι πολίτες εξαναγκάζονται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να πληρώσουν την υγεία τους» ανέφερε ο κ. Πατούλης. Ενδεικτικό της δύσκολης για τον πληθυσμό κατάστασης που επικρατεί είναι ότι η ροή πολιτών προς το Κοινωνικό Ιατρείο του ΙΣΑ έχει αυξηθεί αλλά και το γεγονός πως αυξάνονται συνεχώς τα αιτήματα των πολιτών, ακόμη και ασφαλισμένων, να λάβουν τη θεραπεία τους στο πλαίσιο της δράσης του Κοινωνικού Ιατρείου, καθώς δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε τη συμμετοχή στη θεραπεία τους.

Ειδικότερα από την έρευνα προέκυψαν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • ο 1 στους 2 πολίτες δυσκολεύεται να καλύψει τις δαπάνες υγείας (κυρίως άτομα άνω των 65 ετών) και 4 τους 10 Έλληνες τη δαπάνη για φάρμακα
  • οι 2 στους 3 Έλληνες κάνουν χρήση υπηρεσιών υγείας κάθε χρόνο
  • οι 4 στους 10 πολίτες θεωρούν ότι οι υπηρεσίες έχουν επιδεινωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, 3 στους 10 θεωρούν ότι έχουν μείνει στάσιμες και 2 στους 10 ότι έχουν βελτιωθεί
  • το 59% των πολιτών γυρίζει την πλάτη στον οικογενειακό γιατρό και δηλώνει ότι θα παραμείνει στο γιατρό που τον παρακολουθεί
  • αυξήθηκε ο αριθμός των πολιτών που δεν έμειναν ευχαριστημένοι από τη Μονάδα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που επισκέφθηκαν, από 36% τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε 41%
  • αυξήθηκε κατά 16% ο αριθμός των πολιτών που εκτιμούν ότι το νέο σύστημα ΠΦΥ θα οδηγήσει σε επιδείνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από 30% σε 46%
  • το 50% δυσπιστεί σε σχέση με το Δημόσιο σύστημα υγείας, εκτιμώντας ότι για να καλύψει τις ανάγκες του θα πρέπει να πληρώσει
  • το 70% δεν έχει εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό και ένας στους δύο δηλώνει άγνοια για το νέο σύστημα ΠΦΥ
  • το 80% των πολιτών έχει πληρώσει από την τσέπη του για υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας όπως επίσκεψη σε γιατρό ή διαγνωστικές εξετάσεις ενώ το 20% έχει πληρώσει πάνω από 70 ευρώ.

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας, ο διευθύνων σύμβουλος της Alco, κ. Παναγόπουλος, τόνισε πως «το σύνολο των ευρημάτων της έρευνας, αποτυπώνει μια γενικά σταθερή εικόνα σε σχέση με την αντίληψη των πολιτών για τις υπηρεσίες υγείας. Γενική εκτίμηση είναι ότι στον τομέα αυτό τα τελευταία χρόνια υπήρξε επιδείνωση, αν και σε σχέση με το Σεπτέμβριο, τα ποσοστά είναι σταθερά ενώ διατηρείται η δυσπιστία της κοινωνίας, η οποία σε μεγάλο βαθμό θεωρεί ότι για να καλύψει τις ανάγκες της θα πρέπει να πληρώσει. Στη συνολική αυτή εικόνα, το νέο σύστημα ΠΦΥ είναι σαφώς περισσότερο γνωστό απ’ ότι τον Απρίλιο, σε καμία όμως περίπτωση δεν πλησιάζει στο βαθμό αναγνωρισιμότητας που θα έπρεπε να έχει. Το γεγονός είναι εντόνως προβληματικό, όπως άλλωστε και ο χαμηλός βαθμός πρόθεσης ένταξης σε αυτό, που ναι μεν διπλασιάστηκε, κινείται όμως στα επίπεδα του 30%».