homescreen

Φρούτα και λαχανικά: Πότε να επιλέξουμε βιολογικά

Φρούτα και λαχανικά: Πότε να επιλέξουμε βιολογικά


Χαράλαμπος Νικόπουλος

Αν αναρωτιέστε ποια φρούτα και λαχανικά είναι προτιμότερο να είναι βιολογικά ή δεν πειράζει αν είναι και συμβατικής γεωργίας...

Η εποχή της «μόδας» όπου τα βιολογικά λαχανικά και φρούτα γνώρισαν σημαντική απήχηση στο ελληνικό κοινό και υπολογίσιμο μέρος του διατρεφόταν κατά βάση με αυτά, έδωσε τη θέση της στην οικονομική δυσπραγία που περιόρισε πολύ τις σχετικές δαπάνες. Αναζητώντας μια μέση λύση, σας προτείνουμε έναν οδηγό που σηματοδοτεί μια κατεύθυνση στο «μετέωρο βήμα» του σύγχρονου καταναλωτή.

Η Ιατρική συνιστά να καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών, αφού τα πλύνουμε προηγουμένως πολύ καλά και έχουμε αφαιρέσει ολόκληρη τη φλούδα ή τμήμα αυτής σε σημεία όπου πιθανώς έχουν συγκεντρωθεί ανεπιθύμητες προσμείξεις.

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν φυτοδραστικά συστατικά που περισσότερο μας ωφελούν παρά μας βλάπτουν, αν και υπάρχει παρουσία υπολειμμάτων εντομοκτόνων με τα οποία πιθανώς ραντίστηκαν και τα οποία παρέμειναν μέχρι την κατανάλωσή τους. Επίσης, μερικές τροφές απορροφούν από το έδαφος και το νερό διάφορες ουσίες με πιθανή καρκινογόνο δράση, λόγω της ειδικής απορροφητικότητας τους, ανεξάρτητα αν βρίσκονται σε περιοχές όπου υπάρχουν και καρκινογόνες ουσίες στην ατμόσφαιρα, λόγου χάρη από το ράντισμα των γεωργών, (με αποτέλεσμα να επικάθονται στη φλούδα τους). Οι διοξίνες του εδάφους, π.χ., απορροφώνται από το έδαφος και παραμένουν στο λιποειδές τμήμα του φυτού ή του ζώου που έφαγε το φυτό. Έτσι, από την ίδια μολυσματική περιοχή με διοξίνη, το κολοκυθάκι του αγρού δεν αποτελεί αξιόλογη πηγή μόλυνσης, αλλά το γάλα ή τα συκωτάκια του προβάτου που έζησε στην ίδια περιοχή δεν πρέπει να θεωρούνται αθώα.

Η κατανάλωση προϊόντων βιολογικής καλλιέργειας είναι ένα πρώτο βήμα πρόληψης, αλλά δεν είναι η λύση του προβλήματος, καθώς το ζήτημα είναι ευρύτερο.

Τροφές που προτιμάμε να είναι βιολογικές
Μήλα, αχλάδια (καθότι τα περισσότερα χημικά υπολείμματα εντοπίζονται στη φλούδα, όπου επίσης βρίσκονται τα περισσότερα θρεπτικά στοιχεία), φράουλες, ροδάκινα, σταφύλια (κρασί), πιπεριά, σέλινο, φασολάκια, κολοκυθάκια, σπανάκι, μαρούλι, πατάτες (οι μη βιολογικές πατάτες ψεκάζονται με μυκητοκτόνα κατά την ανάπτυξή τους και, στη συνέχεια, με ζιζανιοκτόνα πριν από τη συγκομιδή), αγγούρια, ντομάτες.

Τροφές που προτιμάμε γενικώς
Δεν υπάρχει πρόβλημα αν προέρχονται από συμβατικές καλλιέργειες γιατί διακρατούν στο φλοιό τους τα χημικά υπολείμματα ή δεν χρειάζονται ψεκασμούς. Πορτοκάλια, μανταρίνια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια, πεπόνι, καρπούζι, δαμάσκηνα, ακτινίδια, μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο, μανιτάρια, μελιτζάνες, ανανάς, μπανάνες.