Ο κακός και ανεπαρκής ύπνος έχει συσχετιστεί με πλήθος αρνητικών επιπτώσεων για την υγεία. «Στόχο» του φαινομένου που έχει λάβει επιδημικές διαστάσεις στο δυτικό κόσμο αποτελούν συνήθως οι εργαζόμενοι τη νύχτα, για τους οποίους μακροχρόνιες έρευνες έχουν δείξει αυξημένο κίνδυνο για ασθένειες όπως ο καρκίνος και ο διαβήτης εξαιτίας του λιγοστού ύπνου.

Φαίνεται όμως πως οι συνέπειες δεν είναι μόνο μακροπρόθεσμες αλλά και απειλούν και άμεσα την υγεία τους.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύεται στο Sleep Science, όσοι εργάζονται βραδινά ωράρια έχουν περισσότερες πιθανότητες να πάσχουν από μια χρόνια διαταραχή του ύπνου λόγω εργασίας σε βάρδιες (Shift Work Disorder-SWD) και τριπλάσιο κίνδυνο να προκαλέσουν κάποιο τροχαίο ατύχημα.

Ιδίως για τα ατυχήματα στον δρόμο, τα ευρήματα έδειξαν ότι και άλλες διαταραχές όπως η υπνική άπνοια και η αϋπνία αυξάνουν τον κίνδυνο κατά 29% και 33% αντίστοιχα.

Επιπλέον, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μιζούρι που εκπόνησαν τη σχετική μελέτη διαπίστωσαν ότι οι οδηγοί με διαταραχές του ύπνου είναι συχνότερα λιγότερο προσεκτικοί κατά την οδήγηση ενώ οι πιθανότητες ατυχήματος ήταν επίσης περισσότερες σε σχέση με εκείνες που εκτιμούσαν οι ίδιοι αλλά και εκείνες που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια μελετών με προσομοίωση.

Η μελέτη που διαπίστωσε τις αυξημένες αρνητικές συνέπειες της νυχτερινής βάρδιας (όπως 11 μ.μ.-7 π.μ.) στην ποιότητα του ύπνου και κατ’ επέκταση τη ζωή των ίδιων των εργαζομένων αλλά και του περίγυρού τους, υπογράμμισε την ανάγκη λήψης προστατευτικών αντιμέτρων για τη μείωση του κινδύνου.

«Πρόκειται για αντίμετρα όπως η ύπαρξη περιοχών ανάπαυσης για τους οδηγούς στις εθνικές οδούς, σημάνσεις στα άκρα του δρόμου και απευθείας ειδοποιητικά μηνύματα στον οδηγό προς βελτίωση της προσοχής του, και ενθάρρυνση των οδηγών που εργάζονται νύχτα να αφήσουν το αυτοκίνητο και να προτιμήσουν τη χρήση άλλων μέσων μεταφοράς όπως τη δημόσια συγκοινωνία» ανέφερε ο ερευνητής Praveen Edara.

Η συνάφεια των διαταραχών ύπνου με αυξημένα αυτοκινητικά ατυχήματα έχει αναδειχθεί και από παλαιότερες μελέτες, επί ελεγχόμενου όμως περιβάλλοντος σε αντίθεση με την νέα έρευνα που στηρίχτηκε σε πραγματικά στατιστικά στοιχεία από 2.000 συμβάντα σε έξι πολιτείες των ΗΠΑ, τα οποία κατέληξαν σε ατύχημα ή έφτασαν πολύ κοντά στο να συμβεί, σχολίασε ο Edara.

Ωστόσο, τα ερευνητικά συμπεράσματα από τη συνεργασία του Πανεπιστημίου με το δεύτερο πρόγραμμα Strategic Highway Research Program (SHRP) επηρεάζουν η απουσία δεδομένων αναφορικά με θανάτους από τροχαία και ενός καθολικά αποδεκτού ορισμού της υπνηλίας.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα περισσότερα ατυχήματα που αποδόθηκαν στην υπνηλία συνέβησαν κυρίως από τα μεσάνυχτα έως τις 6 το πρωί ή αργά το απόγευμα, ώρες δηλαδή που οι άνθρωποι βιώνουν απότομες μειώσεις στον κιρκαδικό τους ρυθμό.

 

Διαβάστε επίσης

Έρευνα: Τα φάρμακα για την αϋπνία δεν «δουλεύουν» μακροπρόθεσμα

Πόσες νύχτες αϋπνίας αρκούν για να παχύνουμε; Θα εκπλαγείτε

Σοκαριστικά στοιχεία για τα τροχαία στην Ελλάδα – Το προφίλ του παραβάτη οδηγού