*Γράφει η Ισμήνη Χαραλαμποπούλου
Παρά την έξαρση των κρουσμάτων κορωνοϊού, τα σχολεία παραμένουν ο πιο ασφαλής χώρος, που όπως έχει πει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα είναι τα τελευταία που θα κλείσουν σε ένα απευκταίο σενάριο ενός καθολικού lockdown, στη χώρα.
Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, είπε ότι πανελλαδικά το ποσοστό σχολείων και τμημάτων που έχουν κλείσει, λόγω κορωνοϊού, είναι πολύ μικρό. Ειδικότερα, σύμφωνα με την κ. Ζαχαράκη, αυτή τη στιγμή είναι κλειστά 36 σχολεία και 300 τμήματα σε όλη τη χώρα.
Ενώ στην κοινότητα η διασπορά πολλαπλασιάζεται με εκρηκτικούς ρυθμούς τα σχολεία αποδεικνύονται ασφαλή για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Το αποτέλεσμα αυτό πέντε εβδομάδες μετά την έναρξη του φετινού σχολικού έτους δικαιώνει την επιλογή της κυβέρνησης και επίσης δικαιώνει μαθητές και εκπαιδευτικούς που τηρούν τα μέτρα ασφαλείας κατά γράμμα και με μεθοδικότητα, αποδεικνύοντας ότι είναι αποτελεσματικά. Η υγειονομική κατάσταση έχει επηρεάσει και τα σχολεία, καθώς τμήματα ή σχολικές μονάδες έχουν τεθεί σε αναστολή λειτουργίας, με την πλειονότητα αυτών να εντοπίζεται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κοζάνη.
Ακόμα και στις περιοχές που είναι στο κόκκινο ή στο πορτοκαλί δεν επιβλήθηκε κλείσιμο σχολείων. Επίσης, από τα επιδημιολογικά στοιχεία, δεν έχει προκύψει τάση μεταφοράς του κορωνοϊού μεταξύ των μαθητών, ενώ δεν παρατηρούνται ενδείξεις διασποράς του στη μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά πρωτίστως μεμονωμένα κρούσματα που προέρχονται έξω από τη σχολική μονάδα. Φαίνεται, όπως είπε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, σύμφωνα με τα στοιχεία ότι τα σχολεία αποτελούν ένα ασφαλές επιδημιολογικό περιβάλλον.
Στοιχεία ότι τα σχολεία είναι τα πιο ασφαλή μέρη έδωσε στη Βουλή, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. «Μετά από 5 εβδομάδες λειτουργίας των σχολείων, για λόγους πρόληψης από τον κορωνοϊό είναι κλειστό το 0,2% των σχολείων της χώρας, και το 0,3% των σχολικών τμημάτων» είπε η υπουργός. Και είπε ότι στα σχολεία δεν έχει – μέχρι σήμερα – παρουσιαστεί η τάση ο ιός να μεταφέρεται από τον έναν μαθητή στον άλλο. Τα κρούσματα δηλαδή προέρχονται πρωτίστως από έξω από το σχολείο, και μεταφέρονται μέσα στο σχολείο. «Αυτό δεν μας εφησυχάζει επ’ ουδενί. Και τα πράγματα μπορεί να δυσκολέψουν ειδικά τον χειμώνα που έρχεται. Εδώ είμαστε να επικαιροποιούμε διαρκώς τα μέτρα. Να τα προσαρμόζουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσο για την απόφαση για επαναλειτουργία των σχολείων, η υπουργός υπογράμμισε: «Η ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής ήταν για πλήρη επαναλειτουργία των σχολείων με αυξημένα μέτρα προστασίας. Το κάθε μέτρο εφαρμόζεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε πληθυσμιακή ομάδα. Για παράδειγμα, η απόσταση τηρείται διαφορετικά στους ενήλικες και διαφορετικά στα παιδιά. Αν βάλεις 10 παιδιά Δημοτικού σε μία τάξη, όποιες και να είναι οι αποστάσεις, η φυσική τους τάση θα είναι να έρθουν κοντά. Η μάσκα είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο. Είναι το εμβόλιό μας μέχρι να βγει το εμβόλιο».
Η διαδικασία λήψης απόφασης για διακοπή λειτουργίας σχολείων
Η απόφαση για την αναστολή της λειτουργίας Τμημάτων Σχολικής Μονάδας ή ολόκληρης της Σχολικής Μονάδας λαμβάνεται από τον Διευθυντή Α ́βάθμιας ή Β ́βάθμιας Εκπαίδευσης, μετά από γνώμη του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας ή του αντικαταστάτη του.
Για τη σχετική γνώμη και απόφαση λαμβάνονται υπόψη οι σχετικές οδηγίες, καθώς και τα τοπικά επιδημιολογικά και κοινωνικά δεδομένα. Εφόσον καταγράφεται τουλάχιστον ένα επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 είτε σε μαθητή είτε σε μέλος του εκπαιδευτικού ή άλλου προσωπικού, ο Διευθυντής της Σχολικής Μονάδας έχει την ευθύνη για την ενημέρωση α/ του Διευθυντή της οικείας Α ́βάθμιας ή Β ́βάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, β/ του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας ή του αντικαταστάτη του.
Εφόσον αποφασιστεί η αναστολή της λειτουργίας Τμήματος ή Τμημάτων του σχολείου ή όλης της Σχολικής Μονάδας, ενημερώνεται ο Διευθυντής της Σχολικής Μονάδας και με ευθύνη του οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς/κηδεμόνες. Επίσης, με ευθύνη του Διευθυντή Εκπαίδευσης, καταχωρείται στη βάση δεδομένων του Πληροφοριακού Συστήματος myschool η πληροφορία για την αναστολή αυτή.
Διεθνείς μελέτες
Το άνοιγμα των παραθύρων σε ένα σχολείο είναι αρκετό για να μειώσει κατά σχεδόν 40%, σε σχέση με τα κλειστά παράθυρα, τα σωματίδια του κορωνοϊού που μπορεί να κυκλοφορούν στον αέρα μέσα στις τάξεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις επιστημόνων στις ΗΠΑ όπως λένε επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Νέου Μεξικού, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό φυσικής “Physics of Fluid.
Μελέτη από το Εργασιακό Ινστιτούτο ILE στη Βόννη, δείχνει ότι ο αριθμός των νέων κρουσμάτων στη χώρα δεν αυξήθηκε με το άνοιγμα των σχολείων καθώς όπως αναφέρεται ο αριθμός των νέων περιστατικών Covid-19 μειώθηκε σταδιακά στα γερμανικά κρατίδια στα οποία άνοιξαν τα σχολεία εν συγκρίσει με τα κρατίδια που κράτησαν τα σχολεία κλειστά.
Σοκ από τον υπερδιπλασιασμό των κρουσμάτων σε μία εβδομάδα – Τι εκτιμούν οι ειδικοί
Πέθανε εθελοντής στην κλινική δοκιμή της AstraZeneca – Bloomberg: Δεν είχε πάρει το εμβόλιο