Οι κορυφαίοι οργανισμοί υγείας παγκοσμίως προειδοποιούν για την πιθανότητα εθισμού στα βιντεοπαιχνίδια. Τη σύσταση αυτή συμπεριέλαβε στην τελευταία έκδοση του βιβλίου αναφοράς για τις διαταραχές της υγείας και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ενώ το βιβλίο της Αμερικανικής Εταιρείας Ψυχιατρικής περιλαμβάνει παρόμοιες προειδοποιήσεις, χωρίς όμως να κατατάσσει την κατάσταση αυτή στην κατηγορία του εθισμού. Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη, είναι λογικό πολλοί γονείς να αναρωτιούνται αν οποιοδήποτε είδος ηλεκτρονικού παιχνιδιού είναι ασφαλές για τα παιδιά τους.
Από την άλλη πλευρά, στις οδηγίες της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής για τον περιορισμό του ημερήσιου χρόνου που περνούν μπροστά στην οθόνη τα παιδιά, τονίζεται ότι πολλά βιντεοπαιχνίδια και εφαρμογές μπορούν να βοηθήσουν στη μάθηση, ιδιαίτερα για τα παιδιά με ορισμένα αναπτυξιακά προβλήματα.
Το Understood.org είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που προσφέρει ιδέες και πληροφορίες που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα και ζητήματα διάσπασης της προσοχής. Η εφαρμογή του που λέγεται Tech Finder μπορεί να καθοδηγήσει τους γονείς σε συγκεκριμένες εφαρμογές και παιχνίδια που θα μπορούσαν να ωφελήσουν σχεδόν κάθε παιδί, βελτιώνοντας από την ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά, μέχρι την προσοχή, την οργάνωση, τις κοινωνικές και κινητικές δεξιότητες και τις ικανότητες ομιλίας και κατανόησης.
Το site αυτό προσφέρει επίσης συμβουλευτικά tips για την επιλογή ενός παιχνιδιού ή μιας εφαρμογής. Εκτός από το να κρατά το ενδιαφέρον του παιδιού με ένα διασκεδαστικό τρόπο, το παιχνίδι θα πρέπει να είναι αρκετά δύσκολο για να αποτρέψει την πλήξη, αλλά όχι τόσο πολύ ώστε το παιδί να απογοητευτεί από την έλλειψη προόδου. Το επίπεδο δυσκολίας πρέπει να αυξάνεται σταδιακά καθώς το παιδί εξελίσσεται.
Οι σωστές επιλογές επιτρέπουν στο παιδί να ελέγχει την εκπαιδευτική εμπειρία με ανοιχτές ερωτήσεις και ευκαιρίες για εξερεύνηση. Στο πλαίσιο αυτό, καλό θα ήταν να συζητήσετε τις πιθανές επιλογές με τον δάσκαλο του παιδιού και να βεβαιωθείτε ότι αυτές οι εφαρμογές ή τα παιχνίδια πράγματι στοχεύουν στους τομείς με τη μεγαλύτερη ανάγκη βελτίωσης.