homescreen

Τι να προσθέσουμε στα γεύματά μας για να γίνουν πιο υγιεινά – 84 γρ. αρκούν

Τι να προσθέσουμε στα γεύματά μας για να γίνουν πιο υγιεινά – 84 γρ. αρκούν


Μάριος Οικονόμου

Κάποιοι τα λατρεύουν ενώ άλλοι τα απεχθάνονται καθώς πρόκειται για... μύκητες. Και όμως, τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η προσθήκη τους στα γεύματά μας τα καθιστά πολύ πιο θρεπτικά χωρίς να μας επιβαρύνει θερμιδικά. Δείτε για ποια είνια αυτά τα ωφέλιμα συστατικά

Ένα νέο διατροφικό tip που θα εκτοξεύσει την πρόσληψη σημαντικών θρεπτικών στοιχείων χωρίς επιπλέον θερμίδες ανέδειξε η μελέτη στοιχείων της Εθνικής Έρευνας Εξέτασης Υγείας και Διατροφής (NHANES) για το 2011-2016 από τους επιστήμονες Victor L. Fulgoni III και Dr. Sanjiv Agarwal.

Δεν πρόκειται για κάποιο μπαχαρικό ή έλαιο αλλά για… μύκητες. Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύονται στο Food Science & Nutrition, η προσθήκη μανιταριών στα γεύματά μας πολλαπλασιάζει την πρόσληψη στοιχείων όπως η βιταμίνη D. Στην έρευνα εξετάστηκαν τα δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση λευκών μανιταριών, crimini, πλευρώτους, Portobello καθώς και επεξεργασμένων με υπεριώδη ακτινοβολία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα ευρήματα:

  • η προσθήκη 84 γρ. μανιταριών πλευρώτους ή ενός μείγματος λευκών, crimini και Portobello μανιταριών ανά γεύμα αύξησε την πρόσληψη καλίου και φυτικών ινών
  • η ίδια προσθήκη για κάθε είδους μανιτάρια στη διατροφή εφήβων και ενηλίκων αύξησε τα επίπεδα φυτικών ινών (5%-6%), χαλκού (24%-32%), φωσφόρου (6%), καλίου (12% -14%), σεληνίου (13% -14%), ψευδαργύρου (5% -6%), ριβοφλαβίνης (13% -15%), νιασίνης (13% -14%) και χολίνης (5% -6%) χωρίς αύξηση σε θερμίδες, υδατάνθρακες, λιπαρά ή νάτριο
  • η κατανάλωση μανιταριών που έχουν υποστεί επεξεργασία με υπεριώδη ακτινοβολία για να αποδίδουν 5 μg  βιταμίνης D ανά μερίδα, σημείωσε αύξηση της βιταμίνης ίση ή και μεγαλύτερη από την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη (RDA) σε ποσοστά 98% – 104% καθώς και
  • μείωση της ανεπάρκειάς της στον ευρύτερο πληθυσμό από το 95,3 σε 52,8% για τις ηλικίες 9-18 και από 94,6 σε 63,6% για τις ηλικίες άνω των 19.

Ένας διατροφικός θησαυρός

Τα μανιτάρια αποτελούν μύκητες με βιολογία που τα διακρίνει από τα φυτικά και ζωικά τρόφιμα, παρά τη συνήθη συμπερίληψή τους στα πρώτα.

Η κατανάλωσή τους έχει αυξηθεί σημαντικά, με πολλά διατροφικά προγράμματα να τα προκρίνουν για τη μικρότερη πρόσληψη θερμίδων, κορεσμένων λιπαρών οξέων και νατρίου, Επιπλέον, πέρα από την υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες, κάλιο και βιταμίνη D, περιέχουν σημαντικά θρεπτικά στοιχεία που κατά κύριο λόγο απαντώνται σε τρόφιμα όπως το κρέας, τα φασόλια ή τα δημητριακά.

Σύμφωνα με το αμερικανικό Υπουργείο Υγείας, πέντε μέτρια μανιτάρια (ή 90 γρ.) περιέχουν 20 θερμίδες, 3 γρ. πρωτεΐνης, μηδέν λιπαρά και ελάχιστο νάτριο. Επιπρόσθετα, τα μανιτάρια τερματίζουν πρώτα σε περιεκτικότητα βιταμίνης D, με τα ωμά λευκά (90 γρ.) και crimini (80 γρ.), έπειτα από την επεξεργασία τους με υπεριώδη ακτινοβολία, να εξασφαλίζουν αντίστοιχα 23,6 (118% RDA) και 25,52% (128% RDA) μg βιταμίνης.

Δυναμική στη θρεπτική τους αξία προσθέτουν τέλος και τα αντιοξειδωτικά αμινοξέα όπως το θείο, η εργοθειονίνη και η τριποπτιδική γλουταθειόνη που αφθονούν στα μανιτάρια, ιδιαίτερα στα πλευρώτους. Μια μερίδα μανιταριών πλευρώτους προσφέρει 24 mg εργοθειονίνης και 12,3 mg γλουταθειόνης έναντι 2,24 και 5,53mg από τα απλά μανιτάρια.

Διαβάστε επίσης

Τέσσερα κιλά μείον και λιγότερο λίπος στην κοιλιά με αυτό το φρούτο πριν το γεύμα

Το τρόφιμο-φάρμακο που προστατεύει και αναγεννά το ήπαρ

Βιταμίνη D και ασβέστιο: Πολύτιμα και για την πρόληψη του ιλίγγου



Απόρρητο Απόρρητο