homescreen

Σκόρδο: Το φυσικό αντιβιοτικό

Σκόρδο: Το φυσικό αντιβιοτικό


Νίκη Ψάλτη

Το σκόρδο περιέχει ισχυρές θειούχες ενώσεις με πιο δραστική την αλισίνη, στην οποία οφείλει τη χαρακτηριστική μυρωδιά του, αλλά και τα πολυάριθμα οφέλη στην υγεία

Σε πολλούς αρέσει, αλλά ακόμη περισσότεροι το αποφεύγουν λόγω της μυρωδιάς του. Εντούτοις είναι αυτή ακριβώς η μυρωδιά του που το καθιστά προστάτη της υγείας μας. Τι εννοούμε; Η αλισίνη, μια από τις κυριότερες ουσίες του σκόρδου,  αποτελεί τον φυσικό προστάτη του από τις επιθέσεις των εντόμων και των μικροοργανισμών. Ακόμη το σκόρδο είναι πλούσιο σε μαγγάνιο, βιταμίνη Β6 και βιταμίνη C, ενώ θεωρείται και πηγή σεληνίου.

Η αλισίνη του σκόρδου θεωρείται ισχυρός αντιμικροβιακός παράγοντας που σε συνδυασμό με την βιταμίνη C,  ενισχύει την αντιβακτηριδιακή του δράση. Οι επιστήμονες έχουν μελετήσει την αντιμικροβιακή δράση του σκόρδου και θεωρούν ότι μπορεί να αποτελέσει μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για την συντήρηση των τροφίμων σε αντιδιαστολή με τη χρήση χημικών συντηρητικών, καθώς επίσης και για την διατήρηση του ωμού κρέατος για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στα ράφια των σούπερμαρκετ. Επιπλέον έρευνες έχουν δείξει ότι το σκόρδο παρουσιάζει ισχυρή δράση κατά πολλών παθογόνων μικροοργανισμών, ακόμη και στελεχών μικροβίων που παρουσιάζουν ανθεκτικότητα στα αντιβιοτικά.

Παρότι οι επιστημονικές έρευνες, δεν καταλήγουν πάντα σε κοινά συμπεράσματα, εντούτοις υπάρχει ομοφωνία ως προς το ότι το σκόρδο έχει πολλές ευεργετικές ιδιότητες. Μια από τις σημαντικότερες είναι η καρδιοπροστατευτική του δράση – φαίνεται ότι παρεμποδίζει την οξείδωση της κακής χοληστερόλης. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι ασθενείς με αυξημένη κατανάλωση σκόρδου παρουσίασαν σημαντικά μικρότερο βαθμό εναπόθεσης ασβεστίου στις αρτηρίες τους, συγκριτικά με εκείνους που έπαιρναν εικονικό φάρμακο. Η εναπόθεση ασβεστίου αποτελεί έναν αξιόπιστο δείκτη μέτρησης της αρτηριοσκλήρυνσης. Το σκόρδο λοιπόν φαίνεται ότι συμβάλλει στη διατήρηση της ελαστικότητας των αγγείων.

Επίσης υπάρχουν ερευνητικά στοιχεία που δείχνουν ότι το σκόρδο συμβάλλει στην μείωση της υψηλής χοληστερόλης. Ακόμη έχει συσχετιστεί και με τη μείωση της πίεσης, αν και τα αποτελέσματα των ερευνών παραμένουν αντιφατικά γεγονός αποδίδεται και σε πιθανά ερευνητικά λάθη όπως το μικρό δείγμα των συμμετεχόντων ή η επιλογή ακατάλληλων σκευασμάτων σκόρδου.

Να σημειωθεί ακόμη, ότι πολλές επιδημιολογικές έρευνες συσχετίζουν την αυξημένη κατανάλωση σκόρδου με τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου, ενώ η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρία συμπεριλαμβάνει το σκόρδο στα λαχανικά με πιθανές αντικαρκινικές ιδιότητες. Η συστηματική κατανάλωση σκόρδου καθώς και κρεμμυδιού έχει συνδεθεί με τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης  διαφόρων μορφών καρκίνων βάσει μελέτης που που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Clinical Nutrition. 

Οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι το σκόρδο καταπολεμά ακόμη και ορισμένα στελέχη του ελικοβακτηριδίου του πυλωρού που είναι ανθεκτικά στα αντιβιοτικά – το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού είναι ένα βακτήριο που διαβιεί στο στομάχι μας και, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, ενοχοποιείται για την πρόκληση έλκους του στομάχου. Ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι  αξίζει να διερευνηθεί η πιθανότητα το σκόρδο να αποτελεί μια οικονομική μέθοδο εκρίζωσης του συγκεκριμένου βακτηρίου.

Και ένα μυστικό για την κατανάλωσή του:  ψιλοκόψτε τις σκελίδες ή χτυπήστε τις στο γουδί πριν τις καταναλώσετε. Με αυτό τον τρόπο απελευθερώνεται και καθίσταται πιο δραστική η αλισίνη. Στο ίδιο πνεύμα καταναλώστε άφθονο τζατζίκι – αλλά φροντίστε να φάνε και οι διπλανοί σας!