Την ευεργετική επίδραση της μουσικής στην εγκεφαλική λειτουργία των παιδιών επιβεβαιώνει νέα μελέτη ερευνητικής ομάδας του Ποντιφικού Καθολικού Πανεπιστημίου της Χιλής που δημοσιεύεται στο Frontiers in Neuroscience.
Οι λειτουργίες της προσοχής και της μνήμης εργασίας είναι ενισχυμένες στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο, ενώ καταγράφεται υψηλότερη ενεργοποίηση στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τον έλεγχο της προσοχής και την ακουστική κωδικοποίηση -εκτελεστικές λειτουργίες που είναι γνωστό που συνδέονται με βελτιωμένη ανάγνωση, μεγαλύτερη αντοχή, δημιουργικότητα και εν γένει καλύτερη ποιότητα ζωής.
Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής την Δρ Leonie Kausel, βιολονίστρια και νευροεπιστήμονα στο Ποντιφικό Καθολικό Πανεπιστήμιο και το Universidad del Desarrollo της Χιλής, εξέτασε την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη 40 παιδιών ηλικίας μεταξύ 10 και 13 ετών.
Είκοσι εξ αυτών έπαιζαν ένα μουσικό όργανο, έκαναν μαθήματα για τουλάχιστον δύο χρόνια, εξασκούνταν τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα και συμμετείχαν σε ορχήστρα ή κάποιο μουσικό σύνολο. Τα υπόλοιπα 20 παιδιά, τα οποία αποτέλεσαν και την ομάδα ελέγχου, δεν είχαν άλλη μουσική εκπαίδευση πέραν αυτής που λάμβαναν στο σχολείο.
Η προσοχή και η λειτουργική μνήμη των παιδιών εκτιμήθηκαν μέσω της ήδη υπάρχουσας και επικυρωμένης μεθόδου «ακουστικής και οπτικής προσοχής και εργασίας μνήμης» (WM), με τους ερευνητές να καταγράφουν την εγκεφαλική δραστηριότητα των παιδιών με λειτουργική απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού (fMRI) εντοπίζοντας μικρές αλλαγές στη ροή του αίματος μέσα στον εγκέφαλο.
Στα ευρήματα δεν παρατηρήθηκε διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων στο χρόνο αντίδρασης. Ωστόσο, τα παιδιά που μάθαιναν κάποιο μουσικό όργανο είχαν σημαντικά καλύτερη επίδοση στη λειτουργία της μνήμης εργασίας.
«Το πιο σημαντικό μας εύρημα είναι ότι δύο διαφορετικοί μηχανισμοί φαίνεται να αποτελούν τη βάση της καλύτερης απόδοσης των παιδιών που εκπαιδεύονται στη μουσική στην προσοχή και τη μνήμη εργασίας. Ένας που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς προσοχής σε πεδίο γενικής φύσεως και ένας δεύτερος που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς ακουστικής κωδικοποίησης σε ειδικό πεδίο» επισημαίνει η Δρ. Leonie Kausel.
Το πεδίο στη προκειμένη περίπτωση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος κωδικοποιεί αισθητηριακά ερεθίσματα -όπως θερμότητα, ήχο ή φως-, το ειδικό πεδίο συγκριτικά με το γενικό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος επεξεργάζεται ένα έναντι πολλών αισθητηριακών ερεθισμάτων, και ο μηχανισμός αναφέρεται στις νευροχημικές διαδικασίες που συντελούνται. Αμφότεροι οι μηχανισμοί παρουσιάζουν καλύτερη λειτουργία στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο.
Διαβάστε επίσης
Πέντε τρόποι να μεγαλώσουμε χαρούμενα παιδιά