Για το Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid19 (EU Digital COVID Certificate) το οποίο από σήμερα τίθεται σε εφαρμογή στην Ελλάδα μίλησε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ το πρωί της Τρίτης, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε πως η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που εφαρμόζει το ψηφιακό το οποίο πανευρωπαϊκά θα βγει ισχύσει από την 1η Ιουλίου. «Είμαστε πρώτοι, γιατί αυτή ήταν και μία πρόταση του πρωθυπουργού και περιμένουμε ποιες χώρες θα είναι αυτές που θα το εφαρμόσουν άμεσα», είπε.
Μάλιστα όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης οι πολίτες μπορούν ήδη να δουν την πλατφόρμα στην οποία θα μπορούν να εισέρχονται και να τυπώνουν το πιστοποιητικό τους στην ιστοσελίδα eudcc.gov.gr σημειώνοντας πως απαιτούνται λίγες ώρες ακόμη προκειμένου να ρυθμιστούν και οι τελευταίες λεπτομέρειες.
Όπως σημείωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα ανακοινωθούν ποιες χώρες θα το δέχονται και οι πολίτες θα μπορούν να ταξιδέψουν σε αυτές δίχως περιορισμούς. Είναι μία διαδικασία μίας με δύο εβδομάδων, είπε. «Αυτός ο ένας μήνας μέχρι την 1η Ιουλίου θα έχει έναν κάποιο πειραματικό χαρακτήρα» τόνισε.
Το ψηφιακό πιστοποιητικό
Το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID αποτελεί την ψηφιακή απόδειξη ότι ένα πρόσωπο έχει εμβολιαστεί κατά της COVID-19 με οποιοδήποτε εμβόλιο από εκείνα που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας από την ΕΕ ή έχει υποβληθεί σε εξέταση με αρνητικό αποτέλεσμα ή έχει αναρρώσει από τη νόσο COVID-19.
Το πιστοποιητικό μπορεί να εκδοθεί αν ο ενδιαφερόμενος έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία του εμβολιασμού του ή έχει υποβληθεί πρόσφατα σε διαγνωστικό έλεγχο (PCR ή rapid test). Σε περίπτωση που έχει υποβληθεί σε περισσότερους του ενός διαγνωστικούς ελέγχους, το πιστοποιητικό εκδίδεται με το αποτέλεσμα του πιο πρόσφατου ή αν ο ενδιαφερόμενος έχει νοσήσει κατά τους τελευταίους μήνες.
Τύποις πλέον, απομένει η έγκριση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η επισφράγιση της συμφωνίας από το Συμβούλιο της ΕΕ.
10+1 ερωτήσεις απαντήσεις για το ψηφιακό πιστοποιητικό
1. Τι είναι το ψηφιακό πιστοποιητικό και πότε εκδίδεται
Το έγγραφο με το οποίο ένας πολίτης μπορεί να ταξιδέψει ταχύτερα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκδίδεται
αν ο ενδιαφερόμενος έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία του εμβολιασμού του ή
αν ο ενδιαφερόμενος έχει νοσήσει κατά τους τελευταίους μήνες, ή
αν ο ενδιαφερόμενος έχει υποβληθεί πρόσφατα σε διαγνωστικό έλεγχο (PCR ή rapid test).
Σημειώνεται πως σε περίπτωση που έχει υποβληθεί σε περισσότερους του ενός διαγνωστικών ελέγχων, το πιστοποιητικό εκδίδεται με το αποτέλεσμα του πιο πρόσφατου.
2. Από πότε ισχύει
Τίθεται σε εφαρμογή επισήμως από την Ευρωπαϊκή Ένωση από την 1η Ιουλίου 2021. Η Ελλάδα ωστόσο θα το εφαρμόσει από την 1η Ιουνίου και μέχρι την 1η Ιουλίου η πιστοποίησή του κατά τους ελέγχους θα γίνεται σε συνεργασία με χώρες οι οποίες έχουν αντιστοίχως ετοιμάσει το δικό τους σχετικό έγγραφο.
3. Πόσο θα διαρκεί
Κάθε κράτος έχει την ευχέρεια να προσδιορίζει τους χρόνους που καθορίζουν το κατά πόσο τα παραπάνω καθιστούν ένα πιστοποιητικό εν ισχύι. Συνιστάται στους ταξιδιώτες να απευθύνονται στις αρμόδιες αρχές ώστε να γνωρίζουν αν το πιστοποιητικό τους βρίσκεται σε ισχύ. Σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από την ΕΕ το επόμενο διάστημα.
4. Τι θα γίνει με το πιστοποιητικό που εκδίδεται ήδη
Η Ελλάδα μέχρι στιγμής εκδίδει πιστοποίηση συμμετοχής στον εμβολιασμό η οποία θα ισχύει ακόμα και μετά την υιοθέτηση του EU Digital COVID Certificate. Μάλιστα αυτή θα είναι έγκυρη σε περίπτωση ελέγχου για ταξίδια με πλοίο ή αεροπλάνο εντός της χώρας και για όσο ισχύουν περιορισμοί για τις μετακινήσεις στα νησιά. Για τα ταξίδια στο εξωτερικό, ωστόσο, θα χρησιμοποιείται το Ψηφιακό Πιστοποιητικό.
5. Μπορώ να ταξιδέψω χωρίς αυτό;
Το ψηφιακό πιστοποιητικό αποτελεί μία «λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας». Η ελεύθερη μετακίνηση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπορεί να εμποδιστεί καθώς αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα. Σε περίπτωση που πολίτης που δεν το έχει, επιθυμεί να ταξιδέψει, θα πρέπει είτε να το εκδώσει είτε να ακολουθήσει τα μέτρα που έχει θέσει η χώρα προορισμού του.
6. Πώς θα διευκολύνει την ελεύθερη κυκλοφορία
Θα γίνεται δεκτό σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Κάθε πολίτης που το διαθέτει θα πρέπει να εξαιρείται από τους περιορισμούς της ελεύθερης κυκλοφορίας με τον ίδιο τρόπο όπως και οι πολίτες του κράτους μέλους που επισκέπτεται.
7. Πώς θα εκδίδεται
Αρμόδιες για την έκδοση του πιστοποιητικού θα είναι οι εθνικές αρχές κάθε χώρας. Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, αρχικά το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID θα εκδίδεται δωρεάν από τους πολίτες μέσω του gov.gr είτε χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet, είτε τον ΑΜΚΑ και θα μπορούν να το φέρουν σε ψηφιακή μορφή ή εκτυπωμένο.
8. Πώς θα εκδίδεται εάν ο πολίτης δεν έχει πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες
Εντός των επόμενων ημερών θα μπορεί να εκδίδεται και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών.
9. Ποια προσωπικά δεδομένα περιέχει
Φέρει κωδικό QR με ψηφιακή υπογραφή, ενώ το περιεχόμενό του αναγράφεται τόσο στην εθνική γλώσσα, όσο και στα αγγλικά, ώστε να είναι έγκυρο σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Επίσης θα περιέχει μόνο τις απαραίτητες βασικές πληροφορίες, όπως ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, ημερομηνία έκδοσης, πληροφορίες σχετικά με το εμβόλιο/την εξέταση/την ανάρρωση και έναν μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό.
10. Πώς ελέγχεται η γνησιότητά του
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει μια πύλη μέσω της οποίας όλες οι υπογραφές των πιστοποιητικών θα μπορούν να επαληθευτούν σε όλη την ΕΕ. Τα προσωπικά δεδομένα του κατόχου του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID δεν περνούν μέσω της πύλης, αφού αυτό δεν είναι αναγκαίο για την επαλήθευση της ψηφιακής υπογραφής.
10+1. Ποιοι το υλοποιούν
Το EU Digital COVID Certificate υλοποιείται στη χώρα μας από το ΕΔΥΤE και την ΗΔΙΚΑ, με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πιερρακάκης για το κτηματολόγιο
Για το ζήτημα της ψηφιοποίησης του Κτηματολογίου ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε πως πρόκειται για μία μεγάλη παρέμβαση. «Εάν έπρεπε να διαλέξουμε δύο βασικά σημεία του νομοσχεδίου που καταθέσαμε στον πρωθυπουργό αυτά είναι τα εξής: Το ένα είναι το ποσοστό κτηματογράφισης της χώρας. Στην Ελλάδα είναι στο 35%. Στοχεύουμε σε δύο χρόνια να ακουμπήσουμε στο 90%. Το δεύτερο είναι οι μεταβιβάσεις ακινήτων».
Σχολιάζοντας το δεύτερο σημείο είπε χαρακτηριστικά πως η Παγκόσμια Τράπεζα εξετάζει πόσα βήματα απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων σε όλες τις χώρες. «Παγκόσμιος μέσος όρος είναι 4,7 βήματα. Στην Ελλάδα έχει 11 βήματα με 17 πιστοποιητικά. Είναι κάτι που ταλαιπωρεί πολύ κόσμο» είπε.
Με τον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτων θα ενημερώνεται με την ΑΑΔΕ και τα άλλα συστήματα και από το φθινόπωρο οι πολίτες θα πηγαίνουν στον συμβολαιογράφο τους για να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους.
Ειδήσεις σήμερα
Εμβολιασμός παιδιών 12-15 ετών: Οι έξι κρίσιμοι παράγοντες που θα σταθμίσει η επιτροπή
Τις κυβερνητικές προτάσεις για το «νέο ΕΣΥ» ανακοινώνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης