Κινδύνους εγκυμονεί για την ασφάλεια των οδηγών και των υπολοίπων η οδήγηση όταν έχει προηγηθεί η λήψη φαρμακευτικής κάνναβης, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύεται στο Drug & Alcohol Dependence.
Η φαρμακευτική κάνναβη είναι νόμιμη σε πολλές αμερικανικές πολιτείες, ενώ σχετικό νομοθετικό πλαίσιο για την παραγωγή, διάθεση και συνταγογράφηση απέκτησε προσφάτως και η Ελλάδα.
Ωστόσο, διάφορες πτυχές που αφορούν στην χρήση της φαίνεται να είναι υποτιμημένες ή να μην έχουν τύχει της ανάλογης προσοχής.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια Ψυχιατρικής και κλινικής ψυχολογίας Erin Bonar της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, μελέτησαν δειγματοληπτικά σχεδόν 800 χρήστες φαρμακευτικής κάνναβης εστιάζοντας στην ικανότητα οδήγησης τους.
Περισσότεροι από τους μισούς ανθρώπους (56%) που λάμβαναν φαρμακευτική κάνναβη για χρόνιους πόνους ή άλλη πάθηση, παραδέχθηκαν ότι συχνά οδηγούσαν μέσα στο επόμενο δίωρο από τη λήψη της. Ο ένας στους πέντε (21%) δήλωσε ότι είχε οδηγήσει, ενώ ήταν σε ψυχική ευφορία.
Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες (οι περισσότεροι στις πολιτείες της Καλιφόρνια και του Μίσιγκαν) έχουν επίσημη άδεια να κάνουν χρήση ινδικής κάνναβης για ιατρικούς σκοπούς. Όμως, σύμφωνα με τους ερευνητές, η οδήγηση υπό τη επήρεια φαρμακευτικής κάνναβης αυξάνει το χρόνο αντίδρασης και επιβραδύνει το συντονισμό των κινήσεων του οδηγού, με συνέπεια να έχει χειρότερα αντανακλαστικά σε κάτι απρόσμενο στο δρόμο. Συνεπώς οι χρήστες φαρμακευτικής κάνναβης είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε τροχαίο.
«Οι άνθρωποι πρέπει να περιμένουν αρκετές ώρες για να οδηγήσουν μετά την χρήση ινδικής κάνναβης, άσχετα αν πρόκειται για ιατρική χρήση ή όχι. Το ασφαλέστερο πράγμα είναι να μην οδηγεί κανείς καθόλου τη μέρα που έχει κάνει χρήση», εξηγεί η Δρ. Bonar.
Ο κίνδυνος παρενεργειών στην οδήγηση, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι πιθανώς ακόμη μεγαλύτερος για όσους κάνουν μακροχρόνια χρήση.
«Η κατάσταση περιπλέκεται», όπως λέει η Δρ. Bonar, «επειδή αντίθετα με το αλκοόλ όπου μπορεί κανείς να υπολογίσει μόνος του -έστω κατά προσέγγιση- πόσο έχει πιει, άρα και πόσο κινδυνεύει στην οδήγηση, ο υπολογισμός είναι δυσκολότερος με την ινδική κάνναβη, επειδή υπάρχει μεγάλη αυξομείωση στη δοσολογία της και στην περιεκτικότητά της σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC)».
Επιπλέον, ακόμη δεν έχουν οριστεί συγκεκριμένοι κανόνες -όπως με το αλκοόλ- για το επίπεδο χρήσης ινδικής κάνναβης που θεωρείται ασφαλές για οδήγηση και κατά πόσο θα πρέπει να υπάρχουν διαφοροποιήσεις στα όρια αυτά ανάλογα με το φύλο και με το βάρος του ατόμου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ