Με στόχο να προωθήσουν την υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά ως προς το αλκοόλ, ιδιαίτερα στους νέους, η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.Ε.Α.Π.) και το Υπουργείο Υγείας ανακοίνωσαν τη νέα επικοινωνιακή εκστρατεία «RETHINK DRINK», η οποία παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη την Παρασκευή, 17 Μαΐου 2024. Παράλληλα, στην ίδια εκδήλωση, το Υπουργείο Υγείας, η Εν.Ε.Α.Π., το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) συνυπέγραψαν το ανανεωμένο κείμενο των «Κατευθυντήριων Οδηγιών υπεύθυνης επικοινωνίας marketing των ποτών με αλκοόλη», καταδεικνύοντας, έτσι, τη δέσμευση όλων των φορέων για υπεύθυνη επικοινωνία και διαφήμιση των αλκοολούχων ποτών.
Την εκδήλωση προλόγισαν ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Υγείας, Δημήτρης Βαρτζόπουλος. Ακόμη, χαιρετισμό απηύθυναν o Πρόεδρος της Εν.Ε.Α.Π., Ισίδωρος Ρεβάχ και ο Πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ, Χάρης Μαυράκης, ενώ μέσω video την εκδήλωση χαιρέτισε και ο Γενικός Διευθυντής του spiritsEUROPE, Ulrich Adam. Ως ομιλήτριες συμμετείχαν ακόμη η Γενική Διευθύντρια του ΣΕΕ, Ελένη Δοντά και η Γενική Διευθύντρια της Εν.Ε.Α.Π., Σοφίκα Παπανικολάου. Την εκδήλωση συντόνισε ο δημοσιογράφος Απόστολος Μαγγηριάδης.
Η καμπάνια με τίτλο “RETHINK DRINK”, την οποία υλοποιεί η Εν.Ε.Α.Π. σε συνέργεια με το Υπουργείο Υγείας, επιστρατεύει δημιουργικά μία σύγχρονη, άμεση και ευρηματική προσέγγιση, αλλά και τη χρήση διαδεδομένων «ιδιότυπων» εκφράσεων που συνδέονται με την αλόγιστη κατανάλωση αλκοόλ. Η ενημερωτική καμπάνια, «RETHINK DRINK», που έχει στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού και ειδικά των νέων 18-35 ετών, σχετικά με την υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά γύρω από την κατανάλωση αλκοόλ, θα ξεκινήσει στις αρχές του καλοκαιριού 2024, αρχικά με παρουσία σε κοινωνικά δίκτυα, σε ψηφιακά και έντυπα μέσα, ενώ θα επεκταθεί στο μέλλον τόσο σε επίπεδο μηνυμάτων, όσο και σε κανάλια επικοινωνίας.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, το Υπουργείο Υγείας, η Εν.Ε.Α.Π., το ΣΕΕ και ο ΣΕΑΟΠ συνυπέγραψαν την ανανεωμένη έκδοση των «Κατευθυντήριων Οδηγιών υπεύθυνης επικοινωνίας marketing των ποτών με αλκοόλη», η οποία λαμβάνει υπόψη όλες τις σύγχρονες πρακτικές marketing, καθώς και όλα τα κανάλια επικοινωνίας, έντυπα, ηλεκτρονικά και ψηφιακά, ενώ παράλληλα προβλέπει και παρέχει κατευθύνσεις για την εμπορική προβολή που κάνει η βιομηχανία στα social media, τόσο απευθείας όσο και μέσω τρίτων (influencers). Οι Κατευθυντήριες Οδηγίες στοχεύουν στο να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας, την αλυσίδα διάθεσης καθώς και τους προμηθευτές στην ενσωμάτωση και την αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της υπεύθυνης επικοινωνίας στη διαφήμιση και προώθηση των ποτών με αλκοόλη. Οι Οδηγίες αντανακλούν τις δεσμεύσεις και αρχές του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Spirits Europe για την Υπεύθυνη Επικοινωνία Μάρκετινγκ, όπως αυτή ορίζεται στο πλαίσιο του ICC (International Chamber of Commerce) για Υπεύθυνη Επικοινωνία Μάρκετινγκ Αλκοόλ (2019), αλλά και αυτές της Διεθνούς Συμμαχίας για την Υπεύθυνη Κατανάλωση Αλκοόλ (IARD).
Ο Υπουργός Υγείας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε: «Η αλόγιστη κατανάλωση αλκοόλ αποτελεί ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, την οικογένεια, την εργασία και την κοινωνική ζωή των ατόμων. Η υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά γύρω από την κατανάλωση αλκοόλ απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από την κοινωνία, την Κυβέρνηση και τους φορείς υγείας. Η εκπαίδευση και η σωστή ενημέρωση είναι το πρώτο βήμα προς την αλλαγή της νοοτροπίας και της συμπεριφοράς, ειδικά για την ηλικιακή ομάδα των νέων. Με την καμπάνια «RETHINK DRINK» ενισχύουμε τις προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τους κινδύνους που προκύπτουν από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Μέσα από αυτές τις συντονισμένες προσπάθειες, μπορούμε να οικοδομήσουμε μια πιο υγιή και ασφαλή κοινωνία που προάγει την υγεία και την ευεξία».
Ο Υφυπουργός Υγείας, κ. Δημήτρης Βαρτζόπουλος, δήλωσε: «Σήμερα ανακοινώνουμε μια πραγματικά πρωτοποριακή συνέργεια, τόσο σε θεσμικό, όσο και σε δημιουργικό επίπεδο. Αφενός, σε αυτή την προσπάθεια το Υπουργείο Υγείας ενώνει τις δυνάμεις του με την ίδια τη βιομηχανία, και μαζί συνυπογράφουμε ένα δεσμευτικό πλαίσιο που οριοθετεί τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούνται και διαφημίζονται τα αλκοολούχα ποτά και στα νέα ψηφιακά μέσα. Αφετέρου, η εξαιρετικά ευρηματική καμπάνια που υλοποιούμε σε συνέργεια με την Εν.Ε.Α.Π., πιστεύουμε ότι μπορεί να αγγίξει πραγματικά τους νέους, αφού με τη σύγχρονη ματιά της κατορθώνει να μιλήσει στη γλώσσα τους».
Ο Πρόεδρος της Εν.Ε.Α.Π., κ. Ισίδωρος Ρεβάχ, δήλωσε σχετικά: «Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών συνεχίζει να λειτουργεί με υπευθυνότητα και να πρωτοπορεί στην υιοθέτηση καλών πρακτικών και τη δημιουργία στρατηγικών συνεργασιών για την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης και πώλησης αλκοόλ. Αντιλαμβανόμαστε ως χρέος μας να ενημερώνουμε, να εκπαιδεύουμε, να αποθαρρύνουμε και να βοηθάμε στην πρόληψη της αλόγιστης κατανάλωσής του, προωθώντας μέσα από τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες μας την υπεύθυνη κατανάλωση των προϊόντων μας. Επιδιώκοντας να μεταβάλλουμε τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, αναζητούμε διαρκώς ευκαιρίες ανάπτυξης συνεργασιών με φορείς που προσδίδουν δυναμική και αξιοπιστία το μήνυμά μας. Στην κατεύθυνση αυτή, λειτουργήσαμε συλλογικά, ως κλάδος, για την επικαιροποίηση των «Κατευθυντήριων Οδηγιών», ενώ συνεργαστήκαμε με το Υπουργείο Υγείας για τη δημιουργία της επικοινωνιακής εκστρατείας υπεύθυνης κατανάλωσης “RETHINK DRINK”».
Η Γενική Διευθύντρια του ΣΕΕ, κα Ελένη Δοντά, ανέφερε: «Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα Αυτορρύθμισης: προέρχεται από την αγορά και ρυθμίζει την αγορά, αυτοδεσμεύοντας τις επιχειρήσεις και προστατεύοντας των καταναλωτές. Η σύμπραξη με το ΣΕΕ θέτει τους κανόνες αυτούς σε ευρύτερο πλαίσιο, δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης της τήρησης τους, εξασφαλίζει τον έλεγχο και προάγει την εκπαίδευση των επαγγελματιών του κλάδου».
Ο Πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ, κος Χάρης Μαυράκης, δήλωσε: «Οι Έλληνες παραγωγοί παραμένουμε αφοσιωμένοι στον κοινό στόχο του κλάδου των αποσταγμάτων & αλκοολούχων ποτών, να προάγουμε τη γνώση γύρω από το αλκοόλ και να προωθούμε μέσα από τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες μας την υπεύθυνη κατανάλωση των προϊόντων μας. Τα ελληνικά αλκοολούχα ποτά αποτελούν το «απόσταγμα» της γεύσης και της κουλτούρας του τόπου μας. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που είναι για εμάς κρίσιμο, το ενήλικο κοινό να τα απολαμβάνει με ποιοτικό και υπεύθυνο τρόπο. Επίσης, υποδεχόμαστε με χαρά την πρωτοβουλία αυτής τής καμπάνιας, η οποία πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει στην καλλιέργεια κουλτούρας υπεύθυνης κατανάλωσης στο καταναλωτικό κοινό».
Αλκοόλ: Πόσο βλάπτει ένα ποτηράκι πριν από τον ύπνο;
Γιατί το αλκοόλ μας «κλέβει» τη μνήμη; Μια ειδικός εξηγεί ποιο είναι το πιο επικίνδυνο ποτό