homescreen

Φλεγμονή: Οι τροφές που μειώνουν τον κίνδυνο – Ποιες τον αυξάνουν

Φλεγμονή: Οι τροφές που μειώνουν τον κίνδυνο – Ποιες τον αυξάνουν


Μάριος Οικονόμου

Μια νέα εξήγηση πίσω από τη θετική επίδραση μια διατροφής μεσογειακού τύπου στη ρύθμιση της φλεγμονής ανέδειξε πρόσφατη έρευνα, σύμφωνα με την οποία πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου

Η μεσογειακή διατροφή μειώνει τον κίνδυνο φλεγμονής, επισημαίνουν οι επιστήμονες και προσθέτουν ότι το fast food και το κρέας οδηγούν στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.

Για τα νέα ευρήματα που δημοσιεύονται στο Gut, οι ερευνητές εξέτασαν τις διατροφικές συνήθειες από υποκείμενες αναφορές καθώς και δείγματα κοπράνων περισσότερων από 1.400 ενήλικων Ολλανδών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν υγιείς αλλά και ασθενείς με πεπτικές διαταραχές όπως ελκώδη κολίτιδα και νόσο Crohn.

Στόχος της μελέτης ήταν η ανάδειξη της σχέσης της διατροφής με το εντερικό μικροβίωμα και, συγκεκριμένα, βακτήρια με αντιφλεγμονώδη δράση. Πλήθος ερευνών έχουν καταδείξει την αδιαμφισβήτητη συμβολή του εντερικού μικροβιώματος στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού, από τον μεταβολισμό και τη σύνθεση απαραίτητων θρεπτικών στοιχείων έως το ανοσοποιητικό σύστημα και τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής

Σημαντικός αριθμός μελετών έχουν συνδέσει τη μεσογειακού τύπου διατροφή, η οποία περιλαμβάνει άφθονα λαχανικά, ψάρια και φυτικές ίνες με μικρότερο κίνδυνο για την υγεία. Η νέα μελέτη αποδίδει αυτή τη σχέση στα περισσότερα βακτήρια με αντιφλεγμονώδη δράση που βρίσκονται στο έντερο όσων ακολουθούν αυτή τη διατροφή.

Αν και τα γονίδια, η ηλικία, το ιστορικό υγείας, φαρμακευτικές αγωγές και το άγχος διαταράσσουν συχνά την ισορροπία του εντερικού μικροβιώματος, η διατροφή παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας για τους ενήλικες, επεσήμανε ο Δρ Emeran Mayer, καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα συμπληρώματα προβιοτικών δεν θα πρέπει να αποτελούν την πρώτη επιλογή ούτε να υποκαθιστούν μια κακή διατροφή. Ένα σωστό διατροφικό πρόγραμμα, βασισμένο κυρίως σε φυτικά τρόφιμα, μείωση των επεξεργασμένων τροφίμων και ένας συνολικά πιο υγιεινός τρόπος ζωής, είναι τα συστατικά για ένα αποδοτικό και ισχυρό εντερικό μικροβίωμα.

Οι επικίνδυνες τροφές

Η μελέτη ανέδειξε τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την αυξημένη κατανάλωση κρέατος, επεξεργασμένων τροφίμων και σακχάρων για το εντερικό μικροβίωμα, καθώς τα παραπάνω αποτελούν «καύσιμο» για βακτήρια που αυξάνουν τη φλεγμονή.

Σε αντίθεση με τα λαχανικά, τα φρούτα, τους καρπούς και λιπαρά ψάρια, τα οποία ενισχύουν τη συγκέντρωση ωφέλιμων βακτηρίων που παράγουν λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου χάρη στις αδιάλυτες φυτικές ίνες που αποτελούν «τροφή» τους, το fast food, το κρέας, οι τηγανιτές πατάτες και τα αναψυκτικά περιόρισαν το πλήθος τους.

Δύο σημαντικά στοιχεία

Τα συμπεράσματα ανέδειξαν δύο σημαντικές πτυχές, σύμφωνα με τους επιστήμονες. Αφενός, την οικονομική διάσταση των διατροφικών επιλογών, καθώς οι φθηνές λύσεις είναι συνήθως και οι πιο επιβλαβείς για την υγεία, επομένως η ανησυχία εντείνεται για τον φτωχότερο πληθυσμό.

Αφετέρου, με τις πληροφορίες για την αξία του εντερικού μικροβιώματος συνεχώς να ανανεώνονται, οι ειδικοί θα έπρεπε να κινηθούν προς μια κατεύθυνση εξατομικευμένων διατροφικών συμβουλών, βασισμένων στο πώς ο κάθε οργανισμός και τα βακτήρια στο εντερικό του οικοσύστημα αντιδρούν στην πρόσληψη διαφόρων τροφίμων.

 

Διαβάστε επίσης

Μεσογειακή διατροφή: Προστάτης της γυναικείας καρδιάς

Λιγότερο άγχος με καλύτερο εντερικό μικροβίωμα

Χρόνια φλεγμονή: Ο συνδυασμός που την επιδεινώνει – Η κίνηση που σώζει

 



Απόρρητο Απόρρητο