«Παρά το γεγονός ότι ο Νόμος 4583/2018 ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2018, ακόμη δεν φαίνεται να έχει γίνει συνείδηση στους καταναλωτές», εξηγεί χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Μέσω αυτού ρυθμίζονται εκ νέου οι υποχρεώσεις, που έχουν σύσσωμοι οι διανομείς, από την ενημέρωση για την ταυτότητα τους και τον τρόπο, με τον οποίο πρέπει να προσεγγίζουν τα θέματα της ασφάλισης, έως και την διαδικασία διάθεσης αυτή καθεαυτή των προϊόντων, με στόχο την προστασία των καταναλωτών, ώστε το συμβόλαιο, που αποκτούν, να ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες τους», εξηγεί στο ygeiamou.gr ο γενικός γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας (ΕΕΑ) και πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης, κ. Δημήτρης Γαβαλάκης.
Πιο αναλυτικά, εάν ανήκετε σε εκείνους που βολιδοσκοπούν την ασφαλιστική αγορά, πριν «κλείσετε» συμβόλαιο πρέπει να «τσεκάρετε» τα εξής:
1) Την νομιμότητα του επαγγελματία: Σύμφωνα με τον κ. Γαβαλάκη, βάσει Νόμου οι διανομείς είναι υποχρεωμένοι να σας παρέχουν – είτε γραπτώς είτε σε ένα ηλεκτρονικό αρχείο, στο οποίο θα μπορείτε να ανατρέξετε ανά πάσα στιγμή – το link, το οποίο πιστοποιεί πως πρόκειται για νόμιμους επαγγελματίες. «Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει ένα σημείο στο ίντερνετ, ένας δικτυακός τόπος, όπου ο καταναλωτής, περνώντας το όνομα ή το ΑΦΜ του επαγγελματία, που του μίλησε, να είναι σε θέση να ελέγξει εάν είναι γραμμένος σε οποιοδήποτε επιμελητήριο της Ελλάδας, που είναι αρμόδια να χορηγούν τις άδειες», σημειώνει, υπογραμμίζοντας πως σε περίπτωση, που εκείνοι δεν δώσουν τα… διαπιστευτήριά τους ως οφείλουν, τότε οι καταναλωτές μπορούν να τα απαιτήσουν.
2) Τη φύση των προϊόντων, που μπορούν να διανέμουν: Πέραν της άδειας, στο επίμαχο μητρώο μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες, όσον αφορά στη δυνατότητα του εκάστοτε διανομέα να προωθεί επενδυτικά συμβόλαια, βασισμένα σε ασφάλιση (unit linked). «Αυτά δεν μπορούν να τα προωθούν όλοι, γιατί απαιτούν επιπλέον αδειοδότηση, με εξτρά εξετάσεις», εξηγεί ο κ. Γαβαλάκης. Αξίζει να επισημανθεί πως ειδικά για το δίκτυο bancassurance, πρέπει η συγκεκριμένη υποχρέωση να είναι εμφανής στο καρτελάκι με το όνομα του υπαλλήλου, με τον οποίο μιλά ο καταναλωτής.
3) Το δικαίωμά τους να εισπράττουν ασφάλιστρα: Ο διανομέας, που έχει το δικαίωμα είσπραξης ασφαλίστρων, θα πρέπει να έχει υπογράψει σχετική σύμβαση με την εταιρία, η οποία και εγγυάται για την επίμαχη εξουσιοδότηση. Οι καταναλωτές, λοιπόν, πρέπει να ζητούν ενημέρωση, αναφορικά με τη συγκεκριμένη δυνατότητα, διαφορετικά δεν θα πρέπει να εμπιστεύονται τα χρήματά τους.
4) Τις εταιρίες, με τις οποίες συνεργάζεται: Ο διανομέας επιβάλλεται να παρέχει ενημέρωση για τις εταιρίες, τις οποίες εκπροσωπεί. Εάν, για παράδειγμα, είναι πάνω από μία, τότε εκ του Νόμου οφείλει να τις αναφέρει όλες στους πελάτες του.
Προκειμένου δε, να αγοράσετε ένα προϊόν, που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες σας, μπορείτε να:
5) Υποχρεώσετε τους επαγγελματίες να σας διαθέσουν χρόνο: Ο διανομέας πρέπει να διερευνήσει μαζί σας τις ανάγκες σας, ώστε το προϊόν, που θα σας παρουσιάσει, να ταυτίζεται με αυτές. «Δεν μπορεί, δηλαδή, να σας πουλήσει ένα επίδομα για αποχή από την εργασία, ενώ εσείς έχετε ζητήσει ένα πρόγραμμα υγείας», τονίζει ο κ. Γαβαλάκης.
6) Ζητήσετε σύγκριση σε σχέση με άλλα προϊόντα, που, επίσης, μπορεί να διαθέτουν: Οι διανομείς πρέπει να είναι σε θέση να σας αιτιολογήσουν γιατί προτείνουν ένα προϊόν συγκριτικά με ένα άλλο. «Τα παραπάνω ισχύουν για όλα τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, πλην των unit linked, για τα οποία ακολουθείται μία επιπλέον ειδική διαδικασία – με τη μορφή ερωτηματολογίου – ώστε να γίνει αντιληπτό, τόσο στον διανομέα, όσο, φυσικά και στον πελάτη, το οικονομικό προφίλ του τελευταίου. Η δυνατότητά του, δηλαδή, να αποταμιεύσει ή να διαχειριστεί χρήματα, η αντίληψη του επενδυτικού κινδύνου, που έχει, η γνώση και η κατανόηση ενός πιο σύνθετου συμβολαίου», υπογραμμίζει ο γενικός γραμματέας του ΕΕΑ και πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης.
7) Αναζητήσετε το Έντυπο Πληροφοριών: Αυτό, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, έχει την ίδια μορφή – σχήμα, χρώμα κ.ο.κ. – για όλα τα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Συμπυκνώνει, δηλαδή, τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, που επιθυμείτε να αγοράσετε. Η παραγωγή του γίνεται από την εκάστοτε ασφαλιστική εταιρία, ο διανομέας, όμως, είναι εκείνος, που επιβάλλεται να το διαθέσει στους καταναλωτές.
Διαβάστε επίσης
Αποταμιευτικό πρόγραμμα: Σε τι διαφέρει από τις τραπεζικές καταθέσεις και 3 λόγοι που συμφέρει
Αποζημίωση μετά από ατύχημα: Το ξέρατε ότι εξαρτάται από το «καλό» σας χέρι;
Απαλλαγή Πληρωμής Ασφαλίστρων: Η έξτρα κάλυψη που «ασφαλίζει» το συμβόλαιό σας