Από μικρή ηλικία, οι περισσότεροι γονείς μαθαίνουν στα παιδιά τους να είναι ευγενικά και καλοσυνάτα. Φαίνεται όμως ότι από την καλοσύνη και την ευγένεια, βγαίνει κερδισμένη όλη η οικογένεια και δη η λειτουργία του εγκεφάλου των μελών της.
Σύμφωνα με πρόσφατα ερευνητικά στοιχεία από το Κέντρο Υγείας Εγκεφάλου στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ντάλας των ΗΠΑ, η πρακτική της καλοσύνης είχε θετικά αποτελέσματα τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς, όσον αφορά το σθένος και την ενσυναίσθησή τους.
Ειδικότερα, η ερευνητική ομάδα του κέντρου θέλησε να διερευνήσει εάν ένα διαδικτυακό πρόγραμμα εκπαίδευσης της καλοσύνης μπορεί να βελτιώσει τη συμπεριφορά των παιδιών προσχολικής ηλικίας αλλά και την ανθεκτικότητα των γονιών τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Διαπιστώθηκε ότι η διδασκαλία και η εξάσκηση της καλοσύνης στο σπίτι βελτιώνει την ανθεκτικότητα των γονέων αλλά και την ενσυναίσθηση των παιδιών.
Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Psychology, εξέτασε τον αντίκτυπο του διαδικτυακού σεμιναρίου σε 38 μητέρες και τα παιδιά τους, 3 έως 5 ετών.
Το πρόγραμμα «Kind Minds with Moozie», περιλαμβάνει πέντε σύντομες ενότητες όπου μια ψηφιακή αγελάδα («Moozie») περιγράφει δημιουργικές ασκήσεις που μπορούν να κάνουν οι γονείς με τα παιδιά τους για να διδάξουν την καλοσύνη.
Πώς επηρεάστηκε η λειτουργία του εγκεφάλου;
Οι ερευνητές ζήτησαν από τους γονείς των παιδιών να εκτιμήσουν, αρχικά, τα δικά τους ψυχικά αποθέματα και να αναφέρουν τυχόν αλλαγές στην ενσυναίθηση των παιδιών πριν και μετά την παρακολούθηση του προγράμματος. Έπειτα, συμπέραναν ότι η διδασκαλία έκανε πιο ανθεκτικούς τους γονείς και εμφύσησε την ενσυναίθηση στα παιδιά. Τα δύο αυτά στοιχεία, όμως, σχετίζονται και με τις γνωστικές δεξιότητες όπως την διαχείριση στρεσογόνων καταστάσεων ή εξετάζοντας διαφορετικές πτυχές σε διάφορα ζητήματα.
Ως εκ τούτου, τα ευρήματά τους υποστηρίζουν τη θεωρία ότι η ευγένεια μπορεί να επηρεάσει τη γνωστική λειτουργία και τη συνολική υγεία του εγκεφάλου.
Ωστόσο, παρά την αξιοσημειώτη βελτίωση, τα επίπεδα της ενσυναίσθησης των παιδιών παρέμειναν κάτω από το μέσο όρο. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, αυτό πιθανότατα οφείλεται στους περιορισμούς που εφαρμόστηκαν για τον κορωνοϊό, με αποτελέσμα να περιοριστεί η φυσιολογική κοινωνική και συναισθηματική μάθηση των παιδιών.
«Σε περιόδους άγχους, αφιερώνοντας λίγο χρόνο για να εξασκήσετε την ευγένεια για τον εαυτό σας και να το διαμορφώσετε για τα παιδιά σας, μπορεί να ενισχύσει τη δική σας ανθεκτικότητα και να βελτιώσει τις κοινωνικές συμπεριφορές του παιδιού σας», κατέληξε η Julie Fratantoni, γνωστική νευροεπιστήμονας και επικεφαλής των λειτουργιών του The BrainHealth Project. «Μην υποτιμάτε τη δύναμη της καλοσύνης, γιατί μπορεί τελικά να αλλάξει και να διαμορφώσει την υγεία του εγκεφάλου».
Διαβάστε επίσης:
Ευτυχία: Τέσσερις εύκολοι τρόποι να την κατακτήσουμε
Ευτυχία: Γιατί κάποιοι δυσκολεύονται περισσότερο να την κατακτήσουν