Είναι το παιδί ακατάστατο πέρα από κάθε ελπίδα; Και όμως εάν κατανοήσετε και ακολουθήσετε τα δεδομένα που ακολουθούν θα… συμμαζευτούν τα πράγματα:
Νο 1: Η ακαταστασία των μικρών παιδιών είναι αντιστρόφως ανάλογη με το σωματικό τους μέγεθος και την ηλικία τους.
Νο 2: Το παιδί σας δεν είναι ακατάστατο επειδή το θέλει αλλά επειδή δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να διατηρεί το περιβάλλον του σε μία τάξη.
Νο 3: Διδάξτε του ότι τα πράγματα δεν τακτοποιούνται από μόνα τους με τρόπο μαγικό και πως εκείνος που προξενεί την ακαταστασία πρέπει και να συμμαζέψει.
Νο 4: Μην περιμένετε ότι το παιδί θα ακολουθήσει κατά γράμμα όσα του πείτε περί ακαταστασίας και τάξης.
Νο 5: Όλα θα πάνε κατ΄ ευχήν!
Όπως στα περισσότερα θέματα, έτσι και στο συγκεκριμένο, η πρόληψη είναι το παν! Για το λόγο αυτό μάθετε στο παιδί σας να μαζεύει και να τακτοποιεί τα παιχνίδια του αμέσως μόλις τελειώνει το παιχνίδι και βοηθήστε το να συνηθίσει το εν λόγω μάζεμα από πολύ μικρό, έτσι ώστε να γίνει όσο το δυνατόν πιο τακτικό παιδί και αργότερα όσο το δυνατόν πιο οργανωμένος ενήλικας. Επειδή καλό είναι να του δείχνετε πώς να τακτοποιεί τα πράγματά του, φροντίστε να έχετε έτοιμα κουτιά και δοχεία για να τα αποθηκεύει. Δείξτε του πώς να βάζει τα πράγματα μέσα στα κουτιά και πώς να τα τοποθετεί μόλις γεμίζουν. Αν το παιδί κάνει κάποια ζημιά μην περιμένετε να γνωρίζει τι πρέπει να χρησιμοποιήσει για να αποκαταστήσει μόνο του τη ζημιά που έκανε. Για παράδειγμα, αν λερώσει το τραπέζι με γάλα, δώστε του το κατάλληλο πανί για να το καθαρίσει και επαινέστε την προσπάθειά του. Αν το παιδί σας αρνείται να καθαρίσει τη ζημιά που έκανε ή να τακτοποιήσει τα πράγματά του, εξαρτήστε τη διασκέδασή του από το να κάνει αυτό που του ζητάτε. Πείτε του για παράδειγμα: «Ναι, ξέρω ότι δεν θέλεις να μαζέψεις τις κούκλες σου. Αν όμως τις μαζέψεις, μπορείς να βγεις έξω να παίξεις».
Συνεργασία, παιχνίδι και ενθάρρυνση
Μερικές φορές, το καθάρισμα ή η τακτοποίηση είναι δουλειά που ξεπερνά τις δυνάμεις του παιδιού σας. Δουλέψτε μαζί του για να ενθαρρύνετε το μοίρασμα και τη συνεργασία, δύο «μαθήματα» που καλό είναι να γνωρίσει το παιδί από την προσχολική ηλικία. Παίξτε τον «αγώνα με το ρολόι». Όταν το παιδί σας προσπαθεί να νικήσει το χρονόμετρο, το μάζεμα των παιχνιδιών παύει να είναι κοπιαστική εργασία και μετατρέπεται σε διασκεδαστικό παιχνίδι. Μπείτε κι εσείς στο παιχνίδι λέγοντάς του: «Αν μαζέψεις όλα τα παιχνίδια πριν χτυπήσει το ρολόι, μπορείς να βγάλεις ένα άλλο παιχνίδι!». Τέλος, για να ενθαρρύνετε το παιδί σας να είναι τακτικό χρησιμοποιήστε ένα πανίσχυρο κίνητρο: τον έπαινο! Να του λέτε συχνά: «Σ’ ευχαριστώ που με βοηθάς να καθαρίζουμε το δωμάτιό σου!» Τι να μην κάνετε;
Μην περιμένετε την τελειότητα και μην τιμωρείτε την ακαταστασία. Ένα παιδί δεν μπορεί να αντιληφθεί την αξία της ευταξίας, ούτε διαθέτει τη φυσική ωριμότητα να παραμένει τακτικό. Η τιμωρία λοιπόν για το γεγονός ότι είναι ακατάστατο δεν θα του διδάξει τις δεξιότητες καθαρισμού και τακτοποίησης που πρέπει να μάθει με άλλους τρόπους κι με τους δικούς του ρυθμούς…