Η συζήτηση για την ταυτότητα φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό βρίσκεται περισσότερο από ποτέ στο επίκεντρο των συζητήσεων, με τους ειδικούς να προσπαθούν να διαχωρίσουν τα επιστημονικά δεδομένα από τα κοινωνικά στερεότυπα που εξακολουθούν να ασκούν ισχυρή επίδραση στη νοοτροπία των γονέων, καθορίζοντας τις ιδέες τους για το τι οδηγεί τελικά κάθε παιδί προς μια συγκριμένη κατεύθυνση.
Σε αυτό το πλαίσιο, πολλοί γονείς εξακολουθούν να ανησυχούν όταν βλέπουν το παιδί τους να παίζει με παιχνίδια που θεωρούνται «μη τυπικά» για το φύλο του, όπως αγόρια που παίζουν με κούκλες ή κορίτσια που προτιμούν αυτοκινητάκια και εργαλεία. Αυτό μπορεί να τους κάνει να ανησυχούν και να αναρωτιούνται αν αυτή η συμπεριφορά θα επηρεάσει την ταυτότητα φύλου ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό του παιδιού στο μέλλον.
Η ενημέρωση και η εκπαίδευση των γονέων είναι κρίσιμη για την αντιμετώπιση αυτών των αντιλήψεων. Είναι σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν ότι τα παιχνίδια είναι απλώς μέσα μάθησης και διασκέδασης και δεν έχουν καμία σχέση με την ανάπτυξη της σεξουαλικής ταυτότητας. Προσφέροντας στα παιδιά μια ποικιλία παιχνιδιών και επιτρέποντάς τους να επιλέγουν ελεύθερα, οι γονείς ενθαρρύνουν την ολιστική τους ανάπτυξη
Ο Κωνσταντίνος Ι. Νταλούκας, Παιδίατρος και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων δίνει διαφωτιστικές διευκρινίσεις και επιχειρεί να διαχωρίσει τους μύθους από τις αλήθειες σχετικά με το ζήτημα:
1. Επηρεάζει τον σεξουαλικό προσανατολισμό η προτίμηση της παρέας, από πολύ μικρή ηλικία, με παιδιά αντίθετου φύλου; (πχ αγόρια να κάνουν παρέα μόνο με κορίτσια και το αντίθετο;)
Η παρέα που κάνει ένα παιδί, είτε με κορίτσια είτε με αγόρια, δεν καθορίζει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός ενός ατόμου είναι αποτέλεσμα μιας σύνθετης αλληλεπίδρασης βιολογικών, γενετικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων. Δεν διαμορφώνεται απλώς από το περιβάλλον ή τις κοινωνικές συναναστροφές.
Η προτίμηση ενός αγοριού να παίζει ή να περνάει χρόνο με κορίτσια μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως κοινά ενδιαφέροντα, προσωπικότητες ή κοινωνική δυναμική. Είναι σημαντικό να μην ερμηνεύεται αυτή η συμπεριφορά ως κάτι ανησυχητικό. Πρέπει να προάγεται ένα υποστηρικτικό και μη επικριτικό περιβάλλον, όπου το παιδί μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα και να δημιουργεί σχέσεις χωρίς προκαταλήψεις.
Συνοψίζοντας, οι φίλοι ενός παιδιού δεν επηρεάζουν τον σεξουαλικό του προσανατολισμό. Αντίθετα, οι υγιείς και υποστηρικτικές σχέσεις συμβάλλουν στην ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη και στην αυτοπεποίθηση του.
2. Ισχύει το ίδιο και για την προτίμηση του παιδιού να παίζει με παιχνίδια που παραδοσιακά χαρακτηρίζονται ως κοριτσίστικα ή αγορίστικα;
Η ενασχόληση με συγκεκριμένα είδη παιχνιδιών δεν επηρεάζει τον σεξουαλικό προσανατολισμό του παιδιού. Τα παιχνίδια είναι εργαλεία έκφρασης και μάθησης, και δεν έχουν καμία σχέση με τον σεξουαλικό προσανατολισμό.
Τα παιδιά επιλέγουν παιχνίδια που τους ενδιαφέρουν και που ανταποκρίνονται στην προσωπικότητά τους ή στην φάση ανάπτυξης που βρίσκονται. Για παράδειγμα, ένα αγόρι μπορεί να προτιμά παιχνίδια που σχετίζονται με φαντασία, φροντίδα ή δημιουργικότητα, τα οποία τυχαίνει να είναι συχνά κατηγοριοποιημένα ως «κοριτσίστικα». Αυτό είναι μια φυσιολογική και υγιής έκφραση της περιέργειας και της ανάπτυξης του παιδιού.
Είναι σημαντικό να δίνεται στα παιδιά η ελευθερία να επιλέγουν τα παιχνίδια που τους αρέσουν, χωρίς να επιβάλλονται στερεοτυπικές αντιλήψεις για το τι είναι κατάλληλο για το φύλο τους. Αυτή η ελευθερία ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε πολλούς τομείς.
Πηγή: pediatroscd.gr
Όταν τα λούνα παρκ σκορπίζουν τον τρόμο: Τα κακοσυντηρημένα παιχνίδια που κόστισαν τις ζωές παιδιών