Το θρίλερ του επιβατηγού – οχηματαγωγού “Euroferry Olympia” που τυλίχθηκε στις φλόγες τα ξημερώματα της περασμένης Παρασκευής στα ανοιχτά της Κέρκυρας, βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Η περιπέτεια πληρώματος και επιβατών, τα συνεχή ιατρικά ανακοινωθέντα, η αγωνία για τους αγνοούμενους, μαρτυρίες και βίντεο-ντοκουμέντα κυκλοφόρησαν με πηχυαίους τίτλους στο διαδίκτυο και μονοπώλησαν σχεδόν το ενδιαφέρον· όχι τυχαία.
Η «συμπόνια», σύμφωνα με τον φιλόσοφο David Hume, προαπαιτεί την οικειότητα ή τη γειτνίαση και, εν προκειμένω, το σημείο της τραγωδίας εντοπίζεται σε μια κορυφαία παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα – με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία, σύμφωνα με το newmoney.gr -, με την κουλτούρα των κατοίκων της συνυφασμένη με τη θάλασσα.
Στην Ελλάδα, η κείμενη νομοθεσία ορίζει το πλαίσιο για τη χρηματοοικονομική ασφάλεια των ναυτικών με τη «Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, 2006, της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας» που κυρώθηκε με το Ν. 4078/2012 (Α΄ 179) και επικαιροποιήθηκε με το Π.Δ. 3/2017 (Α΄ 6) το 2017. Τα επίμαχα άρθρα διασφαλίζουν το πλήρωμα σε περίπτωση εγκατάλειψης (λόγω αποτυχίας του πλοιοκτήτη να καλύψει οικονομικά την παλιννόστηση, να εφοδιάσει τους ναυτικούς με τα απαραίτητα μέσα διαβίωσης και υποστήριξης είτε να τηρήσει τις οικονομικές του δεσμεύσεις έναντί τους).
Ασφάλεια του πληρώματος
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), οι αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν για το 2020 από συμβόλαια Ασφάλισης Πληρωμάτων Πλοίων έφτασαν τα 0,4 εκατ. € (και εκκρεμούν 0,9€ εκατ.), με το μεγαλύτερο πλήθος περιστατικών και τα μεγαλύτερα ποσά αποζημιώσεων αναφορικά με νοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.
Τα επίμαχα ιδιωτικά συμβόλαια γίνονται «σωσίβια λέμβος» για τον πλοιοκτήτη καθώς οι συνθήκες εργασίας στον ναυτιλιακό κλάδο καθιστούν την ασφάλεια των απασχολούμενων εύθραυστη. Όπως επισημαίνουν έμπειροι ασφαλιστικοί σύμβουλοι, ο πλοιοκτήτης είναι αυτός που μεριμνά πρώτος για την υγεία και ευημερία των ναυτικών και, καθώς δεν υπάρχει φορέας κοινωνικής ασφάλισης να αναλαμβάνει άμεσα την περίθαλψη του πληρώματος, τα σχετικά προγράμματα αποτελούν δικλείδα ασφαλείας. Έπειτα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν πως ένα ομαδικό ασφαλιστικό πρόγραμμα υγείας για το πλήρωμα δεν καλύπτει και την αστική ευθύνη του ιδιοκτήτη.
Τα επίμαχα συμβόλαια παρέχουν καλύψεις για:
- Ασθένεια και ατύχημα ή θάνατο προκληθέντα από αυτά
- Μόνιμη μερική ή μόνιμη ολική ανικανότητα
- Πρόσκαιρη ολική ανικανότητα
- Νοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή περίθαλψη
- Εισιτήρια επαναπατρισμού παθόντος και αντικαταστάτου
- Κάλυψη κατά την αποστολή πληρωμάτων στο πλοίο
- Έξοδα ταφής και μεταφορά σορού
- Νομική προστασία.
Δικαιούχοι της αποζημίωσης είναι τα μέλη των πληρωμάτων πλοίων και σε περίπτωση θανάτου είναι οι κληρονόμοι τους.
Στην αγορά υπάρχουν συμβόλαια που θα καλύψουν και περιστατικά συγκρούσεως και την αστική ευθύνη για επιβαίνοντες, καθώς και πολεμικούς κινδύνους και πειρατεία, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις λύτρων για την απελευθέρωση μελών του πληρώματος και του εμπορεύματος.
Αστική ευθύνη έναντι των επιβατών
Ο «νομοθέτης» μερίμνησε και για τους επιβαίνοντες με το Ν. 4256/14.04.2014 (Φ.Ε.Κ. 92A) περί τα «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις», καθιστώντας υποχρεωτική την ασφάλιση αστικής ευθύνης για:
- Σωματικές βλάβες ή θάνατο επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε 50.000€ ανά επιβάτη και δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 500.000€ανά συμβάν.
- Υλικές ζημίες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε 150.000€
- Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε 150.000€.
Η υποχρεωτικότητα αναφέρεται στο άρθρο 14 και απευθύνεται σε ιδιοκτήτες πλοίων αναψυχής, επιβατηγών καθώς και σκαφών (μικρών ή μεγάλων) είτε άλλων θαλάσσιων μέσων αναψυχής τα οποία θεωρούνται ταχύπλοα σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς λιμένα.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο για τον «Εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» -διαθέσιμο εδώ– που τέθηκε σε διαβούλευση προτείνει αναπροσαρμογές «προς τα πάνω» ανά τύπο πλοίου.
Όπως σημειώνουν οι παροικούντες την «ασφαλιστική» Ιερουσαλήμ, η ψήφιση του παραπάνω νομοσχεδίου θα αυξήσει αναλογικά και τα σχετικά ασφάλιστρα, ωστόσο επιβεβαιώνουν ότι η αγορά θα συνεχίσει να προσφέρει λύσεις για κάθε «τσέπη».
Διαβάστε επίσης:
Ιδιωτική ασφάλιση: Τι πρέπει να προσέξει ένας 20αρης και τι ένας 50άρης
Μα γιατί να κάνω ιδιωτική ασφάλιση; Υπάρχουν πολλοί λόγοι – Ενημερωθείτε
Κορωνοϊός και Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης Ιατρών: Τι πρέπει να γνωρίζετε